گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

کاربرد پهپاد زیرآبی برای کنترل محیط‌ زیست دریایی

16 آذر ، 1401
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

پهپاد زیر‌آبی یکی از انواع پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشین است که از آن برای کنترل محیط‌ زیست دریایی و کاهش آلودگی آب‌ دریاها و اقیانوس‌ها استفاده می‌شود. پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین وسیله‌ای است که ابتدا برای مصارف نظامی ایجاد شد اما امروزه کاربردهای غیرنظامی مختلفی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها، کاربرد این ابزار در حفاظت از محیط‌زیست است. امروز در این مقاله کاوشکام به سراغ یکی از انواع مختلف پهپادها یعنی پهپادزیرآبیرفته‌ایم و با شما درباره کاربرد پهپادزیرآبی برای کنترل محیط‌زیست دریایی صحبت می‌کنیم. با ما همراه شوید.

zirabi1

پهپادچیست ؟

پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین (Unmanned aerial vehicle) نوعی هواپیمای بسیار کوچک است کهاز راه دور می‌توانآن را کنترل کرد و خلبان ندارد. تاریخچه استفاده از اولین پهپادها به سال ۱۸۴۹برمی‌گردد، زمانی که کشور اتریش برای اولین بار از این وسیله استفاده کرد. پهپادها بسیار کوچک هستند و اینمهم‌ترین مزیتآن‌ها محسوب می‌شود. در عین کوچک بودن و قیمتبه‌صرفه، یکپهپاد کاربردهای بسیار زیاد دیگری هم دارد.

ابتدا از این وسیله تنها برای اهداف نظامی استفاده می‌شد اما این تکنولوژی جدید در دنیای امروز کاربردهای فراوانی یافته است و در بسیاری زمینه‌ها از آن برای اهداف غیرنظامی استفاده می‌شود. در ادامه به کاربردپهپادها بیشتر اشاره می‌کنیم.

zirabi2

کاربرد پهپاد چیست؟

گفتیم امروزه از پهپادها تنها برای مصارف نظامی استفاده نمی‌شود و این ابزار در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد. یکی از کاربردهای بسیار مهمآن‌ها در حوزه محیط‌زیست است. استفاده از پهپاد برای مراقبت از جنگل‌ها یکی از مزایای استفاده از این وسیله محسوب می‌شود. برای نمونه در زمان حریق جنگل‌ از پهپادها برای کسب اطلاعات از مناطق دچار حریق استفاده می‌شود. در واقع یکی از مهم‌ترین کاربردهای پهپادها،هنگام وقوع اتفاقات ناگوار طبیعی است.

یکی دیگر از کاربردهای پهپاد،پیش‌بینیطوفان‌های مرگبار به‌ویژه در مناطق استوایی است.پهپادها امکان رفتن به مناطقی را دارند که هواپیماهایی که به‌وسیله خلبان هدایت می‌شوند، نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. این امر به‌ویژه برای عکس‌برداری از مناطق آسیب‌دیده اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین از این پهپادها برای نظارت و مراقبت از حیات‌وحشبه‌ویژهگونه‌های درحال انقراض نیز استفاده می‌شود.

پهپادها جان انسان‌های زیادی را هم نجات داده‌اند. علاوه بر حوادث غیرمترقبه، از این ابزار برای ارسال دارو به بسیاری از مناطق دورافتاده دنیا بهره می‌برند.

در بعضی کشورها از پهپادجهت کاهش آلودگی هوا هم استفاده می‌شود. کنترل محصولات کشاورزی و نظارت بر سلامت بیشتر آن‌ها نیز از دیگر کاربردهایپهپادهابه شمار می‌رود.

یکی دیگر از کاربردهای پهپاد، استفاده از آن در صنعت فیلم‌سازی و برای فیلم‌برداریاست. در صنعت سینما و همچنین در استودیوهایفیلم‌برداری و عکاسی از این کاربرد پهپاداستفاده‌هایگسترده‌ایمی‌شود.

در این میان از یکی از انواع پهپاد یعنیپهپادهایزیرآبی نیز برای کنترل محیط‌زیست دریایی استفاده می‌کنند. مبارزه با آلودگی دریا و اقیانوس‌ها اهمیت فراوانی دارد و پهپادزیرآبی این امکان را برای انسان‌ها فراهم می‌کند.

کاربرد پهپاد زیرآبی برای کنترل محیط‌زیست دریایی

گفتیم پهپادها انواع گوناگونی دارند و برای مقاصد مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود. پهپادزیر‌آبیوسیله‌ای است که برای مشاهده مناطق غیرقابل‌عبور در دنیای زیر آب طراحی شده است. این نوع از پهپادها در آب جاری هستند و از راه دور کنترل می‌شوند. در واقع اینپهپادها مانند چشم و گوش انسان در زیرآب‌هاعمل می‌کنند.

پهپادهایزیرآبی برای اهداف مختلفی مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. این پهپادهامی‌توانند به انسان‌ها برای مشاهده دنیای زیبای زیرآب کمک کنند. بازرسی تأسیسات و سازه‌های دریایی یکی دیگر از کاربردهای این نوع پهپادها است.

zirabi3

اما یکی از مهم‌تریناستفاده‌هایی که ازپهپادزیر‌آبیمی‌شود، کنترل محیط‌زیست دریایی است. جایی که از این پهپادهابرای جمع‌آوریزباله‌های موجود در آب دریاها و اقیانوس‌ها استفاده می‌کنند و از آن برای از بین بردن آلودگی محیط‌زیست دریایی بهره می‌برند. این امر به‌ویژه با توجه به خطرناک بودن بسیاری از این زباله‌ها مانند انواع پلاستیک وبطری برای موجودات دریایی مانند ماهی‌ها اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

همچنین دی‌اکسید کربن جذب‌شده توسط آب اقیانوس‌ها موجب ایجادواکنش‌های شیمیاییمی‌شود که آب آن‌ها را اسیدی‌ترمی‌کند. از پهپادزیرآبیبرای اندازه‌گیری سطح دی‌اکسید کربن اقیانوس‌هااستفاده می‌شود که دیگر کاربرد این وسیله برای کنترل محیط‌زیست دریایی محسوب می‌شود.

می‌تواناز این پهپادها برای بهبود کیفیت تردد کشتی‌ها نیز بهره برد. پهپادزیرآبی تمامی فعل‌و‌انفعالات رخ‌ داده در زیر آب‌ها که به تردد کشتی‌ها مربوط می‌شد را جمع‌آوریمی‌کند و از این طریق می‌تواند به بهبود کیفیت تردد آن‌ها کمک کند. این پهپادها همچنین موجب عملکرد سریع‌تر و ایمن‌ترفعالیت‌هایزیر‌آبیمی‌شوند.

zirabi4

سخن آخر

در این مطلب با شما درباره کاربرد پهپادزیرآبی برای کنترل محیط‌زیست دریایی صحبت کردیم و گفتیم پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشین ابتدا برای مقاصد نظامی تولید شدند اما امروزه کاربردهای آن‌ها به حوزه‌های مختلفی گسترش یافته است که از جمله آن‌هامی‌توان به استفاده ازپهپاد برای حفاظت از محیط‌زیست اشاره کرد. پهپادزیرآبی از جمله این ابزارهاست که از آن برای کنترل محیط‌زیست دریایی استفاده می‌کنند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید