گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

مودم چیست و چه کاربردهایی دارد

01 دی ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

زندگی در دنیای مدرن به استفاده از تکنولوژی و اینترنت گره خورده است. تمامی ما در طول روز برای انجام بسیاری از کارها، از خریدهای اینترنتی گرفته تا امور بانکی، به اینترنت نیاز داریم. اما استفاده از اینترنت و اتصال به آن نیازمند داشتن ابزاری به نام مودم است که در نبود آن نمی‌توان از دنیای گسترده‌ی وب استفاده کرد. اگر در جست و جوی پاسخ به این پرسش هستید که مودم چیست و چه کاربردهایی دارد، با ما در شرکت کاوشکام آسیا همراه باشید تا به بررسی کامل این ابزار کاربردی بپردازیم و با انواع مودم و کاربردهای آن آشنا شویم.

آشنایی با مودم و کاربردهای آنآشنایی با مودم و کاربردهای آن

مودم چیست؟

مودم (Modem) واژه‌ای خلاصه از دو کلمه Modulator-Demodulator است. این دو واژه به ترتیب به معنای تعدیل‌کننده و تغییر دهنده هستند. واژه مودم از دو حرف ابتدایی Modulator و سه حرف ابتدایی Demodulator برگرفته شده است و به دستگاهی اطلاق می‌شود که وظیفه‌ی آن تعدیل و تغییر سیگنال‌های آنالوگ به سیگنال‌های دیجیتال و برعکس است. مودم یک دستگاه سخت‌افزاری است که به برقراری ارتباط با کامپیوتر یا سایر اجزای سخت‌افزاری مانند سوییچ یا روتر کمک می‌کند تا  اتصال به اینترنت برقرار شود.

پربازدیدترین مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

مدیریت ناوگان چیست؟

دستگاه الکتروکاردیوگراف چیست؟

بهترین ردیاب GPS مناسب کامیون و خودروهای سنگین

هدف از استفاده از مودم چیست؟

مودم‌ها برای انجام هر دو فعالیت ارسال و دریافت داده‌های دیجیتال در بین چندین سیستم کامپیوتری استفاده می‌شوند. این داده‌های دیجیتال با استفاده از V.92 از طریق خطوط تلفن به مودم‌های آنالوگ منتقل می‌شوند؛ مودم آنالوگ این سیگنال‌ها را به فرم دیجیتال و فرمت قابل خواندن برای رایانه تبدیل می‌کند.

در واقع، مودم به عنوان مترجم دیجیتالی ایفای نقش می‌کند که به کاربر کمک می‌کند تا تمام سیگنال‌های اطلاعاتی را از کابل، فیبر یا خط تلفن دریافت کند و آن را به رایانه شخصی خود به فرم قابل دسترسی و قابل خواندن برای کامپیوتر تبدیل کند.
مودم به روترها و کامپیوترها کمک می‌کند تا بتوانند اطلاعات را از شبکه اینترنت دریافت یا آن‌ها را ارسال کنند. این سخت‌افزار را می‌توان کلید اصلی ارتباط با اینترنت و سرویس‌های آنلاین دانست.

هدف از استفاده از مودمهدف از استفاده از مودم

مزایای استفاده از مودم چیست؟

مزیت اصلی مودم این است که به شما و دستگاه های شما اجازه می دهد به اینترنت دسترسی داشته باشید و با دنیای خارج ارتباط برقرار کنید. از دیگر مزایای این سخت‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای اتصال LAN به اینترنت کاربردی است؛
  • سرعت آن بستگی به قیمت و هزینه آن دارد؛
  • امکان اتصال چند سیستم به آن وجود دارد؛
  • مودم سیگنال دیجیتال را به راحتی به سیگنال آنالوگ تبدیل می‌کند.

مودم چگونه کار میکند؟

فناوری خطوط تلفن به صورت سیگنال آنالوگ است. این در حالی است که سیستم‌های کامپیوتری قادر به دریافت و ارسال سیگنال‌های دیجیتال هستند. به همین دلیل، برای تبادل اطلاعات میان سیستم‌های کامپیوتری و خطوط تلفن نیاز به دستگاهی است که این سیگنال‌ها را به هم تبدیل کند. مودم دستگاهی است که می‌تواند سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ را به یکدیگر تبدیل کند.

مودم از یک سو به خط تلفن و از سوی دیگر به یک کامپیوتر یا یک روتر متصل می‌شود و سیگنال‌های دیجیتال را از کامپیوتر دریافت و آن‌ها را به سیگنال‌های آنالوگ تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، اطلاعات ارسالی از خطوط تلفن را به صورت سیگنال‌های دیجیتالی تبدیل می‌کند تا برای کامپیوتر قابل خواندن باشد.

نحوه کار مودمنحوه کار مودم

آشنایی با اجزای مختلف مودم

مودم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها وظیفه خاصی را بر عهده دارد. مهم‌ترین بخش‌های Modem عبارتند از:

  • منبع تغذیه مودم: منبع تغذیه وظیفه تبدیل ولتاژ برق شهری به ولتاژ مناسب با مدارهای مودم را دارد.
  • تراشه: وظیفه تراشه، تبدیل پیوسته و مداوم سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ به یکدیگر است.
  • پردازنده: هسته اصلی مودم است و کنترل تمام بخش‌های مودم را بر عهده دارد.

آشنایی با انواع مودم

مودم‌ها انواع مختلفی دارند و کاربر با توجه به نیاز خود و البته بودجه‌ای که برای خرید آن در نظر گرفته، می‌تواند بهترین مودم را برای خود انتخاب کند. در ادامه با انواع مودم آشنا خواهیم شد.

انواع مودمانواع مودم

مودم Dial-up

مودم دایال آپ (Dial-up) سیگنال آنالوگ را از طریق خطوط تلفن منتقل میکند. این مودم بیشتر برای ایجاد ارتباط با ISP با استفاده از سیگنال‌های آنالوگ استفاده می‌شود. مودم Dial-up دارای دو نوع مختلف است:

  1. مودم دایال آپ اینترنال یا داخلی؛
  2. مودم دایال آپ اکسترنال یا خارجی.

مودم کابلی

مودم کابلی، امکان انتقال داده را به صورت دو طرفه بر روی بستر فیبر نوری ترکیبی فراهم می‌کند. این کار از طریق کابلهای کواکسیال صورت می‌گیرد که به لبه پشتی مودم متصل شده‌اند. از مودم کابلی بیشتر در زیرساخت‌های اینترنت کابلی استفاده می‌شود.

مودم ADSL

مودم ASDL از دو نوع روش انتقال داده یعنی همزمان و غیرهمزمان (Synchronous and Asynchronous) استفاده می‌کند. در مودم‌های ADSL سرعت دریافت داده‌ها بیشتر از ارسال آن‌ها است و به همین دلیل نام ADSL بر روی خطوط آن‌ها قرار گرفته است.

در واقع ای دی اس ال سرواژه‌ی عبارت Asymmetric digital subscriber line به معنای خط اشتراک دیجیتال نامتقارن است. خط اشتراک دیجیتال نامتقارن (ADSL)، رایج‌ترین شیوه استفاده از فناوری DSL (اینترنت پرسرعت) است.

تصویری از مودم ADSLتصویری از مودم ADSL

مودم DSL

DSL  سرواژه‌ی عبارت "Digital Subscriber Line" به معنای خط اشتراک دیجیتال است که به عنوان "مودم پهنای باند" نیز شناخته می‌شود. مودم های DSL سرعت بالایی در ارائه‌ی خدمات اینترنت دارند.
مودم اکسترنال (مودم خارجی)

مودم خارجی به عنوان مودم مستقل شناخته می‌شود زیرا نیاز به اتصال فیزیکی درون کیس ندارد. این مودم از طریق USB stick ، WIFI یا کابل اترنت به کامپیوتر متصل می‌شود. مودم‌های خارجی دارای چراغ‌هایی هستند که عملکردهای مختلف مودم را نشان می‌دهند و می توانند به راحتی از یک سیستم رایانه‌ای به سیستم دیگر منتقل شوند.

دستگاه ترکیبی روتر/مودم

این نوع مودم دارای روتر است که به چندین دستگاه و رایانه اجازه می‌دهد در یک شبکه متصل شوند. بنابراین، کاربران نیازی به روتر و مودم اضافی ندارند.

مودم یکپارچه

این مودم به صورت USB یا کارت PCI در رایانه جاسازی شده است. اما ، این نوع مودم تنها به یک سیستم کامپیوتری اجازه می‌دهد تا به اینترنت متصل شود.

مودم Onboard

مودم‌های آنبرد بر روی مادربرد جاسازی شده‌اند؛ بنابراین این مودم را هرگز نمی‌توان از کامپیوتر جدا کرد، اما با استفاده از تنظیمات BIOS می‌توان آن را غیرفعال کرد.

مودم متحرک

این مودم را می‌توان طبق نیاز وارد یا حذف کرد. از این مودم در اسلات کارت PCMCIA لپ تاپ‌های قدیمی استفاده می‌شود.

مودم وایرلس

مودم بی‌سیم یا وایرلس که به عنوان "مودم فرکانس رادیویی" هم شناخته می‌شود، برای کار با فناوری تلفن همراه و شبکه‌های بی‌سیم محلی طراحی شده‌اند.

مودم وایرلس یا بی سیممودم وایرلس یا بی سیم

مودم فکس

مودم فکس برای انتقال و دریافت هرگونه سند از طریق خط تلفن استفاده می‌شود. این مودم مانند دستگاه فکس عمل می‌کند.

مودم ISDN

 ISDN مخفف عبارت Integrated Services Digital Network به معنای شبکه دیجیتالی خدمات یکپارچه است. مودم ISDN استانداردهای ارتباطی را برای استفاده از انتقال دیجیتالی صدا و داده‌های ویدیویی از طریق سیم یا فیبر نوری ایجاد می‌کند.

مودم‌های هوشمند

مودم‌های هوشمند که تکنولوژی مدرن محسوب می‌شوند نسبت به سایر مودم‌ها هزینه بالاتری دارند زیرا قادر به تشخیص خطاهای درون مودم و رفع آن‌ها هستند. این مودم شامل کدگذاری حافظه فقط برای خواندن (ROM) و تراشه های ریزپردازنده برای ارائه‌ی پروتکل‌های ارتباطی پیچیده است.

نحوه عملکرد مودم چگونه است؟

در ادامه با نحوه عملکرد مودم آشنا خواهیم شد.

1. فشرده‌سازی داده‌ها

برای کاهش مدت زمان تلاش برای ارسال داده و کاهش درصد خطاها در جریان سیگنال‌ها، مودم به مکانیزم فشرده‌سازی داده‌ها نیاز دارد. روش فشرده‌سازی داد‌ه‌ها به کاهش اندازه سیگنال‌هایی کمک می‌کند که برای ارسال داده‌ها نیاز است.

تصویری از پشت دستگاه مودمتصویری از پشت دستگاه مودم

2. تصحیح خطاها

در تکنیک تصحیح خطا، مودم بر تمام اطلاعات نظارت می‌کند تا دریافت آن‌ها بدون مشکل باشد. مودم تمام اطلاعات را به واحدهای کوچکی تقسیم می‌کند که "فریم" نامیده می‌شوند. در این فرایند، مودم تمام فریم‌ها را با برچسب چک‌سام (checksums یا جمع کنترلی) برچسب‌گذاری می‌کند؛ این کار قبل از ارسال اطلاعات انجام می‌شود.

چک‌ سام یک تکنیک ویژه است که به بررسی افزونگی و حشو داده‌های ارائه شده در رایانه کمک می‌کند. اگر این اطلاعات با جمع چک‌سام‌ها مطابقت داشته باشد، مودم اطلاعات تأیید شده را می‌گیرد. این کار به کمک الگوریتم تصحیح خطای مودم استفاده می‌شود. اما اگر اطلاعات با چک‌سام‌ها مطابقت نداشته باشند، اطلاعات دریافت نخواهند شد.

3. تعدیل سیگنال‌ها

عملکرد اصلی مودم انتقال و رمزگشایی همه سیگنال‌هایی است که امکان ارسال داده‌های دیجیتالی از یک گره (دستگاه) به گره‌های دیگر را بدون آسیب رساندن به اطلاعات فراهم می کند.

4. کنترل جریان

هر مودم سرعت ارسال سیگنال متفاوتی دارد. بنابراین، کاهش سرعت سیگنال‌ها در هر دستگاهی، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در تکنیک کنترل جریان، مودم کندتر با ارسال یک کارکتر به مودم سریع‌تر سیگنال توقف می‌دهد. به این ترتیب مودم‌ها جریان را کنترل می‌کنند تا دیتا به درستی منتقل شود.

مودم چه کاربردهایی دارد؟

اصلی‌ترین کاربرد مودم استفاده از آن برای اتصال به اینترنت است. اما از مودم‌ها در زمینه‌های مختلف دیگری نیز استفاده می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربردهای مودمکاربردهای مودم

استفاده از مودم در پایانه‌های فروش

امروزه اکثر هر مصرف کنندگان و خریداران سعی می‌کنند تا خریدهای خود را از طریق کارت‌های بانکی انجام دهند. در این میان مودم نقش اصلی را در انتقال داده‌ها و همچنین ارسال تأییدیه پرداخت از بانک ایفا می‌کند. نمونه‌های استفاده از مودم در پایانه‌های فروش عبارتند از:

  • دستگاه خودپرداز؛
  • خرید آنلاین؛
  • برای دستگاه‌های فروش بلیت در فرودگاه، ایستگاه‌های اتوبوس و ایستگاه راه آهن؛
  • پرداخت صورتحساب از طریق کارت اعتباری.

داده‌های خارج از باند، پهنای باند و پشتیبان سرور

بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ برای ارتباط با یکدیگر از اتصال پهن باند استفاده می‌کنند. بنابراین، برای ارتباط ایمن با هم، نیاز به پشتیبان گیری قابل اعتمادی دارند که این کار به کمک مدم انجام می‌شود.

انتقال دیتا

بسیاری از سازمان‌های بزرگ دارای دفتر مرکزی اصلی هستند که باید داده‌های روزانه خود را به این دفتر اصلی ارسال کنند. در این صورت نیز به یک مودم برای انتقال داده به صورت ایمن نیاز خواهد بود.

نتیجه‌ گیری

مودم کلید اصلی ارتباط با جهان گسترده وب است. بدون وجود انواع مودم، تبدیل سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ و در نتیجه ارتباط با اینترنت غیرممکن است. در این مطلب به طور کامل به بررسی مودم و کاربردهای آن پرداختیم. امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا با این سخت‌افزار کاربردی و مهم آشنایی کامل پیدا کرده باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)