گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

نرم افزار پایش محیطی سرنا چیست و چه کاربردهایی دارد

21 دی ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

پایش محیطی به ابزارها و تکنیک‌هایی اطلاق می‌شود که برای مشاهده‌ی یک محیط، مشخص کردن کیفیت آن، و تعیین پارامترهای محیطی، به منظور تعیین کمیت دقیق تأثیر یک فعالیت بر یک محیط طراحی شده‌اند. نتایج جمع آوری شده، به صورت آماری تجزیه و تحلیل می‌شوند و سپس در ارزیابی ریسک و نظارت بر محیط زیست و گزارش ارزیابی اثرات منتشر می‌شوند.

شرکت کاوشکام آسیا یکی از شرکت‌های پیشتاز در زمینه‌ی ارائه‌ی سیستم پایش محیطی است که نرم‌ افزار پایش محیطی خود را با نام سرنا ارائه می‌دهد. اگر دوست دارید که با این نرم‌ افزار شرکت کاوشکام آسیا بیشتر آشنا شوید و بدانید که نرم‌ افزار محیطی سرنا چیست و چه کابردهایی دارد، با ما در این مطلب همراه باشید.

کاربردهای نرم افزار پایش محیطی شرکت کاوشکام آسیاکاربردهای نرم افزار پایش محیطی شرکت کاوشکام آسیا

پایش محیطی چیست و چه اهدافی دارد؟

پیش از پرداختن به نرم‌ افزار پایش محیطی سرنا و کاربردهای آن، بهتر است ابتدا به بررسی پایش محیطی، انواع آن و اهداف آن بپردازیم. پایش محیطی به تجهیزات تخصصی و روش‌های نظارتی خاص اطلاق می‌شود که از آن‌ها برای به دست آوردن دقیق‌ترین میزان سطوح آلاینده استفاده می‌شود.

پایش محیط زیست به صورت پایش هوا، خاک و آب انجام می‌شود. مانیتورهای هوا برای شناسایی کیفیت هوا و سطوح آلودگی استفاده می‌شوند. پایش خاک مستلزم آن است که نمونه‌هایی از خاک جمع‌ آوری و در یک محیط آزمایشگاهی تجزیه و تحلیل و آزمایش شود. پایش آب ممکن است به شکل آزمایش‌های شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی یا میکروبیولوژیکی باشد.

هدف اصلی پایش محیطی، مدیریت و به حداقل رساندن تأثیر فعالیت‌های یک سازمان بر محیط است، چه برای اطمینان از انطباق با قوانین و مقررات یک کشور و چه برای کاهش خطرات اثرات مضر بر محیط زیست طبیعی و حفاظت از سلامت انسان‌ها.

از آنجایی که جمعیت انسانی، فعالیت‌های صنعتی و مصرف انرژی همچنان در حال رشد هستند، توسعه‌ی مداوم برنامه‌ها و دستگاه‌های پایش محیطی خودکار و پیشرفته برای افزایش دقت گزارش‌های نظارتی و مقرون‌ به‌ صرفه بودن فرآیند پایش محیطی بسیار مهم است.

برنامه‌های پایش محیطی، طرح‌هایی را در یک سازمان منتشر می‌کنند که جزئیات دقیقی از عناصر در حال پایش، اهداف کلی، استراتژی‌های خاص، روش‌های نمونه‌گیری پیشنهادی، پروژه‌ها در هر استراتژی و چارچوب‌های زمانی را نشان می‌دهد.

محصولات نظارت بر محیط زیست و نرم‌افزارهای پایش محیطی، پیاده‌سازی و نظارت بر برنامه‌های نظارت و ارزیابی محیطی را تسهیل می کنند؛ برنامه‌های پایش محیطی شامل مدیریت داده‌های مرکزی، هشدارهای خودکار پایش محیطی، بررسی انطباق، اعتبارسنجی، کنترل کیفیت و ارائه‌ی گزارش در مورد مقایسه داده‌ها است.

اهداف نرم افزار پایش محیطی سرنااهداف نرم افزار پایش محیطی سرنا

انواع پایش محیطی

سه نوع اصلی پایش محیطی عبارتند از:

  • پایش خاک
  • پاش هوا
  • پایش آب

برخی از تکنیک‌های اسکن و پایش محیطی شامل فیلتراسیون، ته‌نشینی، نمونه‌های الکترواستاتیک، برخورد، جذب، تراکم، نمونه‌برداری با چنگال و نمونه‌برداری ترکیبی است.

داده‌های جمع‌آوری‌شده از این روش‌های نظارت محیطی را می‌توان در یک نرم افزار پایش محیطی، مانند نرم‌افزار پایش محیطی سرنا، وارد کرد؛ این نرم افزارها کمک می‌کنند تا بتوان داده‌ها را دسته‌بندی، تجزیه و تحلیل و تجسم کرد و سپس بینش‌های عملی خلق کرد تا بتوان تصمیم‌گیری آگاهانه‌ای برای پایش محیط داشت. علاوه بر سه نوع اصلی پایش محیطی، پایش‌های محیطی دیگری نیز وجود دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

پر بازدیدترین مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

بهترین ردیاب GPS مناسب کامیون و خودروهای سنگین

ردیاب GPS خودرو، 5 تصور اشتباه درباره ی جی پی اس

اندازه گیری نوار قلب با گجت پوشیدنی چگونه انجام می شود؟

پایش هوا

داده‌های محیطی جمع‌آوری ‌شده با استفاده از ابزارهای مشاهدات تخصصی، مانند شبکه‌های حسگر و مدل‌های سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، از شبکه‌ها و مؤسسات مختلف محیطی در مدل‌های پراکندگی هوا ادغام می‌شوند و داده‌های انتشار، هواشناسی و توپوگرافی را ترکیب می‌کنند تا غلظت آلاینده‌های هوا را شناسایی کنند.

آشنایی با انواع پایش محیطیآشنایی با انواع پایش محیطی

پایش خاک

نمونه‌برداری کلوخه‌ای (‌نمونه‌های جداگانه) و نمونه‌برداری ترکیبی (نمونه های متعدد) برای پایش خاک، تعیین خط مبنا و شناسایی تهدیدهایی مانند اسیدی شدن خاک، از دست دادن تنوع زیستی، تراکم، آلودگی، فرسایش، از دست دادن مواد آلی، شور شدن و ناپایداری شیب استفاده می‌شود.

پایش شوری

برای پایش شوری خاک از سنجش از دور، سامانه‌ی اطلاعات جغرافیایی یا جی‌آی‌اس و القای الکترومغناطیسی استفاده می‌شود؛ در صورت عدم تعادل، شوری خاک می‌تواند اثرات مخربی بر کیفیت آب، زیرساخت‌ها و عملکرد گیاهان داشته باشد.

پایش آلودگی

تکنیک‌های شیمیایی مانند کروماتوگرافی و طیف‌سنجی برای اندازه‌گیری عناصر سمی مانند زباله‌های هسته‌ای، خاکستر زغال‌سنگ، میکروپلاستیک‌ها، پتروشیمی‌ها و باران‌های اسیدی استفاده می‌شود که در صورت مصرف توسط انسان یا مصرف آن توسط حیوانات می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های مرتبط با آلودگی شود.

پایش فرسایش

پایش و مدل‌سازی فرسایش خاک فرآیند پیچیده‌ای است که در آن پیش‌بینی دقیق برای مناطق وسیع تقریباً غیرممکن است. معادله‌ی جهانی از دست دادن خاک (USLE) معمولاً برای پیش‌بینی تلفات خاک به دلیل فرسایش آب استفاده می‌شود. فرسایش ممکن است به دلیل عواملی مانند بارندگی، رواناب سطحی، رودخانه‌ها، نهرها، سیل، باد، حرکت توده‌ای، اقلیم، ترکیب و ساختار خاک، توپوگرافی و عدم مدیریت پوشش گیاهی باشد.

پایش آب

تکنیک‌های نمونه‌برداری محیطی شامل نمونه‌برداری قضاوتی، نمونه‌برداری تصادفی ساده، نمونه‌برداری طبقه‌بندی شده، نمونه‌برداری سیستماتیک و شبکه‌ای، نمونه‌برداری خوشه‌ای تطبیقی، چنگ زدن و غیرفعال است. پایش محیطی نیمه مستمر و مستمر؛ سنجش از دور و پایش محیطی؛ و مانیتورینگ زیستی برای اندازه‌گیری و پایش محدوده‌ی پارامترهای بیولوژیکی، شیمیایی، رادیولوژیکی، میکروبیولوژیکی و جمعیت استفاده می‌شود.

مدیریت پایش محیطی آب توسط سازمان‌های فدرال، ایالتی و محلی، دانشگاه‌ها و داوطلبان انجام می‌شود و در توصیف آب‌ها، تعیین اثربخشی برنامه‌های کنترل آلودگی موجود، شناسایی روندها و مشکلات در حال ظهور، هدایت مجدد تلاش‌های کنترل آلودگی در صورت لزوم، حیاتی است.

پایش محیطی و انواع آنپایش محیطی و انواع آن

پایش محیطی مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT)

راه حل‌های پایش محیطی در طول سال‌ها به سیستم‌های پایش محیطی هوشمند (SEM) تبدیل شده‌اند و اکنون حسگرهای مدرن، تکنیک های یادگیری ماشین (ML) و اینترنت اشیا (IoT) را در خود جای داده‌اند. فناوری‌هایی مانند دستگاه‌های اینترنت اشیا و شبکه‌های حسگر بی‌سیم، پایش محیطی پیشرفته را با استفاده از اینترنت اشیا به فرآیندی ساده‌تر و کنترل‌شده با هوش مصنوعی تبدیل کرده‌اند.

داده‌هایی که توسط حسگرهای پایش محیطی اینترنت اشیا و از طیف گسترده‌ای از شرایط محیطی گرفته شده‌اند را می‌توان از طریق شبکه‌ی حسگر بی‌سیم (WSN) در یک سیستم محیطی مبتنی بر ابر ادغام کرد؛ سیستمی که در آن دستگاه‌های اینترنت اشیا تعبیه شده با یادگیری ماشین می‌توانند عناصر یک محیط خاص را ضبط، پایش و تجزیه و تحلیل کنند.

اینترنت اشیا برای پایش محیطی، توسعه سیستم‌های پایش محیطی بی‌سیم و از راه دور را تسهیل می‌کند و به این ترتیب نتایج زیر را به همراه دارد:

  • موجب می‌شود تا عملیاتی صورت بگیرد که بخش زیادی از تعامل انسانی در عملکرد سیستم را حذف می‌کند؛
  • کار انسانی را کاهش ‌می‌دهد؛
  • دامنه و فرکانس نمونه‌برداری و پایش را افزایش می‌دهد؛
  • آزمایش‌های پیچیده در محل را تسهیل می‌کند؛
  • تأخیر را کاهش می‌دهد؛
  • سیستم‌های تشخیص را به تیم‌های رفع مشکل متصل می‌کند و در نهایت منجر به افزایش پیشگیری از بلایا و آلودگی محیطی می‌شود.

پایش محیطی مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT)پایش محیطی مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT)

دلایل پایش محیطی چیست؟

مهم‌ترین مزیت پایش محیطی، توانایی آن در بهبود کیفیت زندگی برای افراد جامعه به کمک برجسته کردن رابطه‌ی میان محیط زیست و سلامت است. تبدیل داده‌های پایش محیطی به اطلاعات و انتقال به موقع دیدگاه‌های عملی به جامعه برای آگاه نگه داشتن شهروندان از وضعیت محیط زیستشان بسیار مهم است.

کاربردهای پایش محیطی عملی شامل موارد زیر است:

  • حفاظت از منابع عمومی آب؛
  • مدیریت پسماندهای خطرناک و رادیواکتیو؛
  • شناسایی و تجزیه و تحلیل منابع آلودگی که بر کیفیت هوای شهری و اثرات آن بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارند؛
  • حفاظت و مدیریت منابع طبیعی مانند منابع آب و خاک؛
  • پیش‌بینی آب‌وهوا؛
  • تخصیص منابع برای آمایش زمین‌ها و توسعه اقتصادی؛
  • شناسایی الگوهای تراکم جمعیت در رابطه با منابع طبیعی و توسعه اقتصادی؛ نقشه‌برداری از منابع طبیعی؛
  • حفاظت از گونه‌های در معرض خطر؛
  • بررسی تغییرات آب و هوایی جهانی.

آشنایی با نرم افزار پایش محیطی سرنا

شرکت کاوشکام آسیا، پیشتاز در توسعه و ارائه‌ی محصولات و راهکارهای پیشرفته در صنعت الکترونیک و مخابرات، نرم‌افزار پایش محیطی خود را با نام نرم‌افزار پایش محیطی سرنا، ارائه کرده است. سرنا مانند دیگر نرم‌افزارهای شرکت کاوشکام آسیا بر مبنای IoT یا اینترنت اشیا طراحی شده است و در بیش از 50 سازمان در حال بهره‌برداری است. نرم‌افزار پایش محیطی سرنا در این سازمان‌ها برای مدیریت محیط‌های حساس مانند انبارهای نگهداری کالا و اتاق‌های سرور استفاده می‌شود.

امکانات و قابلیت‌های نرم افزار پایش محیطی سرنا

مهم‌ترین قابلیت‌های نرم افزار پایش محیطی سرنا عبارتند از:

  • مدیریت کاربران و دستگاه‌ها؛
  • ارائه‌ی گزارش‌ها به صورت جدول و نمودار؛
  • امکان تعریف هشدارهای مختلف به ازای هر یک از سنسورهای دما و رطوبت و مدیریت انبارهای کالا؛
  • امکان نظارت لحظه‌ای بر پارامترهای محیطی؛
  • امکان مدیریت رویدادها.

مزایای نرم افزار پایش محیطی سرنا

همان طور که اشاره کردیم، نرم افزار پایش محیطی سرنا بر بستر اینترنت اشیا توسعه یافته است و در طراحی آن طیف وسیعی از کاربری ها و تعداد زیاد نقاط اتصال در نظر گرفته شده است. از مهم‌ترین نقاط قوت این نرم افزار پایش محیطی شرکت کاوشکام آسیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختار ماژولار نرم‌افزار در لایه‌های گوناگون آن؛
  • محدودیت نداشتن نرم‌افزار در مدل، پروتکل و بستر ارتباطی سخت‌افزارها؛
  • مکانیسم اعتبار سنجی سخت‌افزار‌های متصل شده به نرم‌افزار؛
  • امکان پشتیبانی از ارتباط‌های یک‌طرفه و دوطرفه؛
  • امکان ذخیره‌ی داده‌ها بر روی پایگاه‌های مختلف داده و پردازش آن‌ها؛
  • مجهز بودن به موتور پردازش رویداد برای اعمال سریع موارد مورد نیاز؛
  • افزایش بهره‌وری زیر ساخت به کار رفته در طراحی این نرم افزار با تقسیم بار ورودی؛
  • ارتباط استاندارد با لایه‌ی کاربری و مستقل از تکنولوژی این لایه.

مزایای نرم افزار پایش محیطی سرنامزایای نرم افزار پایش محیطی سرنا

کلام پایانی

سیستم پایش محیطی فرآیندی است که کیفیت محیط را پایش می‌کند. این سیستم اغلب برنامه‌ای است که از داده‌ها و هوش مصنوعی برای تولید شاخص‌های کلیدی استفاده می‌کند. در این مطلب به بررسی نرم افزار پایش محیطی سرنا که توسط شرکت کاوشکام آسیا طراحی شده است، پرداختیم و با کاربردها و مزایای آن آشنا شدیم. ما در مجموعه کاوشکام آسیا در کنار شما هستیم تا بهترین‌ها را ارائه دهیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)