گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

دیتالاگر ثبت دما و رطوبت برای شرکت های یخچال سازی

01 شهریور ، 1401
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

نگهداری مناسب از محصولات حساس به دما مانند مواد غذایی و دارویی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت‌هایی است که در تولید و نگهداری این محصولات فعال هستند. در واقع، دما و رطوبت دو عامل مهم و تاثیرگذار بر سلامت محصولات حساس هستند و به همین دلیل، نظارت دائم بر این دو فاکتور در بعضی صنایع اهمیت بسیار بالایی دارد. برای مثال، در شرکت‌های دارویی، اگر واکسن‌ها خیلی گرم یا خیلی سرد شوند و تغییرات دما را تجربه کنند، ممکن است اثربخشی خود را از دست بدهند و گاهی نیز خطرات جانی به همراه دارند.

شرکت‌های یخچال‌سازی از اهمیت پایش دما و رطوبت آگاهی دارند و یخچال‌ها را به دستگاهی به نام دیتالاگر ثبت دما و رطوبت مجهز می‌کنند. دیتالاگر ثبت دما و رطوبت برای شرکت‌های یخچال‌سازی یک ضرورت محسوب می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم با این دیتالاگر و ضرورت استفاده از آن در صنایع یخچال‌سازی آشنا شویم. با ما در شرکت کاوشکام همراه باشید.

دیتالاگر مناسب برای شرکت های یخچال سازیدیتالاگر مناسب برای شرکت های یخچال سازی

چرا باید بر دما و رطوبت یخچال نظارت داشت؟

اگرچه بسیاری از ما با شنیدن نام یخچال و فریزر ذهنمان به سمت محل نگهداری مواد غذایی فاسدشدنی داخل خانه می‌رود، اما یخچال‌ها و فریزرها نقش مهمی در صنایع غیرغذایی نیز دارند. به عنوان مثال، در داروسازی، برخی از داروها، از جمله واکسن‌ها، باید در دمایی کمتر از دمای معین نگهداری شوند، در غیر این صورت موثر عمل نمی‌کنند و سلامت و ایمنی مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازند.

یکی از مشکلاتی که در بسیاری از یخچال‌ها مشاهده می‌شود، کاهش سرمای یخچال یا افزایش دمای آن‌ها است که این امر به دلیل مشکلات کمپرسورهای سرماساز رخ می‌دهد. در صورتی که شرکت‌های دارویی یا غذایی، که محصولات آن‌ها به دما و رطوبت حساس هستند، متوجه خراب بودن کمپرسور نشوند و مشکل را خیلی سریع رفع نکنند، تمامی مواد داخل یخچال فاسد خواهند شد که هم زیان مالی برای شرکت‌ها خواهد داشت و هم ممکن است جان افراد را به خطر بیندازد.

گاهی نیز ترموستات یخچال به‌ درستی عمل نمی‌کند و موجب می‌شود که دمای یخچال به‌شدت کاهش یابد و مواد داخل یخچال یخ بزنند و به همین دلیل خرابی و فاسد شدن را تجربه کنند. نظارت بر دما و رطوبت یخچال برای حفظ سلامت و ایمنی مواد داخل آن‌ها ضروری است.

دلایل نظارت بر دمای یخچال هادلایل نظارت بر دمای یخچال ها

دیتالاگر ثبت دما و رطوبت یخچال چیست؟

طبق الزامات قانونی سازمان غذا و دارو و همچنین الزامات اعتباربخشی بیمارستانی، شرکت‌های یخچال‌سازی موظفند تا یخچال‌های صنعتی و دارویی را به دستگاهی برای پایش و مانیتورینگ دما و رطوبت تجهیز کنند تا سلامت مصرف‌کنندگان حفظ شود. در گذشته کار نظارت بر دما و رطوبت با استفاده از دماسنج انجام می‌شد و شرکت‌های یخچال‌سازی از ترمومتر یا دماسنج معمولی یا دیجیتال در ساخت یخچال استفاده می‌کردند.

اما به دلیل محدودیت‌ها و نداشتن دقت کافی ترموتر، جای آن به دستگاهی به نام دیتالاگر دما و رطوبت یا سیستم مانیتورینگ دما و رطوبت داده شد. دیتالاگر دما و رطوبت یک دستگاه کوچک و دقیق است که از سنسورهای حساس به دما و رطوبت تشکیل شده است. مسئول نظارت بر دمای یخچال، دما و رطوبت نسبی مناسب را برای دستگاه دیتالاگر تعریف می‌کنند و با راه‌اندازی آن، سنسورها کار خود را شروع می‌کنند.

این سنسورها نسبت به افزایش یا کاهش دما و رطوبت حساس هستند و در صورتی که این دو فاکتور از محدوده تعیین شده فراتر بروند، سیستم آلارم دیتالاگر به کار می‌افتد و از روش‌های گوناگون مثل آژیر، ارسال پیامک، ارسال ایمیل و یا تماس تلفنی، مسئول ناظر را از تغییر دما آگاه می‌کند.

استفاده از دیتالاگر ثبت دما و رطوبت برای شرکت‌های یخچال‌سازی برای دقت در کار نظارت و اطلاع از وضعیت یخچال در هر لحظه ضروری است.

پر بازدیدترین مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

بهترین ردیاب کامیون

سامانه مدیریت ناوگان کاوشکام

آریتمی های قلبی

مزایای استفاده شرکت‌های یخچال‌سازی از دیتالاگر ثبت دما و رطوبت

دیتالاگرهای آنلاین و سیستم‌های نظارت بر دما و رطوبت یخچال مزایای زیادی برای کاربر دارند و به دلیل وجود همین مزیت‌ها، کاربران را بابت سلامت محصولات یخچال آسوده‌خاطر می‌کنند. مهم‌ترین مزایای مجهز بودن یخچال به دیتالاگر دما و رطوبت عبارتند از:

  • اطلاع از وضعیت دما و رطوبت یخچال به صورت لحظه‌ای، 24 ساعته و آنلاین؛
  • امکان کنترل دما و رطوبت از راه دور؛
  • ارسال هشدار از کانال‌های مختلف از جمله SMS، ایمیل، تماس تلفنی و آژیر در زمان افزایش یا کاهش دما و رطوبت نسبت به میزان ازپیش‌تعیین‌شده؛
  • امکان ثبت اطلاعات دما و رطوبت با قابلیت تنظیم مدت زمان ثبت از دقیقه تا روز؛
  • امکان ثبت تمامی خطاهای مربوط به تغییر دما و رطوبت و ذخیره در سوابق؛
  • امکان تحلیل و ارائه گزارش در مدت زمان مشخص.

دیتالاگرها قیمت بیشتری نسبت به دماسنج‌های معمولی دارند، اما این قیمت بالاتر، ارزش بهره بردن از مزایای نظارتی و ذخیره‌سازی مداوم داده‌ها را دارد.

مزایای استفاده از دیتالاگر برای شرکت های یخچال سازیمزایای استفاده از دیتالاگر برای شرکت های یخچال سازی

بهترین دیتالاگر دما و رطوبت برای یخچال‌ها

با توجه به کاربردهای دیتالاگر ثبت دما و رطوبت برای شرکت‌های یخچال‌سازی و اهمیت استفاده از این دستگاه در صنایعی که با محصولات حساس به دما در ارتباط هستند، خرید یک دستگاه مانیتورینگ لحظه‌ای دما و رطوبت، مهم به نظر می‌رسد. اما آیا تمامی دیتالاگرها می‌توانند اطلاعات دقیق و درستی را به کاربر ارائه کنند؟

مهم‌ترین فاکتور در زمان انتخاب دیتالاگرهای هشداردهنده یخچال، پایداری آن است. پایداری دیتالاگر یا سیستم نظارت بر دما و هشدار به وضعیتی گفته می‌شود که این دستگاه در زمان کار، بدون هیچ گونه نقص فنی عمل کند و در زمان کار، از فعالیت بازنماند و هنگ نکند. در صورتی که شرکت یخچال‌سازی از دیتالاگر ناپایدار دما و رطوبت در ساخت یخپال‌های خود استفاده کرده باشد، نتایج فاجعه‌باری رقم خواهد خورد.

علاوه بر این، طراحی دیتالاگر دما و رطوبت نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. طراحی ضعیف و نویزپذیر دیتالاگر موجب می‌شود که سیستم هشدار دهنده، آلارم‌های نادرست برای ناظر ارسال کند و به این ترتیب بعد از چند بار دریافت هشدار نادرست، او نسبت به آلارم‌های دیتالاگر بی‌اعتنا می‌شود.

شرکت‌های یخچال‌سازی باید از دقیق‌ترین و بهترین دیتالاگر دما و رطوبت استفاده کنند تا بحران‌ها و خطراتی مثل فاسد شدن مواد غذایی، بر اثر عدم هشداردهی دستگاه یا هشدارهای نادرست، به وجود نیاید. دستگاه دیتالاگر دما و رطوبت شرکت کاوشکام آسیا ابزاری پیشرفته برای نظارت بر محیط است که قابلیت‌های زیر را ارائه می‌کند:

  • امکان اتصال هم‌زمان به چهار سنسور؛
  • قابلیت ارتباط با سرور مرکزی از بسترهای متنوع؛
  • قابلیت ارسال فوری هشدار به مسئول نظارت؛
  • قابلیت استخراج آفلاین اطلاعات ثبت شده؛
  • قابلیت کنترل هم‌زمان سیستم‌های آژیر و تهویه؛
  • دارای الگوریتم‌های هوشمند کاهش هزینه و مصرف انرژی.

کلام پایانی

در این مطلب دریافتیم که نظارت بر دما و رطوبت یخچال در بعضی صنایع، از جمله صنایع دارویی و غذایی اهمیت زیادی دارد. به دلیل همین اهمیت، استفاده از تجهیزات نظارتی دقیق و کارآمد ضروری است. دیتالاگر ثبت دما و رطوبت بهترین و دقیق‌ترین ابزاری است که امکان نظارت لحظه‌ای و آنلاین را بر وضعیت یخچال می‌دهد و به دلیل پشتیبانی کردن از هشدارهای مختلف، امکان پایش محیطی آسان را برای ناظران بر دما و رطوبت یخچال فراهم می‌کنند.

استفاده از دیتالاگر ثبت دما و رطوبت برای شرکت‌های یخچال‌سازی ضروری است و مصرف‌کنندگان را از فجایع ناشی از افزایش و کاهش دما در یخچال‌های حاوی مواد حساس در امان نگه می‌دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)