گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

نرم‌افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام چیست و چه کاربردهایی دارد

17 بهمن ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

نظارت بر تجربه‌ی کاربر (User Experience) و ارسال هشدارها بلافاصله پس از شناسایی مشکلات و ناپایداری‌های شبکه، از جمله شبکه موبایل، می‌تواند تأثیر منفی مشکلات شبکه بر برنامه‌های کاربر نهایی را به شدت کاهش دهد. هنگامی که خدمات صوتی، داده‌ها، ویدئوها و پیام‌ها سطح کیفی مورد انتظار کاربر نهایی را ندارند، باید فوراً به مراکز عملیات شبکه و خدمات اطلاع داده شود تا اقدامات سریع انجام شود.

این امر به ویژه در نقاط حساس و مهم مانند مراکز خرید، فرودگاه ها، مراکز تجاری، ایستگاه‌های قطار، مناطق پرجمعیت و مسیرهای مهم و کلیدی اهمیت دارد. توانایی ارتباط دادن چنین هشدارهایی با تأثیر بر کیفیت تجربه (QoE) کاربران به دلیل پیچیدگی روزافزون شبکه‌های تلفن همراه به طور فزاینده ای چالش برانگیز است.

گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا، که یکی از پیشگامان صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات کشور است، یک نرم‌افزار تحت وب پایش شبکه موبایل به نام KCMON ارائه کرده است که شامل انواع دستگاه پروب از راه دور، نرم‌افزار تحت وب پایش، اپلیکیشن اندروید و آنالیز داده‌ها است و امکان بررسی دائمی وضعیت شبکه از منظر کاربر را برای اپراتورهای شبکه و سازمان‌های ناظر فراهم می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم ضمن بررسی مانیتورینگ شبکه، به این موضوع بپردازیم که نرم‌افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام چیست و چه کاربردهایی دارد؟ با ما همراه باشید.

نرم افزار پایش شبکه موبایل شرکت کاوشکام آسیانرم افزار پایش شبکه موبایل شرکت کاوشکام آسیا

مانیتورینگ شبکه چیست؟

پیش از آن که به بررسی نرم‌افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام بپردازیم، بهتر است با مفهوم پایش یا مانیتورینگ شبکه (Network Monitoring) آشنا شویم. مانیتورینگ شبکه، فرآیند نظارت مداوم بر شبکه کامپیوتری یا شبکه موبایل برای پی بردن به مشکلاتی مانند کندی ترافیک شبکه یا خرابی قطعات است.

ابزارهای مانیتورینگ شبکه همیشه یک شبکه را اسکن می‌کنند و طوری طراحی شده‌اند که به‌طور خودکار مدیران شبکه را از طریق متن، ایمیل یا برنامه‌های کاربردی دیگر مانند اسلک (Slack) در صورت بروز مشکل مطلع می‌کنند. نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه با امنیت شبکه یا سیستم های تشخیص نفوذ متفاوت است زیرا نظارت بر شبکه بر روی مسائل شبکه‌ داخلی مانند روترهای بارگذاری شده بیش از حد، خرابی سرور یا مشکلات اتصال شبکه متمرکز است که می تواند دستگاه های دیگر را تحت تأثیر قرار دهد.

راه‌حل‌های مانیتورینگ شبکه همچنین می‌توانند برای حذف دستگاه یا مدارهای مشکل‌دار از زنجیره‌ی عملکرد تا زمان تعمیر و رفع مشکل، غلبه بر خرابی را آغاز کنند. در حالت ایده‌آل، یک راه‌حل نظارت پیشگیرانه شبکه با شناسایی ناهنجاری‌هایی که در شبکه وجود دارد و در صورت عدم بررسی  منجر به خاموشی می‌شوند، می‌تواند از بروز خرابی‌ها قبل از وقوع جلوگیری‌کند.

مانیتورینگ شبکه چیستمانیتورینگ شبکه چیست

پایش مستمر برای حفظ یکپارچگی شبکه بسیار مهم است. بهترین ابزارهای نظارت بر شبکه، تجسم یا داشبوردی را ارائه می‌دهند که وضعیت اجزای شبکه تحت نظارت را در یک نگاه ارائه می‌کند که هر پارامتر خارج از نرم‌افزاری که نیاز به بررسی بیشتر دارد یا اجزایی مانند سوئیچ‌ها، روترها، فایروال‌ها، سرورها و خدمات نرم‌افزاری، یا برنامه‌ها و URL هایی که می توانند منبع اختلالات شبکه باشند را نشان می‌دهد.

برای حداکثر اثربخشی، یک سیستم پایش شبکه باید شامل اجزایی با قابلیت دسترسی بالا باشد، به طوری که خرابی سخت افزاری یا نرم‌افزاری سیستم‌هایی که ابزار مدیریت شبکه را اجرا می‌کنند، بتوانند به طور خودکار با غلبه بر خرابی از طریق نصب یک مانیتورینگ شبکه دیگر برطرف شود. مانیتورینگ شبکه باید خدمات زیر را ارائه دهد:

• تجسم زیرساخت کامل فناوری اطلاعات و شبکه‌ی یک سازمان؛

• نظارت، عیب‌یابی و اصلاح مسائل مربوط به عملکرد شبکه؛

• ابزارهای تحلیل و علت‌یابی ریشه‌ای در هنگام بروز مشکلات؛

• داشبوردی با ابزارها و گزارش‌های واضح. 

مهم‌ترین مزایای مانیتورینگ شبکه چیست؟

مهمترین مزیت مانیتورینگ شبکه قابلیت رصد است. داشتن تصویری قابل درک و کلی از همه دستگاه‌های متصل در سراسر سازمان امری بسیار مهم است، اما مجسم‌سازی جریان داده‌ها در دستگاه‌ها و شبکه‌ها، مدیران شبکه را قادر می‌سازد تا به سرعت هر مشکلی - اضطراری یا بالقوه - را قبل از آن که قطعی و خاموشی اتفاق بیفتد، شناسایی و برطرف کنند.

خودکارسازی این وظیفه‌ی مهم منجر به استفاده‌ی بیشتر از منابع حیاتی فناوری اطلاعات می‌شود. زمانی را قرار بوده که صرف درست کردن مشکلات شبکه شود را می‌توان روی پروژه‌هایی صرف کرد که ارزش نهایی بیشتری برای سازمان دارند. پایش شبکه همچنین هشدار اولیه استفاده از زیرساخت‌های موجود را ارائه می‌کند و به واحد IT سازمان اطلاع می‌دهد که آیا اجزای شبکه نیاز به ارتقا یا افزودن ظرفیت دارند یا خیر. 

در نهایت، با مقایسه‌ی ترافیک و خطوط پایه شناخته‌شده برای یک زمان معین از روز و فصل، ابزارهای پایش شبکه می‌توانند جهش‌های غیرمنتظره در ترافیک شبکه (چه به دلیل افزایش تقاضا چه حمله سایبری) را که می‌تواند نشان دهنده بروز مشکل باشد، شناسایی کنند.

مزایای مانیتورینگ شبکه

مزایای مانیتورینگ شبکه 

چرا مانیتورینگ شبکه مهم است؟

خرابی‌های شبکه می توانند بر عملکرد کلی فناوری اطلاعات تأثیر بگذارند و باعث مشکلات در دسترس بودن در سراسر سازمان شوند. پایش شبکه با فراهم کردن امکان تشخیص زودتر مشکلات، چندین مزیت مهم برای یک سازمان دارد از جمله:

  • صرفه‌جویی در هزینه با کاهش زمان خرابی‌ها و سرعت بخشیدن به اصلاح مشکلات با کمک به تجزیه و تحلیل علت اصلی خرابی یا نمایش عناصر شبکه که بیش از حد یا کمتر از حد استفاده می‌شوند. منابع شبکه می‌توانند به جای اینکه دائماً به دنبال مشکلات باشند، روی کارهای مفید و سازنده تمرکز کنند.
  • مشکلات عملکردی را می توان قبل از این شناسایی کرد که بر کسب و کار تأثیر بگذارد یا منجر به تجربه کاربری ضعیف شود.
  • با شناسایی ترافیک غیرمنتظره یا دستگاه‌های ناشناخته متصل به شبکه، که نشانه‌های اولیه حملات سایبری یا تلاش‌های باج افزار هستند، امنیت شبکه تقویت خواهد شد.
  • افزایش استفاده از شبکه مانند زمان‌های اوج ورود به سیستم یا جهش‌های ترافیکی فصلی پیش از شروع نشان داده می‌شود و مدیران شبکه را قادر می سازد تا اقدامات اصلاحی را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که استفاده از شبکه تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.
  • از استفاده‌ی اپلکشین‌های هرز می‌توان جلوگیری کرد. هر کسب و کاری ممکن است گروهی از برنامه‌های کاربردی داشته باشد که نیاز است ردیابی شوند و سیستم پایش شبکه می‌تواند مشخص کند که کدام برنامه‌ها و کاربران در حال انجام چه کاری در شبکه هستند.

مانیتورینگ شبکه چگونه کار می کند؟

سیستم‌های پایش شبکه انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال، پایش شبکه ایمیل ممکن است شامل ارسال ایمیل‌های آزمایشی و اندازه‌گیری زمان پاسخ باشد، در حالی که آزمایش سرور وب می‌تواند مستلزم ارسال یک درخواست HTTP برای دسترسی به یک صفحه معین و ثبت زمان باشد.

ابتدا، دستگاه‌ها و اتصالات شبکه برای تعیین معیارهای عملکرد مرتبط آنها شناسایی می‌شوند. در مرحله بعد، سازمان تعیین می‌کند که هر یک از عملکردها چند بار نظارت شوند. برای مثال، لپ‌تاپ‌ها و چاپگرهای مشتری «شبکه حیاتی» نیستند و می‌توانند فواصل نظارتی بسیار طولانی‌تری نسبت به روترها، سوئیچ‌ها و سرورهایی داشته باشند که ستون فقرات شبکه را تشکیل می‌دهند.

اکثر ابزارهای نظارت بر شبکه از پروتکل ساده مدیریت شبکه (SNMP) برای مدیریت و نظارت بر عناصر شبکه استفاده می کنند. اکثر اجزای شبکه با یک عامل SNMP تحویل داده می‌شوند که می‌تواند برای پیکربندی مجدد دستگاه‌ها، آفلاین کردن آن‌ها در صورت عملکرد نامنظم یا جمع‌آوری اطلاعات در مورد عملکرد دستگاه استفاده شود. سیستم‌های مانیتورینگ شبکه، پورت‌های مختلف سیستم را «پینگ» می‌کنند و اگر دستگاهی پارامتری را خارج از آستانه تعیین‌شده گزارش کند، به‌طور خودکار هشدار ایجاد می‌شود تا اصلاح، قبل از خرابی دستگاه انجام شود. به طور معمول، اجزای شبکه بین یک بار در دقیقه و یک بار در ساعت پینگ می‌شوند. 

برخی از دستگاه‌های شبکه مانند روترها و سوئیچ‌ها از پروتکل کنترل پیام‌های اینترنتی (ICMP) استفاده می‌کنند تا اطلاعات مربوط به عملیات پروتکل اینترنت (IP) را شرح دهند و پیام‌های خطا در هنگام خرابی دستگاه‌ها را ایجاد کنند.

نحوه عملکرد سیستم مانیتورینگ

نحوه عملکرد سیستم مانیتورینگ 

نرم‌افزار تحت وب پایش شبکه موبایل کاوشکام چیست؟

شرکت گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا شركتى دانش‌ محور با سابقه‌ی درخشان در حوزه‌ی سیستم‌های الكترونیكی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این شرکت نرم‌افزار پایش شبکه موبایل خود را با نام KCMON ارائه کرده است که نرم‌افزاری تحت وب است. از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت دستگاه‌های پروب از راه دور و کنترل آن‌ها؛
  • امکان تعریف انواع تست و اختصاص دادن تست به یک یا چند دستگاه و تعریف زمان دلخواه؛
  • مشاهده وضعیت و دریافت گزارش از دستگاه(ها)؛
  • امکان شخصی‌سازی نرم‌افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام (KCMON) بر اساس نیاز مشتریان و پیاده‌سازی آن در پایگاه داده اختصاصی.

داده‌های ارسالی دستگاه‌های شبکه در نرم‌افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام به صورت بر خط پردازش می‌شوند. علاوه بر این، داده‌ها و اطلاعات تحلیلی به صورت گزارش در داشبورد مدیریتی و صفحات آنلاین گزارش در اختیار کاربران قرار دارد.

مزایای نرم افزار پایش شبکه موبایل شرکت کاوشکاممزایای نرم افزار پایش شبکه موبایل شرکت کاوشکام

کاربردهای نرم‌افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام

از مهم‌ترین کاربردهای نرم‌افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهینه‌سازی شبکه موبایل

نرم‌افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام با بهینه‌سازی شبکه موبایل این امکان را فراهم می‌کند که پیمانکاران با استفاده از راه‌حلی ارزان و همه جانبه بتوانند مشکلات شبکه سازمان را رفع کنند.

کاهش هزینه‌های عملیاتی

استفاده از راهکار نوین پایش شبکه موبایل کاوشکام و جایگزین کردن آن با روش‌های قدیمی پایش، نقش موثری در کاهش هزینه‌های عملیاتی اپراتورهای تلفن همراه خواهد داشت.

پایش نقاط دور از دسترس

با استفاده از نرم‌افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام، امکان پایش مناطق روستایی، نقاط مرزی و صعب‌العبور پایش‌پذیر خواهند بود.

مقایسه اپراتورهای مختلف

با استفاده از راهکار پایش شبکه موبایل کاوشکام (KCMON)، می‌توان اپراتورهای حقیقی و مجازی ارائه‌دهنده‌ی سرویس در یک منطقه را از نظر پوشش‌دهی، سرویس و عملکرد با یکدیگر مقایسه کرد.

اجزای پایش شبکه موبایل کاوشکام

اجزای سازنده‌ی پایش شبکه موبایل کاوشکام عبارتند از:

پروب از راه دور

این پروب امکان نصب ثابت در مکانی دلخواه یا روی وسایل‌نقلیه در حال حرکت را دارد. پروب از راه دور نرم‌افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام می‌تواند پارامترهای شبکه‌ی موبایل را اندازه‌گیری کند و کفیت سرویس‌های گوناگون را از نظر تجربه‌ی کاربری در در تکنولوژی‌های مختلف از جمله 2G، 3G و 4G به صورت پیوسته در هر زمانی فراهم کند. کاربر نرم‌افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام می‌تواند از طریق این نرم‌افزار تحت وب، انواع تست را از راه دور پیکربندی و تعریف کند.

پروب از راه دور نرم افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام آسیاپروب از راه دور نرم افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام آسیا

نرم‌افزار تحت وب پایش شبکه

این نرم‌افزار کاربر را قادر می‌سازد تا از راه دور دستگاه‌های پروب را مدیریت و کنترل کند. علاوه بر این، نرم‌افزار تحت وب پایش شبکه به کاربر امکانات زیر را نیز می‌دهد:

  • امکان تعریف انواع تست؛
  • اختصاص تست به دستگاه یا گروهی از دستگاه‌ها بر اساس زمان‌بندی دلخواه؛
  • مشاهده وضعیت دستگاه‌ها؛
  • گزارش‌گیری از دستگاه‌ها.

اپلیکیشن پایش شبکه

با نصب نرم‌افزار موبایل پایش شبکه کاوشکام، کاربر می‌تواند سرویس‌های مختلف را پایش کند و کیفیت آن‌ها از جمله سرعت ارسال و دریافت فایل و تاخیر آن در پروتکل‌های مختلف و بررسی وضعیت پوشش‌دهی اپراتور را بررسی کند.

آنالیز داده‌ها

داده‌هایی که نرم‌افزار پایش شبکه موبایل فراهم کرده از طریق پروب از راه دور و اپلیکیشن پایش شبکه به سرور مرکزی انتقال داده می‌شوند. دیتای منتقل شده آنالیز می‌شود و از طریق نرم‌افزار پایش شبکه تحت وب در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

اپلیکیشن پایش شبکه موبایلاپلیکیشن پایش شبکه موبایل

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی کلی سیستم مانیتورینگ شبکه و بررسی اختصاصی نرم‌افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام و کاربردهای آن پرداختیم. در صورتی که به دنبال خرید یک نرم‌افزار پایش خوب برای شبکه موبایل هستید، می‌توانید نرم‌افزار پایش شبکه موبایل کاوشکام با نام KCMON را انتخاب کنید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)