گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

7 نکته مهم در مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی و فاسدشدنی

12 آذر ، 1402
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

با بروز پیشرفت‌ در زمینه‌های گوناگون در جامعه، روش توزیع و پخش مواد غذایی و فاسدشدنی هم دچار تغییرات و تحولات چشمگیری شدند. در شرایط حال حاضر دیگر شرکت‌های پخش صرفاً بر سر ناوگان خودرویی بهتر خود رقابت نمی‌کنند، بلکه این سرعت و امنیت توزیع است که باعث برتری آن‌ها در بین یکدیگر می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع باید دید که صاحبان کسب‌وکارها چطور می‌توانند با مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی خود کیفیت پخش را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. برای اطلاع از این موضوع تا انتهای مطلب با ما در کاوشکام آریا همراه باشید.

اهمیت مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی

اگر تا پیش از این از اهمیت هوشمندسازی ناوگان حمل‌و‌نقل خود غافل بودید بهتر است که از این بعد به‌طور جدی به آن فکر کنید. بسیاری از مواد غذایی در دسته ترکیبات فاسدشدنی قرار دارند، بنابراین حمل آن‌ها بدون یخچال به مقاصد دور عملاً‌ امکان‌پذیر نیست.

در چنین شرایطی با استفاده از سامانه هوشمند سازی خودرو و جاگذاری سنسورهای دما و نشانگر رطوبت و از طریق دستگاه‌های اینترنت اشیا می‌توانید پارامترهای مختلف را به دقت بررسی کرده و از بروز مشکلات مختلف جلوگیری کنید.

اهمیت مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی

نتایج مثبت هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل

با توجه به موارد ذکر شده می‌توان گفت که مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی و هوشمندسازی آن‌ها می‌تواند نتایج مثبت زیر را به دنبال داشته باشد:

  • امکان کنترل و نظارت بر ایمنی حمل بار و سلامت وسیله‌ نقلیه
  • انتخاب هوشمند مسیر و تردد در مناطق کم ترافیک
  • کاهش امکان فاسد شدن بار
  • فراهم کردن امکان تحویل بار در کوتاه‌ترین زمان ممکن با توجه به وضعیت جاده
  • قابلیت بررسی لحظه‌ای وضعیت وسیله نقلیه در زمان حمل بار
  • امکان ارتباط دو طرفه با راننده از طریق مرکز کنترل به منظور آگاهی از وضعیت بار
  • قابلیت بررسی وضعیت و نحوه رانندگی و ارسال دستورات لازم به راننده

اثرات استفاده از ردیاب و سامانه هوشمند سازی خودرو

خودروهای مورداستفاده در صنایع پخش حامل ترکیباتی هستند که ارزش مادی بالایی دارند؛ به‌علاوه خود این وسایل هم از قیمت بالایی برخوردار بوده و افراد سودجو به دنبال سرقت آن‌ها هستند. در نتیجه با نصب ردیاب روی آن‌ها می‌توان از مزایای زیر بهره‌مند شد:

افزایش امنیت ناوگان

نصب ردیاب و مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی به‌صورت هوشمند، نقش به‌سزایی در افزایش امنیت خواهد داشت. در این شرایط به کمک نرم‌افزارهای موجود می‌توان از موقعیت جغرافیایی وسیله‌ نقلیه مطلع شد. به‌علاوه با تعیین محدوده‌ جغرافیایی مجاز، به‌محض خروج خودرو از منطقه پیامی برای مدیریت ارسال خواهد شد.

سایر مزیت‌های هوشمند سازی ناوگان حمل‌و‌نقل در بخش امنیت به شرح زیر خواهد بود:

  • محافظت از جان راننده و محموله به کمک سیستم SOS: در شرایط اضطراری راننده می‌تواند با فشردن دکمه مربوطه پیامک کمک را به مدیریت ناوگان ارسال کند.
  • امکان خاموش کردن خودروهای سرقت شده از راه دور به شکلی که مجدداً توسط سارقان قابل روشن شدن نباشد.

افزایش امنیت ناوگان

کاهش زمان تحویل بار

شما با مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی به شکل هوشمند می‌توانید نزدیک‌ترین وسیله نقلیه را به محل مورد نظر خود ارسال کرده و زمان تحویل بار را به حداقل کاهش دهید. با این کار رضایت مشتریان به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.

مدیریت کارآمد رانندگان

یکی از مواردی که می‌تواند یک مجموعه فعال در صنعت پخش و توزیع را موفق کند، مدیریت بهتر و کارآمد رانندگان است. مدیریت می‌تواند سرعت خودرو در مسیرهای گوناگون، موقعیت دقیق جغرافیایی، تعداد توقف و هرگونه تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی را بررسی کرده و با ارائه‌ پیشنهادات مختلف کارایی آن‌ها را افزایش دهد.

مدیریت کارآمد رانندگان

تعمیر و نگهداری آسان‌تر وسایل نقلیه

سامانه هوشمندسازی خودروهای ناوگان می‌تواند خرابی قطعات مختلف و زمان سرویس وسیله‌ نقلیه را به مدیریت اطلاع دهد. در این شرایط افراد پیش از راهی شدن درصدد تعمیر و رفع مشکلات برمی‌آیند که به نوبه‌ خود منجر به کاهش هزینه‌های بعدی می‌شود.

توسعه محدوده‌ فعالیت

بسیاری از شرکت‌های پخش به دلیل چالش‌هایی که در بخش مدیریت رانندگان و خودروهای آن‌ها دارند صرفاً در محدوده‌ی مشخصی فعالیت می‌کنند. درحالی‌که با هوشمند سازی ناوگان حمل‌و‌نقل می‌توان از راه دور و بدون مواجه با چالش‌های پیچیده توزیع بار را مدیریت کرد.

آسان‌تر شدن مدیریت در بخش توزیع می‌تواند زمینه‌ افزایش تعداد وسایل نقلیه و در نهایت گسترش دامنه‌ی فعالیت را برای مجموعه‌ شما فراهم کند.

توسعه محدوده‌ی فعالیت

کاهش هزینه‌های مرتبط با مصرف سوخت

سامانه هوشمند سازی خودرو به شیوه‌ای طراحی شده که امکان رصد سرعت وسایل نقلیه به‌صورت لحظه‌ای در آن وجود دارد. با وجود این قابلیت، مدیریت می‌تواند عملکرد رانندگان را بررسی کرده و به آن‌ها در زمینه‌ یکنواخت نگه‌داشتن سرعت اطلاع دهد تا بتوانند مصرف سوخت را مدیریت کنند.

در کنار این موضوع ردیاب‌های نصب شده روی خودروها با پیدا کردن نزدیک‌ترین مسیر هم منجر به کاهش مصرف بنزین می‌شوند.

بررسی نکات مهم مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی

با توجه به نکات زیر می‌توانید مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید:

۱.  انتخاب ردیاب مناسب برای هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل

در قدم اول باید به سراغ انتخاب ردیاب مناسب بروید که حساسیت‌های خاص خود را دارد. برای این منظور در ابتدا باید نیاز مجموعه‌ خود را در نظر گرفته و با شناسایی مسائل و مشکلاتی که با آن مواجه هستید هدف از تهیه‌ ردیاب را مشخص کنید.

در قدم دوم باید به نیازهای آینده‌ شرکت خود توجه کرده و با تحقیق در اینترنت به سراغ انتخاب و خرید ردیابی مناسب مانند مدل‌هایی که توسط کاوشکام آسیا به فروش می‌رسند، بروید.

۲. مانیتورینگ و مدیریت دما

دمای یخچال خودروها به صورت مستقیم روی تازگی یا تغییر کیفیت مواد غذایی اثرگذار است؛ بنابراین یکی از نکات مهمی که باید در مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی در نظر بگیرید،‌ مدیریت دما و نظارت مداوم روی آن است.

در سامانه‌های هوشمند، سنسورهای دمای مخصوص در داخل یخچال و بخش‌های موردنظر شما نصب شده و وضعیت را نشان می‌دهند.

۳. توجه به قطعی برق

در صورت بروز هرگونه اختلال، امکان قطع و وصل شدن برق وجود دارد که به نوبه‌ خود روی مواد غذایی اثر می‌گذارد. البته سیستم‌های هوشمند مدیریتی مجهز به سنسورهایی هستند که هشدار قطعی برق را به اطلاع مدیران رسانده و از بروز مشکلات متعدد در این زمینه جلوگیری می‌کنند.

۴. ممانعت از ورود افراد متفرقه

مواد غذایی ترکیباتی هستند که به‌صورت مستقیم با سلامت افراد جامعه ارتباط دارند؛ بنابراین در زمان حمل آن‌ها باید بهداشت به شکل ویژه‌ای رعایت شود. برای این منظور در مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی باید از ورود افراد متفرقه به قسمت‌های گوناگون در زمان بارگیری،‌ حمل و تخلیه جلوگیری کرد؛ چرا که باکتری‌ها می‌توانند روند فساد این ترکیبات و شیوع بیماری‌های گوناگون را سرعت ببخشند.

۵. تنظیم دما پیش از بارگیری محصولات

از دیگر نکات مهم مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی می‌توان به تنظیم دما پیش از بارگیری اشاره کرد. فرآیندهای مختلفی برای این منظور وجود دارند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به پیش سرد و پیش گرم کردن اشاره کرد.

جالب است بدانید که بی‌توجهی به همین نکته‌ به ظاهر ساده می‌تواند اثر منفی روی کیفیت مواد غذایی حمل شده داشته باشد.

بررسی نکات مهم مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی

۶. ممانعت از تماس مستقیم ترکیبات با کف کامیون

عدم تماس مستقیم ترکیبات غذایی با کف کامیون از دیگر نکات بهداشتی الزامی در این زمینه هستند. از آنجایی که مواد غذایی در زمان بارگیری در کف کامیون چیده می‌شوند در معرض آلودگی‌ با باکتری‌های گوناگون قرار دارند؛‌ بنابراین باید نهایت دقت را در بسته‌بندی آن‌ها به کار برد تا این ترکیبات هیچ تماسی با کف نداشته باشند.

۷. توجه به نوع مواد غذایی و شرایط انجماد

به‌منظور حفظ کیفیت و ممانعت از فساد تعدادی از ترکیبات غذایی باید آن‌ها را به شکل منجمد حمل کرد. البته شرایط انجماد ترکیبات گوناگون با یکدیگر متفاوت بوده و انجماد ناگهانی می‌تواند کیفیت آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

در چنین شرایطی مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی باید نوع ترکیبات را به دقت بررسی کرده و شرایط انجماد هریک از آن‌ها را به‌صورت جداگانه فراهم کند.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی نکات مهم مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی و مزایای استفاده از سامانه هوشمند سازی خودرو پرداختیم. همان‌طور که می‌دانید در شرایط امروز تمامی کسب‌و‌کارها باید خود را با تکنولوژی‌های روز مطابقت دهند تا بتوانند همچنان در بازار باقی مانده و از سایر رقبا هم پیشی بگیرند. اگر شما هم قصد هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل خود را دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از طریق شماره تلفن ۸۶۰۴۵۸۶۱-۰۲۱ با مشاوران کاوشکام آسیا تماس بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید