گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

اینترنت اشیا چه نقشی در آینده کسب و کارها دارد

02 مهر ، 1401
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

اینترنت اشیا (IoT) به قدری محبوب است که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2025، چیزی بیش از 55.7 میلیارد دستگاه در بازار وجود داشته باشند که 75 درصد آنها به یک پلتفرم اینترنت اشیا متصل هستند. درحقیقت، اینترنت اشیا به بخشی جدایی‌ناپذیری از کسب‌وکارهای امروزی تبدیل شده است.

اکنون بسیاری از شرکت‌های تولیدی قصد دارند در اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری کنند زیرا این تکنولوژی به رشد آنها کمک شایانی می‌کند. اما گسترش استفاده از اینترنت اشیا چقدر است و آیا این فناوری نقش مهمی در آینده کسب‌وکارها خواهد داشت؟ در این بررسی از مجموعه کاوشکام به نقش اینترنت اشیا در آینده کسب‌وکارها می‌پردازیم.

اینترنت اشیااینترنت اشیا

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا یک اصطلاح گسترده است که به انواع مختلفی از دستگاه‌های متصل به اینترنت اشاره دارد. این دستگاه‌ها ممکن است شامل حسگرهای هوشمند، لامپ‌ها، سیستم‌های امنیتی، ماشین‌آلات سنگین صنعتی و همه تجهیزاتی باشند که با اینترنت کار می‌کنند.

پس اگر از وسیله ساده‌ای مانند لامپ‌های هوشمند در محیط اداری خود استفاده می‌کنید یا به دنبال چیزی پیچیده مانند شبکه‌ای از ماشین‌های صنعتی هستید که مسائل کنترل کیفیت را در یک فرآیند تولید تشخیص دهد، باید بدانید که اینترنت اشیا در همه امور قابل استفاده است

با صرف نظر از صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید، شانس خوبی دارید که از اینترنت اشیا در موفقیت کسب‌وکارتان بهره ببرید. اما سوال مهم این است که: «چرا اینترنت اشیا برای کسب‌وکارها مهم است؟» اینترنت اشیا در تجارت می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد اما اغلب شامل جمع آوری داده‌ها در مورد فرآیندها و سایر موارد مربوط به امور عملیاتی سازمان‌هاست. بسیاری از دستگاه‌های اینترنت اشیا نیز می‌توانند برای اصلاح، بهبود یا استفاده از این داده‌ها برای مدیریت فرآیندها استفاده شوند.

مزایای اینترنت اشیا در آینده کسب‌وکارها

در سال‌های اخیر، پذیرش اینترنت اشیا تقریباً در همه صنایع افزایش یافته است. این فناوری راه‌های جدیدی را برای رشد و بهینه سازی فرایندهای سازمانی باز کرده است. در واقع، 83 درصد از سازمان‌هایی که فناوری اینترنت اشیا را پیاده‌سازی کرده‌اند، نتایج آن را در بهبود کارایی خود دیده‌اند. دنیای تجارت به طور فزاینده‌ای در فناوری اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری می‌کند زیرا این فناوری می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

کاهش هزینه‌های سازمانی

فناوری اینترنت اشیا فرآیندهای موجود را در تولید، زنجیره تامین و سایر صنایع ساده می‌کند. ساده سازی امور زمان خرابی را به حداقل می‌رساند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. صنایع تولیدی بهترین نمونه برای کاهش هزینه از طریق فناوری اینترنت اشیا هستند. کارخانه‌های تولیدی از این فناوری برای کاهش زمان خرابی به میزان 20 تا 50 درصد و صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیر و نگهداری به میزان 5 تا 10 درصد استفاده می‌کنند.

مزایای اینترنت اشیا در کسب و کارهامزایای اینترنت اشیا در کسب و کارها

افزایش بهره وری و سودآوری

اینترنت اشیا از طریق اتوماسیون به ایجاد و بهینه کردن گردش کار کمک می‌کند. کارهای تکراری را به حداقل می‌رساند و استفاده موثر از منابع و ماشین‌آلات موجود را تسهیل می‌کند. بهینه‌سازی به جلوگیری از اتلاف ساعات کار در سازمان‌ها کمک می‌کند و عملیات اجرایی را کارآمدتر می‌سازد.

درواقع، 83 درصد از سازمان‌های مبتنی بر اینترنت اشیا توانسته‌اند در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری کارکنان موفق عمل کنند. مطالعات نشان داده‌اند که 75 درصد از شرکت‌هایی که از اینترنت اشیا را استفاده می‌کنند، سودآوری خود را افزایش داده‌اند.

ایجاد فرصت‌های تجاری جدید

اینترنت اشیا با اتصال سخت افزار، نرم افزار و هوش مصنوعی می‌تواند تجزیه و تحلیل عمیق‌تر برای استخراج داده‌ها انجام دهد. به همین خاطر کسب‌وکارها می‌توانند از اینترنت اشیا برای بهبود عملیات خود به سمت آینده تجارت استفاده کنند. 36 درصد از کسب‌وکارها فرصت‌های جدیدی را با اینترنت اشیا کشف می‌کنند. سازمان‌ها خطوط تولید و مدل‌های درآمد جدیدی را براساس الگوهای در حال ظهور ایجاد می‌کنند. تجزیه و تحلیل داده‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با تغییرات سازگار شوند و محصولات بهتری را به بازار ارائه دهند.

استفاده و ردیابی بهینه دارایی‎ها

اینترنت اشیا می‌تواند هر واحد، دستگاه، ماشین آلات یا تجهیزات را به یک شبکه متصل کند. با حسگرهای هوشمند، کسب‌وکارها می‌توانند دارایی‌ها و تجهیزات خود را کنترل کنند. این فناوری منجر به کاهش ضایعات و بهینه شدن کل گردش کار می‌شود. صنایعی که دارایی سنگین مانند تجهیزات حمل‌ونقل دارند، از اینترنت اشیا برای ردیابی مکان و به‌روزرسانی تاریخچه مسیرها استفاده می‌کنند.

نقش اینترنت اشیا در آینده کسب‌وکارها

با توجه به گسترش روزافزون دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا، می‌توان به نتیجه رسید که اینترنت اشیا از هر نظر برای آینده کسب‌وکارهای مفید است. دسترسی به مجموعه‌های کلان داده، همراه با جمع‌آوری و تبادل مستقل داده‌ها، به این معناست که دستیابی به اطلاعاتی از رفتارهای مشتری و عملکرد محصول با اینترنت اشیا آسان‌تر می‌شود.

اینترنت اشیا همچنین بهینه سازی مداوم فرآیندهای کسب‌وکار را تسهیل می‌کند و حتی بر تعامل و عملکرد کارکنان تأثیر می‌گذارد. در صنایع خاص، اینترنت اشیا در تجارت می‌تواند به سیستم‌ها دستور دهد تا در صورت برآورده شدن شرایط خاص، تراکنش‌ها را به‌ طور مستقل در زنجیره‌های تامین انجام دهند.

بسیاری از فناوری‌های جدید وجود دارند که آینده اینترنت اشیا را به ‌طور باورنکردنی کاربردی و مفید می‌سازند. برخی از این موارد شامل حسگرهای بدون باتری، فناوری پوشیدنی و میکروکنترلرهای یادگیری ماشینی هستند. همچنین تغییرات زیادی در شبکه برای بهبود عملکرد دستگاه‌های اینترنت اشیا رخ می‌دهند. به عنوان مثال، برش شبکه (Network Slicing) می‌تواند برای اتصال اینترنت با تاخیر کم و پهنای باند بالا برای قابلیت اطمینان بیشتر در دستگاه‌های مختلف استفاده شود.

این امکان وجود دارد که اینترنت اشیا را با فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی (AI) و 5G ترکیب کرد تا امکانات بی‌پایانی آن برای کسب‌وکارها بهره‌مند شد. کل شهرها در حال تبدیل شدن به اینترنت اشیا هستند و امنیت هر روز در حال بهبود است. عملیات تولیدی بزرگ می‌تواند هر ماشین موجود در تاسیسات را به یک سیستم نظارت از راه دور متصل کند. شرکت‌های خدماتی می‌توانند از راه دور داده‌ها را از کنتورهای هوشمند و زیرساخت‌های متصل جمع‌آوری کنند.

دستگاه‌های مراقبت بهداشتی می‌توانند از اینترنت اشیا برای اطلاع رسانی وضعیت بیمار به پزشکان استفاده کنند. کشاورزان می‌توانند برداشت محصولات زراعی خود را با تجزیه و تحلیل اینترنت اشیا بهینه کنند. درحقیقت، این فناوری یک دارایی فوق‌العاده برای بسیاری از مشاغل است. اینترنت اشیا به کسب‌وکارها در سه بخش اصلی زیر کمک زیادی می‌کند:

  • کمک به نیازها و مشکلات مشتریان به شکلی موثر و مفید
  • مدیریت بهتر نیروهای کاری و بهینه کردن عملیات سازمان
  • بهبود محصولات، خدمات و فرآیندهای توسعه‌ای سازمانی

نقش اینترنت اشیا در آینده کسب و کارهانقش اینترنت اشیا در آینده کسب و کارها

نقش اینترنت اشیا در طول همه گیری کووید-19

برخی از جدیدترین فناوری‌های اینترنت اشیا که برای رفع مشکلات ناشی از همه‌‌گیری جهانی کروناویروس مورد استفاده قرار گرفتند، شامل موارد زیر هستند:

ویژگی‌های ساختمان هوشمند

اینترنت اشیا در تأسیسات ساختمانی جهت کنترل دسترسی و نظارت بر ویژگی‌های محیطی مانند ذرات معلق و ترکیبات آلی فرار (VOCs) کمک کرد. این فناوری می‌تواند به سیستم‌های گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC)، ربات‌های تمیزکننده، نظارت بر کیفیت هوا و موارد دیگر متصل شود تا از ساختمان در برابر ویروس محافظت کند.

خدمات بدون لمس

محدود کردن تماس فیزیکی بین کارمندان، مشتریان و دستگاه‌ها با کمک اینترنت اشیا به گسترده در طول در همه‌گیری مورد استفاده قرار گرفت. از روش‌های پرداخت گرفته تا غربالگری دمای خودکار بدن و بررسی سلامت افراد در هنگام ورود، اینترنت اشیا می‌تواند نیاز به تماس را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

نظارت و ردیابی خطر

اینترنت اشیا برای نظارت و ردیابی خطر عفونت در همه‌گیری کووید-19 بسیار کاربردی بود. از این فناوری در حسگرها برای ارزیابی تعداد افراد در یک بخش خاص از ساختمان و افزایش اقدامات ضدعفونی استفاده شد. این تجهیزات همچنین می‌توانند دمای بدن افراد را برای نظارت بر خطر گسترش ویروس ردیابی کنند. درحقیقت، اینترنت اشیا و فناوری‌های مرتبط با آن، منبع ارزشمندی در مبارزه با همه‌‌گیری کرونا بوده‌اند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

اینترنت اشیا در حمل و نقل

سنسور IOT

فناوری جدید اینترنت اشیا

نحوه استفاده از اینترنت اشیا برای کسب‌وکارها

وقتی صحبت از نحوه استفاده از اینترنت اشیا در کسب‌وکارها می‌شود، نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که سطوح جدید ارتباطات برای هر کسب‌وکاری بازده قابل توجهی دارد. به همین دلیل است که روشی که هر کسب‌وکار تصمیم می‌گیرد از اینترنت اشیا در صنعت و بخش مربوطه خود استفاده کند، انتخاب مهمی است.

این رویکرد برای همه سازمان‌های مشابه نیست بلکه اینترنت اشیا روشی محسوب می‌شود که هر کسب‌وکاری می‌تواند بسته به نیازها و ویژگی‌های خود آن را سفارشی کند. چندین شیوه در استفاده از اینترنت اشیا وجود دارند که بسیاری از کسب‌وکارها می‌توانند برای بهبود فرآیندهای سازمانی خود از آنها استفاده کنند:

درک کلان داده‌ها

جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها می‌توانند اطلاعات مفید را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهند. اول و مهم‌تر از همه، اینترنت اشیا می‌تواند اطلاعاتی را در مورد روندهای مهم بازار و همچنین عملکرد محصول ارائه دهد. شما می‌توانید از این اطلاعات برای کمک به تدوین استراتژی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تجاری خود استفاده کنید.

تعامل با مشتری

اینترنت اشیا می‌تواند داده‌های مربوط به هر مشتری را در اختیار شما قرار دهد، بنابراین می‌توانید خدمات خود براساس نیازهای مشتریان بهینه کنید. با دستگاه‌های اینترنت اشیا که شما را به پایگاه مصرف ‌کننده‌تان متصل می‌کند، این امکان را دارید تا داده‌ها را برای درک بهتر هر مرحله از چرخه خرید مشتریان خود تجزیه و تحلیل کنید. این مهم می‌تواند نحوه تحقیق مشتریان، چگونگی فرآیند خرید و حتی استفاده از محصولات و خدمات شما را شامل شود. سپس می‌توانید کمپین‌های بازاریابی مناسبی ایجاد کنید.

نیروی کار فریلنسر

تحقیقات نشان می‌دهند که کار از راه دور یا فعالیت به صورت فریلنسری در حال افزایش است. با اینترنت اشیا، توانایی نیروی دورکار برای ارتباط بیشتر با نیازهای کسب‌وکار (دسترسی به فایل‌ها، ارتباط با مشتری یا بررسی موجودی) میسر می‌شود. این مهم به بهره‌وری بیشتر، کاهش هزینه‌های سازمانی، انجام سریع امور عملیاتی شرکت و غیره کمک زیادی می‌کند.

حضور گسترده در بازار

از کمپین‌های بازاریابی هوشمندانه گرفته تا ارتباطات بهتر با همه اعضای سازمان، اینترنت اشیا به کسب‌وکار شما اجازه می‌دهد تا حضور خود را هم با مصرف‌ کنندگان و هم با کارمندان گسترش دهید. علاوه بر این، از طریق فناوری‌های ارتباطی اینترنت اشیا به سطوحی از انعطا‌ف‌‌پذیری و سرعت دست می‌یابید که حضورتان را گسترش داده و برندینگ شما را تقویت می‌کند.

کلام آخر

با گسترش اینترنت اشیا می‌توانید با موفقیت از این فناوری جدید و داده‌های حاصل از آن در مدل کسب‌وکار خود استفاده کنید. استفاده از چنین تکنولوژی در دنیای تجارت می‌تواند مزایای زیادی برای کسب‌وکارها داشته باشد. دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا می‌توانند داده‌ها را ضبط و انتقال دهند، اطلاعات جدیدی را در اختیار ما بگذارند، به افزایش کارایی سازمان کمک کنند و سپس به کسب‌وکار جهت اخذ تصمیمات آگاهانه یاری برساند. درنهایت، باید بیان کرد: «بقا و آینده کسب‌وکارها وابسته به اینترنت اشیا است!»

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)