گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

تفاوت دزدگیر و ردیاب چیست؟ کدام بهتر است؟

10 آبان ، 1402
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

زمانی که دو وسیله و ابزار با فناوری متفاوت برای انجام یک کار طراحی شده و در دسترس قرار دارند، همواره بحث مقایسه بین آن‌ها داغ خواهد بود. این موضوع در مورد دزدگیر و ردیاب ماشین نیز کاملا صدق می‌کند. دزدگیر و ردیاب دو ابزار مهم به منظور افزایش سطح امنیت خودرو و جلوگیری از سرقت آن هستند که از فناوری‌های متفاوتی برای این کار استفاده کرده و به همین دلیل کارایی متفاوتی نیز دارند. همین امر باعث شده که مالکان خودرو همواره این دو ابزار را با یکدیگر مقایسه کرده و به دنبال موارد تفاوت دزدگیر و ردیاب به منظور انتخاب بهترین ابزار باشند. اطلاع از ویژگی‌های دزدگیر و ردیاب ماشین و مزایا و معایب هر کدام می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه برای تأمین امنیت خودرو راهگشا باشد.

 تفاوت دزدگیر و ردیاب چیست؟ کدام بهتر است؟

برای سرقت ماشین چقدر زمان لازم است؟

پیش از ورود به بحث بررسی موارد تفاوت دزدگیر و ردیاب باید به این نکته اشاره کنیم که برای سرقت یک خودرو چقدر زمان لازم است؛ در پاسخ به این سوال باید گفت که سارقان حرفه‌ای برای سرقت کردن یک خودرو به 10 الی 60 ثانیه زمان نیاز دارند. این زمان نشان دهنده این است که استفاده از سیستم‌های ضد سرقت برای ماشین تا چه میزان از اهمیت برخوردار است.

دزدگیر ماشین چیست و چگونه عمل می‌کند؟

به منظور درک بهتر تفاوت دزدگیر و ردیاب باید با ویژگی‌ها و عملکرد هر کدام از این ابزارها آشنا شویم. دزدگیر ماشین در واقع یک سیستم هشدار دهنده است که به کمک حسگرهای متصل به آژیر می‌تواند مالک خودرو را از وقوع یک اتفاق مطلع کند. این ابزار از سه بخش کلی تشکیل شده که شامل سنسور، آژیر و بخش کنترل کننده مرکزی است. در صورتی که از دزدگیر بر روی خودرو استفاده کرده باشید زمانی که سنسور خطری را احساس می‌کند، یک سیگنال به واحد کنترل کننده مرکزی ارسال می‌کند. در این مرحله واحد کنترل کننده مرکزی دستور به صدا درآمدن آژیر به منظور مطلع ساختن مالک خودرو از خطر را صادر می‌کند.

دزدگیر ماشین چیست و چگونه عمل می‌کند؟

در بحث تفاوت دزدگیر و ردیاب باید به این موضوع اشاره کرد که در دزدگیر خودرو از 4 نوع سنسور استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • سنسور درب: این سنسور از یک سمت به درب‌ها و از سمت دیگر به قسمت کنترل مرکزی متصل می‌شود که در صورت باز شدن درب‌ها به صورت غیر مجاز آژیر را فعال کرده و به مالک هشدار می‌دهد.
  • سنسور ضربه: در صورتی که به هر دلیل ضربه‌ای به ماشین وارد شود،‌ این سنسور عمل کرده و باعث فعال شدن آژیر دزدگیر می‌شود.
  • سنسور فشار: این سنسور بر اساس اندازه‌گیری تغییر فشار هوا در ماشین عمل می‌کند. در صورتی که سارق قصد داشته باشد با شکستن شیشه‌ها و پنجره‌ها اقدام به سرقت کند هوای بیرون به داخل ماشین وارد شده و سنسور این تغییر فشار هوا را تشخیص می‌دهد. در این شرایط سیگنال به بخش کنترل ارسال شده و آژیر دزدگیر به صدا در خواهد آمد.
  • سنسور حرکتی: این سنسور در صورتی که خودرو بکسل شده یا به صورت یکجا بلند شود، فعال شده و آژیر را از طریق بخش مرکزی به صدا درمی‌آورد.

در خصوص تفاوت دزدگیر و ردیاب باید به این موضوع اشاره کرد که امروزه در بازار مد‌ل‌های پیشرفته‌ای از دزدگیر ماشین وجود دارد که علاوه بر اجزای نام برده شده در بالا دارای یک سری قابلیت‌های بیشتر مانند گیرنده‌های رادیویی، باتری پشتیبان و بخش کنترل کامپیوتری هستند.

مزایا و معایب استفاده از دزدگیر

مزایا و معایب استفاده از دزدگیر

یکی از مهم‌ترین مواردی که در موضوع تفاوت دزدگیر و ردیاب باید مورد توجه قرار بگیرد، مزایا و معایب ردیاب و دزدگیر به عنوان دو ابزار امنیتی مهم است. از مهم‌ترین مزایای دزدگیر خودرو که باعث شد این ابزار در بین مالکان خودرو به منظور تأمین امنیت بیشتر، همه‌گیر شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عامل بازدارنده برای سارقان به دلیل برخورداری از چراغ چشمک‌زن
  • قابلیت انتقال آسان به خودروهای دیگر
  • برخورداری از قیمت ارزان و مقرون به صرفه
  • قابلیت باز و بسته کردن درب‌های خودرو با استفاده از دزدگیر و بدون نیاز به سوئیچ

در کنار همه مزایایی که برای دزدگیر ماشین ذکر شد، این ابزار دارای برخی معایب است که باعث شده ردیاب و شنود خودرو از سوی کاربران با استقبال بیشتری مواجه شود. از مهم‌ترین معایب دزدگیر خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وابستگی به بعد مسافت: این موضوع باعث می‌شود که کارایی آن‌ها محدود به یک فضای خاص شود و در فواصل بیشتر کارایی نداشته باشند.
  • اطلاع سارقان از قلق آن: امروزه سارقان حرفه‌ای روش‌هایی را بلد هستند که به راحتی با استفاده از آن‌ها می‌توانند دزدگیر ماشین را از کار انداخته و ماشین را سرقت کنند.
  • قابلیت استفاده برای پیشگیری از سرقت: دزدگیر در ماشین تا زمانی کارایی دارد که سارق نتواند سرقت خود را انجام دهد؛ زمانی که سرقت انجام شود این ابزار هیچ کارایی نخواهد داشت.
  • اعلام هشدار اشتباه: برخی از افراد سنسورهای دزدگیر را در حال بسیار حساس تنظیم می‌کنند به همین دلیل کوچک‌ترین حرکت در اطراف ماشین باعث به صدا درآمدن آژیر می‌شود. همین مسئله باعث می‌شود که پس از مدتی مالک به دلیل شنیدن مکرر صدای آژیر، حساسیت خود را نسبت به آن از دست بدهد و در صورتی که آژیر صحیح به صدا درآید نیز به آن توجه نکند.
  • ایجاد مزاحمت: دزدگیر ماشین به دلیل صدای آژیر حتی اگر درست عمل کرده باشد نیز باعث ایجاد مزاحمت زیادی برای اطرافیان می‌شود که بسیار آزاردهنده است.

 ردیاب خودرو چیست و چه امکاناتی دارد؟

ردیاب خودرو چیست و چه امکاناتی دارد؟

در مبحث بررسی تفاوت دزدگیر و ردیاب، پس از آشنا شدن با دزدگیر و مزایا و معایب آن، نوبت به معرفی ردیاب و امکانات آن می‌رسد. ردیاب خودرو یک ابزار امنیتی محسوب می‌شود که اصلی‌ترین کارکرد آن در اختیار گذاشتن اطلاعات موقعیت مکانی خودرو به صورت لحظه‌ای است. امکانات انواع ردیاب خودرو به موقعیت‌یابی محدود نشده و امکانات دیگر شامل موارد زیر در اختیار مالک قرار می‌دهد:

  • موقعیت‌یابی خودرو به صورت لحظه‌ای
  • اعلام هشدار به مالک در صورت بروز هرگونه سرقت اعم از خودرو و قطعات مختلف آن
  • امکان ذخیره اطلاعات مربوط به مسافت‌های طی شده به صورت دقیق همراه با تاریخ و ساعت
  • اعلام هرگونه تغییرات در وضعیت خودرو مانند باز شدن درب‌ها، جابجایی، تصادف، وارد شدن ضربه، روشن شدن ماشین
  • امکان خاموش و روشن کردن موتور خودرو از راه دور

در واقع بهترین جی پی اس خودرو از یک بخش سخت‌افزاری و یک بخش‌ نرم‌افزاری تشکیل شده که پس از نصب در محل مناسب در ماشین می‌تواند تمامی اطلاعات و داده‌های مربوط به خودرو و راننده را ذخیره، پردازش و به سرور ارسال کند. یکی از مهم‌ترین موارد تفاوت دزدگیر و ردیاب این است که کاربران می‌توانند همه این اطلاعات و گزارشات را از طریق اپلیکیشن مخصوص بر روی گوشی هوشمند خود دریافت کنند. با توجه به این امکانات بدون شک قیمت ردیاب ماشین در مقایسه با دزدگیر خودرو بیشتر بوده و باید هزینه بیشتری بابت خرید آن پرداخت شود.

دزدگیر بهتر است یا ردیاب خودرو؟

تفاوت‌ دزدگیر و ردیاب خودرو در چیست؟

با توجه به مطالب گفته شده، در خصوص تفاوت دزدگیر و ردیاب می‌توان به این موضوع اشاره کرد که دزدگیر بیشتر یک وسیله بازدارنده از سرقت به حساب می‌آید در حالی که ردیاب خودرو ابزاری است که می‌تواند از سرقت ماشین جلوگیری کند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت با توجه به قیمت ردیاب خودرو، امکانات بیشتر و پیشرفته‌تری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که با تکیه بر این قابلیت‌های می‌تواند امنیت خودروی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در جدول زیر مقایسه ساده‌ای از تفاوت دزدگیر و ردیاب را مشاهده می‌کنید.

ویژگی‌ها ردیاب دزدگیر
هشدار اعلام سرقت دارد دارد
هشدار ضربه به خودرو دارد دارد
هشدار از کار انداختن سیستم امنیتی دارد ندارد
هشدار باز شدن درب‌های خودرو دارد دارد
هشدار حمل وسیله نقلیه دارد دارد
امکان نمایش مسیر پیموده شده دارد ندارد
امکان باز و بسته کردن قفل در‌ب‌ها دارد دارد
مشاهده تاریخچه مسیر دارد ندارد
نمایش موقعیت لحظه‌ای خودرو دارد ندارد
وابستگی به بعد مسافت ندارد دارد
امکان مخفی‌سازی دارد ندارد
امکان اعلام سرویس‌های دوره‌ای دارد ندارد
امکان نظارت بر رفتار راننده دارد ندارد
امکان استفاده به صورت آنلاین و آفلاین دارد ندارد
امکان تعیین محدوده مجاز حرکت دارد ندارد

سخن پایانی

امروزه دزدگیرها بیشتر یک ابزار بازدارنده برای سارقین محسوب می‌شوند و نمی‌توانند از به سرقت رفتن خودرو جلوگیری کنند. در صورتی که از این وسیله به درستی استفاده شود می‌تواند امنیت ماشین را به میزان قابل توجهی افزایش داده و احتمال سرقت را نیز به شدت کاهش دهد. همین تفاوت دزدگیر و ردیاب در عملکرد محافظتی باعث شده که روز به روز شاهد اقبال بیشتر کاربران نسبت به ردیاب‌های خودرو و استفاده از آن برای تأمین امنیت باشیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید