گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

مدیریت لجستیک چه مزایایی برای سازمان ها دارد؟

30 آبان ، 1402
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

مدیریت لجستیک یکی از جنبه‌های ضروری مدیریت زنجیره تامین است؛ زیرا شامل چندین کارکرد از مدیریت و ذخیره‌سازی کالاها یا محصولات تا تحویل آن‌ها به مشتریان نهایی است. مزایای متعددی از مدیریت لجستیک وجود دارد که به هم‌سوسازی و خودکارسازی فعالیت‌هایی مانند مدیریت ناوگان، انبارداری، انجام سفارش، حمل‌ونقل و غیره کمک می‌کند.

مدیریت لجستیک موثر برای پیشبرد کسب‌وکارها عالی است. زنجیره تامین مبتنی بر داده می‌تواند کارایی را افزایش داده و خدمات مدیریت ناوگان بهینه‌ای را ارائه دهد که تقاضای مشتری را برآورده می‌کند. مدیریت جریان و ذخیره‌سازی کالاها یا خدمات می‌تواند یک کار دلهره‌آور برای مشاغل باشد؛ بنابراین، درک اهمیت مدیریت لجستیک برای سازمان‌ها مفید است، زیرا به گونه‌ای طراحی شده است که مقیاس‌پذیر و قابل تنظیم برای صنایع مختلف باشد.

11 مزیت برتر مدیریت لجستیک

ماهیت یک تجارت این است که از تسلط عملیاتی در کل زنجیره تامین استفاده کند. در ادامه مهم‌ترین مزایای مدیریت لجستیک آورده شده است:

1-دید سرتاسری (End-to-End Visibility)

مدیریت لجستیک نقش مهمی را در افزایش دید در زنجیره تامین و کنترل بهتر هزینه‌ها دارد. کسب‌وکارها می‌توانند داده‌های آنی را دریافت کنند که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند. استقبال از فناوری عصر جدید می‌تواند دید بهتری را ارائه دهد که در شناسایی مشکلات زنجیره تامین و کسب بینش در مورد فرصت‌های بالقوه مفید است؛ بنابراین منجر به کارایی و سودآوری سازمان‌ها می‌شود.

دید سرتاسری از مزیت های مدیریت لجستیک

2- کاهش هزینه‌های عملیاتی

مدیریت زنجیره تامین موثر به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا به شفافیت و دید کافی در عملیات دست یابند. با تجزیه و تحلیل اطلاعات و به دست آوردن داده‌های تاریخی، کسب‌وکارها می‌توانند هزینه‌های سربار را با مدیریت عملیات کاهش دهند. مزیت اصلی مدیریت لجستیک این است که کسب‌وکارها می‌توانند چالش‌های زنجیره تامین را حل کنند و به روشی مقرون‌به‌صرفه به آن‌ها پاسخ دهند.

3-بهبود تجربه مشتری

توانمندسازی سازمان‌ها برای بهبود روابط با مشتری می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد کسب‌وکار داشته باشد. تقویت لست مایل دلیوری یا تحویل به گیرنده نهایی (last-mile delivery)، یک عامل محرک است که منجر به وفاداری به برند و خرید مکرر می‌شود. مشتریان باید از سفر محصول برای یک تجربه ساده آگاه باشند. فرآیند جابه‌جایی کالا به بهترین شکل، همیشه برای سازمان‌ها برای به دست آوردن مزیت رقابتی مفید است.

4-مدیریت انبار

طراحی و اجرای فرآیندهای انبار می‌تواند یک کار دلهره‌آور برای مدیران ناوگان باشد. مدیریت لجستیک منجر به جریان کاری روان برای مدیریت جنبه‌های ذخیره‌سازی و توزیع در انبارها می‌شود و تضمین می‌کند که محصول مناسب در زمان مناسب به مشتری نهایی تحویل داده می‌شود. یک مدیریت انبار درست، عملکردهای لجستیک را به‌طور یکپارچه بهینه خواهد کرد.

مدیریت انبار از مزیت های مدیریت لجستیک

5-پیش‌بینی تقاضا

لجستیک زمانی بهینه عمل می‌کند که تحول دیجیتال و پیاده‌سازی هوش مصنوعی، داده‌های ارزشمند و روشنگری تولید کند. سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از مدل‌های پیش‌بینی و با فعال کردن تصمیم‌گیری مبتنی بر داده، تقاضا برای محصولات را به‌طور دقیق پیش‌بینی کنند. مدیریت لجستیک، زنجیره تامین را با پیش‌بینی نیازهای موجودی، حمل‌و‌نقل، ذخیره‌سازی و غیره اداره می‌کند.

6-مدیریت موجودی

مدیریت موجودی یکی از مزایای اصلی مدیریت لجستیک است؛ زیرا تعیین می‌کند چه مقدار کالا در چه زمانی سفارش داده شود. مدیریت موجودی نقش مهمی در بهبود قیمت نهایی برای شرکت‌ها دارد. شرکت‌ها باید موجودی کافی برای انجام سفارشات مشتری داشته باشند. داشتن جزئیات دقیق سفارش کالا برای بهینه‌سازی فرآیندهای کلی زنجیره تامین ضروری است. پیگیری جریان محصولات با ابزارهای هوشمند تقویت شده، در نهایت می‌تواند منجر به انجام سفارشات مشتری شود.

7-گسترش پشتیبانی

مدیریت لجستیک برای حمایت از گسترش کسب‌وکارها با استفاده از ابزارهای دیجیتال عصر جدید مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاک چین و غیره بسیار مهم است. این فرآیند بر اثبات کارایی از طریق تحویل به‌موقع سفارشات مشتری با رعایت استانداردهای کیفیت و کاهش خرابی‌ها تمرکز دارد. همچنین، اطمینان از شرایط ذخیره‌سازی و حمل‌و‌نقل بهینه، منجر به تجربه مشتری عالی می‌شود که می‌تواند کسب‌و‌کار شما را به جهش بعدی برساند.

گسترش پشتیبانی از مزیت های مدیریت لجستیک

8-نگهداری و تعمیرات پیشگویانه

مدیریت لجستیک می‌تواند با پیش‌بینی خرابی تجهیزات و جلوگیری از توقف برنامه‌ریزی نشده ماشین، به کسب‌و‌کارها کمک کند تا به‌طور کارآمد کار کنند. تعمیر و نگهداری پیش‌بینانه برای برنامه‌ریزی نگهداری و بازرسی ناوگان ضروری است؛ بنابراین، یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگویانه به‌خوبی سازمان‌دهی شده، می‌تواند برای سازمان‌ها مفید باشد؛ زیرا منجر به بهینه‌سازی مستمر دارایی‌ها و کاهش هزینه‌های سربار می‌شود.

9- برنامه‌ریزی هوشمند مسیر

نرم‌افزار مدرن برنامه‌ریزی مسیر نقش مهمی را در بهینه‌سازی عملیات حمل‌و‌نقل و تحویل ایفا می‌کند. برنامه‌ریزی مقرون‌به‌صرفه و برنامه‌ریزی مسیرها باعث افزایش ایمنی رانندگان و وسایل نقلیه می‌شود. تجزیه و تحلیل آنی داده‌ها، به مدیران ناوگان اجازه می‌دهد تا هشدارها و به‌روزرسانی‌های مداوم را دریافت کنند. یک مدیریت لجستیک موثر باید دید کافی روی کل زنجیره تامین داشته باشد.

برنامه ریزی هوشمند مسیر از مزیت های مدیریت لجستیک

10-افزایش سودآوری

مزیت اصلی مدیریت لجستیک این است که با بهبود کارایی پردازش سفارش، خدمات سریع و باکیفیتی را ارائه می‌دهد. این امر منجر به رضایت مشتری می‌شود؛ زیرا بر بهبود مداوم فرآیندهای حمل‌و‌نقل تمرکز دارد. سازمان‌دهی جریان کالا می‌تواند بر سودآوری شرکت و رشد کسب‌و‌کار تاثیر بگذارد. تحویل صحیح و به موقع سفارشات در دستیابی به کارایی عملیاتی و درک معیارهای اساسی لجستیک مفید است.

11-مدیریت ریسک

مدیریت ریسک، پایه و اساس توسعه استراتژی‌های واقع‌بینانه و مقرون‌به‌صرفه برای مدیریت اختلالات احتمالی در صنعت لجستیک است. لجستیکی که به‌خوبی مدیریت می‌شود به به‌روزرسانی مداوم فرآیندهای مدیریت ریسک کمک می‌کند؛ بنابراین ارزیابی فرآیندها و شناسایی ریسک‌ها در زمان واقعی می‌تواند به سازمان‌ها در مدیریت تمام جنبه‌های زنجیره تامین کمک کند.

مدیریت ریسک از مزیت های مدیریت لجستیک

سخن پایانی

در این مطلب از کاوشکام به برخی از مهم‌ترین مزایای مدیریت لجستیک پرداختیم. سرمایه‌گذاری در یک پلتفرم لجستیک دیجیتال یکپارچه می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی زنجیره تامین شود. هوش افزوده و تجزیه و تحلیل پیشرفته منجر به اجرای بهترین شیوه‌های مدیریت لجستیک می‌شود که فرآیندهای عملیات تحویل را تقویت می‌کند. نرم‌افزارهای مدیریت لجستیک، برای پاسخگویی به تقاضاهای رو‌به‌رشد صنعت و ساده‌سازی فرآیندهای کلی زنجیره تامین، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید