گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

انواع مودم و کاربرد هر یک از آنها

02 آذر ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
1 کامنت

اگر شما هم یکی از کسانی هستید که در طول روز با کامپیوتر سر و کار دارید و به اینترنت متصل می‌شوید، احتمالاً نام مودم به گوشتان خورده است و می‌دانید که بدون وجود این سخت‌افزار امکان اتصال به اینترنت را نخواهید داشت. اما آیا تمامی مودم‌ها یکسان هستند یا انواع مختلفی دارند؟ البته، مودم‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها کاربرد و کارایی خاص خود را دارند. اگر دوست دارید که با انواع مودم و کاربرد هر یک از آن‌ها آشنا شوید، با ما در شرکت کاوشکام و مطلب همراه باشید تا به بررسی کامل انواع مودم‌ها و کارایی آن‌ها بپردازیم.

آشنایی با انواع مودم و کاربرد هر یکآشنایی با انواع مودم و کاربرد هر یک

نگاهی به مودم و نحوه کارکرد آن

پیش از آن که به بررسی انواع مودم و کاربرد آن‌ها بپردازیم، بهتر است که نگاهی کلی به این موضوع داشته باشیم که مودم چیست و چه کاربردی دارد؟ مودم (Modem) یکی از سخت‌افزارهای کامپیوتری است که از آن برای اتصال دو کامپیوتر به یکدیگر از طریق خطوط مخابراتی استفاده می‌شود. نام مودم از ترکیب دو واژه Modulate و Demodulate به وجود آمده است که به‌ ترتیب به معنای تعدیل‌کننده و تفکیک‌کننده است. مدولاتور و دمودولاتور دو بخش اصلی مودم را تشکیل می‌دهند.

قسمت مدولاتور مودم سیگنال‌های دیجیتال را از یک کامپیوتر دریافت و آن‌ها را به سیگنال آنالوگ قابل تشخیص برای خطوط مخابراتی تبدیل می‌کند. بخش دمودولاتور برعکس عملکرد مدولاتور را انجام می‌دهد و سیگنال‌های ورودی آنالوگ از خطوط مخابراتی را به سیگنال‌های دیجیتال قابل استفاده برای کامپیوتر تبدیل می‌کند.

مودم‌ها هم می‌توانند به صورت مودم داخلی و هم مودم خارجی استفاده شوند. امروزه به دلیل راحتی نصب و تعویض، بیشتر از مودم‌های اکسترنال استفاده می‌شود. به طور کلی مودم را می‌توان دستگاهی دانست که رابط ارتباط میان خطوط مخابراتی و کامپیوترها است.

دیگر مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش دنبال نمایید

مدیریت ناوگان چیست

دستگاه الکتروکاردیوگراف چیست؟

بهترین ردیاب GPS مناسب کامیون و خودروهای سنگین

آشنایی با انواع مودم و کاربرد آن‌ها

مودم‌ها از نظر فناوری و نوع اتصال با یکدیگر متفاوتند. در ادامه با انواع مودم آشنا خواهیم شد.

مودم باسیم (Wired Modem)

مودم باسیم یکی از انواع مودم است که تنها به یک سیستم یعنی لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی (PC) متصل می‌شود و فقط همان سیستمی که مودم به آن متصل است می‌تواند به اینترنت متصل شود. این مودم دارای پورت LAN و USB است و از این طریق به سیستم متصل می‌شود. به دلیل محدودیت اتصال و تک‌کاربره بودن این مودم‌ها، قیمت آن‌ها نسبت به سایر مودم‌ها ارزان‌تر است.

مودم باسیم (Wired Modem)مودم باسیم (Wired Modem)

مودم بی‌سیم (Wireless Modem)

مودم وایرلس یا بی‌سیم، که به عنوان مودم وای‌فای (WiFi Modem) هم شناخته می‌شود، به تمامی مودم‌هایی گفته می‌شود که تبادل داده را بدون استفاده از سیم و با استفاده از امواج انجام می‌دهند. این مودم‌ها بر خلاف مودم باسیم، امکان استفاده‌ی هم‌زمان چند کاربر و چند سیستم از جمله کامپیوتر، موبایل، لپ تاپ، تبلت و سایر دستگاه‌های هوشمند را فراهم می‌کند.

این در حالی است که مودم تنها از یک خط تلفن ثابت استفاده می‌کند. در مودم‌های بی‌سیم معمولاً 1 تا 4 پورت LAN تعبیه شده تا برخی از کاربران بتوانند باسیم به مودم متصل شوند. شبکه‌هایی که بر مبنای اتصال با مودم بی‌سیم کار می‌کنند از یکی از چهار تکنولوژی زیر استفاده می‌کنند که تفاوت آن‌ها در استفاده بهینه‌ی آن‌ها از پهنای باند است:

  • نسل دوم ارتباطات (2G)
  • نسل سوم ارتباطات (3G)
  • نسل چهارم ارتباطات (4G)
  • نسل پنجم ارتباطات (5G)

مودم بی‌سیم مورد استفاده و منطقه‌ای که کاربر در آن از مودم استفاده می‌کند بر نوع نسل ارتباطات تاثیرگذار است.

مودم بی‌سیم (Wireless Modem)مودم بی‌سیم (Wireless Modem)

مودم ADSL

مودم ADSL یکی از رایج‌ترین انواع مودم است که از طریق پورت تلفن به شبکه مخابرات متصل می‌شود و سپس با اتصال به ISP یا شرکت سرویس‌دهنده‌ی اینترنت امکان استفاده از اینترنت را برای کاربران فراهم می‌کند. مودم ADSL انتقال داده را هم از طریق ارتباط LAN (سیمی) و هم از طریق وایرلس با استفاده از فناوری WiFi فراهم می‌کند.

مودم ADSLمودم ADSL

مودم  LTE 3G/4G

فناوری LTE 3G/4G در واقع از تلفن‌های همراه هوشمند و مودم‌های قابل حمل به عنوان مودم استفاده می‌کند. در این نوع سرویس، اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه، با قرار دادن چند ایستگاه پایه فرستنده/گیرنده (BTS) امکان استفاده از اینترنت 3G  و 4G را برای کاربر فراهم می‌کند.

مودم وایمکس

مودم وایمکس که فناوری آن اولین بار در سال 2001 میلادی بنیان‌گذاری شد، برای اتصال کاربر به اینترنت نیاز به خط تلفن ندارد. این نوع مودم رقیبی برای فناوری TD-LTE محسوب می‌شود. در ایران، این مودم اولین بار توسط مبین‌نت و سپس ایرانسل عرضه شد. هزینه استفاده از این مودم نسبت به سایر فناوری‌ها بالاتر است و به همین دلیل طرفداران زیادی ندارد.

مودم وایمکسمودم وایمکس

مودم  TD-LTE

تکنولوژی به کار رفته در مودم TD-LTE شبیه به فناوری LTE است اما تفاوت آن‌ها در دستگاه‌های مورد استفاده است. فناوری LTE از گوشی‌های هوشمند و مودم‌های قابل حمل برای ارائه‌ی خدمات استفاده می‌کند اما فناوری TD-LTE نسخه‌ی ثابت این فناوری است.

مودم پاوربانک

این مودم تلفیقی از پاور بانک و مودم قابل حمل است که هم امکان شارژدهی باتری و هم استفاده از اینترنت میان چندین کاربر را فراهم می‌کند.

در واقع یک پاوربانک و یک مودم با هم ترکیب شده اند و امکان اتصال به اینترنت را فراهم می‌کند. این مودمها بیشتر برای انتقال تصاویر دوربین های مداربسته وای‌فای،  همچنین افرادی که در سفر هستند به کار می‌روند. این مودم ها علاوه بر اینکه سرویس دهی اینترنت بین چندین کاربر را فراهم می‌کنند، برق رسانی به مودم را با استفاده از باتری داخلی آن امکان‌پذیر می‌سازد.

مودم جی اس ام

مودم GSM یکی از انواع مودم‌های وایرلس یا بی‌سیم است که به کمک شبکه‌ی مخابراتی جی اس ام کار می‌کند. عملکرد این مودم شبیه به مودم‌های آنالوگ (مودم‌هایی که به خطوط تلفن شهری متصل می‌شوند) است اما تفاوت آن این است که مودم جی اس ام انتقال و دریافت داده‌ها را از طریق امواج رادیویی انجام می‌دهد. معمولاً از این مودم برای ارسال اس ام اس استفاده می‌شود. هزینه‌ی استفاده از این مودم نسبت به سایر مودم‌ها بیشتر است اما امکان ارسال پیامک به خطوط بلک لیست را فراهم می‌کند.

انتخاب بهترین نوع مودم

شاید با دیدن انواع مودم در بازار، کار انتخاب بهترین نوع مودم برایتان دشوار باشد. برای انتخاب یک مودم خوب در میان انواع مودم، ابتدا باید نیازتان به مودم را در نظر بگیرید. اگر در یک محل ثابت نیاز به اینترنت پرسرعت دارید، بهتر است از مودم ADSL استفاده کنید که یکی از رایج‌ترین انواع مودم در ایران است. اما اگر زندگی روزمره‌یتان به گونه‌ای است که مدام در حرکت یا در سفر هستید، باید در میان مودم‌های وایرلس و مودم‌هایی که نیاز به اتصال به خط تلفن ندارند، به دنبال یک مودم خوب بگردید. نیاز شما تعیین‌کننده نوع مودم مورد استفاده‌یتان خواهد بود.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به طور کامل به بررسی انواع مودم پرداختیم و رایج‌ترین مودم‌ها را بررسی کردیم. تفاوت اصلی این مودم‌ها در باسیم یا بی‌سیم بودن آن‌ها و سرعت ارائه‌ی خدمات آن‌ها است. انتخاب یک مودم مناسب در میان انواع مودم بستگی به نیاز کاربر دارد. امیدواریم با در نظر گرفتن ویژگی‌های انواع مودم و کاربرد هر یک از آن‌ها بتوانید بهترین مودم را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)
Erfan 1400/09/02

مطلب مفیدی بود. من همیشه مودم ها رو باهم قاطی میکردم. اما با خوندن مقاله شما به راحتی با انواع مودم ها آشنا شدم

پاسخ مدیر