گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

نقش اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل هوشمند

08 مرداد ، 1401
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

اینترنت اشیا مفهومی است که احتمالا کمتر شنیده باشید، اما چیزی از اهمیت این مفهوم و کاربردهای بسیار زیاد آن در زندگی کم نمی‌کند. در این مطلب به سراغ این موضوع رفته‌ایم و به شما خواهیم گفت اینترنت اشیا چیست و چه کاربردهایی دارد. همچنین با شما درباره نقش اینترنت اشیا در صنعت حمل‌ونقل هوشمند نیز صحبت می‌کنیم. با ما در شرکت کاوشکام آسیا همراه باشید.

اینترنت اشیا IoT چیست؟

اینترنت اشیا یا اینترنت چیزها، مفهومی است تازه که به حضور گسترده اشیا در اطراف ما اشاره دارد. این مفهوم به دستگاه‌های بسیار زیادی اشاره می‌کند که در سراسر دنیا اطلاعات را از طریق اینترنت با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. پدیده‌ای که به هوشمندی بیشتر دنیای اطراف ما می‌انجامد. 

در اینترنت اشیا همانگونه که از نام آن نیز مشخص است، اینترنت پا را فراتر از ابزارهایی چون کامپیوترها می‌گذارد و به بسیاری از «چیزهای» اطراف گسترش پیدا می‌کند. سنسورها مفهومی مهم در اینترنت اشیا محسوب می‌شوند. «چیزها» در اینترنت اشیا برای نمونه می‌تواند یک قهوه‌ساز هوشمند، دوربین مداربسته یا یک یخچال که در آن از حسگرها استفاده شده و به اینترنت متصل است، باشند. بنابراین با توجه به تعریف اینترنت اشیا، وسایلی که به صورت معمول به اینترنت متصل هستند، مانند کامپیوترها یا گوشی‌های موبایل در محدوده این تعریف قرار نمی‌گیرند.

آشنایی با اینترنت اشیا IOTآشنایی با اینترنت اشیا IOT

این اصطلاح را برای نخستین بار، کوین اشتون در سال 1999 به کار برد و از آن زمان تاکنون با گسترش اینترنت، IoT موجب توسعه خدمات‌رسانی در بسیاری از حوزه‌ها شده است. عدم نیاز به تعامل با انسان از مهمترین ویژگی‌های اینترنت اشیا به شمار می‌رود.

IoT ابتدا در زمینه کسب و کارها و برای خدمات‌رسانی بهتر در این حوزه مطرح شد، اما آرام آرام گسترش پیدا کرد و امروزه این مفهوم در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کاربردهای اینترنت اشیا IoT

گفتیم اینترنت اشیا می‌تواند در محیط‌های مختلفی کاربرد داشته باشد. در واقع برای کاربردهای این مفهوم نمی‌توان هیچ محدودیتی قائل شد. یکی از آشناترین کاربردهای اینترنت اشیا برای همه ما در خانه است، جایی که این مفهوم در بهبود کیفیت محیط زندگی، صرفه‌جویی در انرژی و کاهش هزینه‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، سیستم تهویه هوا، دستگاه‌های امنیتی، بسیاری از لوازم خانگی و ... از جمله نمونه‌های کاربرد اینترنت اشیا IoT در خانه هستند.

یکی دیگر از کاربردهای این مفهوم در صنایع است، جایی که به آن اینترنت صنعتی گفته می‌شود و مفهومی نوپا اما به شدت در حال گسترش و توسعه است. در شهرها نیز می‌توان کاربرد اینترنت اشیا را به وضوح مشاهده کرد، یکی از نمونه‌های کاربرد این مفهوم در شهرها و مدیریت شهری، کنترل ترافیک است. 

کشاورزی محل دیگری است که اینترنت اشیا کاربردهای فراوانی دارد. این مفهوم در کشاورزی هنوز توسعه زیادی پیدا نکرده است اما می‌تواند تاثیرات بسیار عمیق و گسترده‌ای در این حوزه داشته باشد. پزشکی، عمران، معماری، کسب و کارها، محیط‌زیست و ... از دیگر حوزه‌هایی هستند که اینترنت اشیا IoT کاربردهای فراوانی دارد و با گسترش این مفهوم، تاثیرات عمیق‌تری نیز بر جای خواهد گذاشت. 

کاربردهای اینترنت اشیا IOTکاربردهای اینترنت اشیا IOT

نقش اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل هوشمند

درباره کاربردهای مختلف اینترنت اشیا صحبت کردیم، اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای این مفهوم را می‌توان در صنعت حمل‌ونقل هوشمند مشاهده کرد، جایی که اثرات بسیار گسترده‌ای دارد. برای درک نقش اینترنت اشیا در صنعت حمل‌ونقل هوشمند، بهتر است به تعریفی که ابتدا از این مفهوم ارائه کردیم، برگردیم.

گفتیم اینترنت اشیا به دستگاه‌های بسیار زیادی اشاره می‌کند که در سراسر دنیا اطلاعات را از طریق اینترنت با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در صنعت حمل‌و‌نقل نیز این مفهوم را می‌توان اتصال وسایل نقلیه به اینترنت و ارتباط آن‌ها با یکدیگر از طریق شبکه IoT تعریف کرد. جایی که وسایل نقلیه و خودروهای مختلف، اطلاعات‌شان را از محیط به اشتراک می‌گذارند. ردیابی خودروها و مدیریت هرچه بهتر حمل‌ونقل هوشمند از کاربردهای اینترنت اشیا در این صنعت به شمار می‌رود. اینترنت اشیا در حال تحقق رویای حمل‌ونقل هوشمند است.

یکی از تاثیرات IoT در حمل‌ونقل، کنترل و مدیریت ترافیک است. مسئله‌ای که هم موجب صرفه‌جویی در انرژی و بهبود عملکرد خودرو می‌شود و هم در کیفیت زندگی افراد ساکن در شهرهای بزرگ بسیار موثر است. خودروهای متصل به اینترنت در شبکه IoT اطلاعات ترافیکی را به اشتراک می‌گذارند، اتفاقی که به کاهش بارترافیکی شهرها می‌انجامد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

مدیریت ناوگان با اینترنت اشیا

سنسورهای IOT

حفظ سلامت خودرو و بهینه‌سازی عملکرد آن‌، دیگر نقش اینترنت اشیا در صنعت حمل‌ونقل هوشمند است. جایی که می‌توان با استفاده از ابزارهای مختلف از وضعیت خورو مطلع شد و در زمینه نگهداری وسایل نقلیه عملکرد بهتری داشت. این مسئله در نهایت به صرف هزینه‌های کمتر نیز منجر خواهد شد. اینترنت اشیا به‌ویژه برای مدیران ناوگان‌های حمل‌ونقل بسیار کاربردی و موثر است.

افزایش امنیت از دیگر اثرات IoT در حمل‌ونقل است. استفاده از انواع حسگرها، سنسورها، ردیاب خودرو و سایر ابزارهایی که دسترسی به آن‌ها از طریق اینترنت امکان‌پذیر می‌شود، در افزایش کیفیت رانندگی، بهبود وضعیت جاده‌ها و در نهایت سلامت خودرو و رانندگان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

بازدهی بالاتر حمل‌ونقل هوشمند، افزایش بهره‌وری در مصرف سوخت، افزایش ایمنی جاده‌ها و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها از دیگر اثرات اینترنت اشیا IoT در این صنعت محسوب می‌شوند. یکی از اثراتی که IoT به‌ویژه در آینده می‌تواند در حمل‌ونقل هوشمند داشته باشد، درآمدزایی و ایجاد شغل‌های جدید است که یکی از کاربردهای مهم این مفهوم در حمل‌ونقل به شمار می‌رود.

نقش اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل هوشمندنقش اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل هوشمند

سخن آخر

در این مطلب به نقش اینترنت اشیا در صنعت حمل‌ونقل هوشمند پرداختیم و گفتیم اینترنت اشیا IoT به دستگاه‌های بسیار زیادی اشاره می‌کند که در سراسر دنیا اطلاعات را از طریق اینترنت با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. منظور ما از این مفهوم، دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند که به اینترنت متصل می‌شوند، نیست.

اینترنت اشیا از اتصال «چیزها» مانند یک دستگاه قهوه‌ساز، یخچال و ... به اینترنت صحبت می‌کند. این مفهوم در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد که یکی از مهمترین و موفق‌ترین آن‌ها، حوزه حمل‌ونقل است. جایی که اینترنت اشیا به افزایش امنیت خودروها، کاهش بارترافیکی شهرها، صرفه‌جویی در هزینه تعمیر و نگهداری خودرو، افزایش امنیت رانندگان، بهبود کیفیت جاده‌ها، افزایش بهره‌وری در مصرف سوخت و .... منجر خواهد شد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)