گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

آیا خاموش کردن خودرو از راه دور امکان‌پذیر است؟

03 دی ، 1402
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

به دلیل سرقت زیاد خودروها در سراسر دنیا، مالکان خودرو به دنبال راه‌هایی هستند که از طریق آن‌ها بتوانند امنیت خودروهایشان را تضمین کنند. امکان خاموش کردن خودرو از راه دور، یکی از قابلیت‌هایی است که خودروسازان اخیرا به آن توجه ویژه‌ای دارند. عده‌ای تصور می‌کنند این قابلیت تنها مختص خودروهای لوکس و گران‌قیمت است، اما به دلیل پیشرفت تکنولوژی، می‌توان از آن برای همه ماشین‌ها استفاده کرد. در این مطلب از کاوشکام قصد داریم به بررسی روش‌های خاموش کردن خودرو از راه دور بپردازیم و اطلاعات کافی را در این باره در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه شوید.

خاموش کردن خودرو از راه دور با رله قطع کن

رله قطع کن یا همان کیل سوییچ (Kill Switch) یکی از قطعات الکترومکانیک است که شباهت زیادی به کلید معمولی دارد، اما به طور دستی باز و بسته نمی‌شود و عملکرد آن با استفاده از نیروی برق است. در واقع رله باز کن، جریان برقی را که از طریق جرقه‌زنی، باتری یا فیوز وارد خودرو می‌شود، متوقف می‌کند و اجازه نمی‌دهد بدون اجازه مالک، خودرو روشن شود.

برخی از رایج‌ترین روش‌های قطع برق خودرو شامل قطع استارت خودرو، قطع پمپ بنزین، قطع ایموبلایزر و قطع سنسورهای جانبی می‌شوند.

خاموش کردن خودرو از راه دور با رله قطع کن

قطع رله به کمک ردیاب پیشرفته خودرو

امروزه قطع رله از طریق ردیاب‌های خودرو امکان‌پذیر است. با این کار، امنیت بالایی برای خودرو فراهم شده و جلوی سرقت آن گرفته می‌شود.

به کمک ردیاب‌های رله‌ای، امکان خاموش کردن خودرو از راه دور فراهم است و رانندگان نه تنها از موقعیت و وضعیت آن مطلع خواهند شد، بلکه می‌توانند در مواقع اضطراری و از طریق زدن تنها یک دکمه، برق استارت خودرو را قطع کنند تا دیگر روشن نشود.

اگر حین زدن دکمه توسط ردیاب، خودرو در حال حرکت باشد تا وقتی که سرعتش به یک حد مجاز نرسیده یا متوقف نشود، خاموش نخواهد شد. با این کار جلوی تصادفات جاده‌ای به دلیل توقف یک‌باره نیز گرفته خواهد شد.

کنترل خودرو از راه دور

ردیاب‌های رله‌ای با مزایای زیادی همراه هستند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بیشتر کردن احتمال شانس برای برگرداندن خودروی سرقتی: هدف از به کار بردن کلید سوییچ در ردیاب، این است که خودرو در مواقع ضروری، مانند هنگام به سرقت رفتن، متوقف شود تا احتمال پیدا کردن و بازگرداندن آن وجود داشته باشد.
  • جلوگیری از سرقت خودرو: اگر می‌خواهید خودرویتان را برای مدتی طولانی در یک پارکینگ پارک کنید و نگران امنیتش هستید، می‌توانید از طریق کنترل خودرو از راه دور، هر زمان که خواستید رله را قطع کنید تا سارقین نتوانند خودرو را روشن کرده و آن را به سرقت ببرند (توجه به این نکته حائز اهمیت است که این کار باعث مصرف بیشتر سیم‌پیچ داخل رله از باتری خودرو می‌شود. به همین دلیل در استفاده از این گزینه افراط نشود تا باتری خودرو آسیب نبیند).
  • کاهش استهلاک خودرو: اگر رله خودرو را قطع کنید، خیالتان از بابت آسیب نرسیدن به خودرو حین خاموش بودن راحت خواهد بود.
  • سرعت عمل بالا: نحوه قطع رله توسط ردیاب بسیار راحت است و تنها با فشار دادن یک دکمه در کمتر از چند ثانیه این کار امکان‌پذیر خواهد بود.

خاموش کردن خودکار خودرو از طریق کی لس (keyless)

تا همین چند سال قبل، برای باز و بسته کردن خودرو از سوئیچ‌های فلزی ساده استفاده می‌شد که امنیت بالایی برای جلوگیری از به سرقت رسیدن خودرو نداشت. امروزه به کمک کیلس (Keyless)، کلیدهای فیزیکی حذف شده‌اند و قفل‌ها هم از طریق نزدیک شدن به خودرو و هم از طریق دور شدن از آن، باز و بسته می‌شوند.

تنها با استفاده از یک ریموت و بدون نیاز به کلید، امکان کنترل خودرو از راه دور برای رانندگان فراهم است. برای این منظور، از یک ریموت Fab key استفاده می‌شود و برای ارتباط این ریموت با خودرو، آنتن‌هایی (۳ تا ۶ آنتن) روی خودرو نصب می‌شود.

در چنین مواقعی، وقتی راننده به خودرو نزدیک می‌شود، کدی برای خودرو فرستاده می‌شود و جهتی که راننده ایستاده توسط آنتن‌ها تشخیص داده می‌شود. سپس کامپیوتر ماشین یا همان ECU کدی را که دریافت کرده می‌خواند و اگر این کد با کد ثبت شده در ECU مطابقت داشته باشد، دستور باز شدن درب خودرو را صادر می‌کند.

ضمین کنند. امکان کنترل خودرو از راه دور، یکی از قابلیت‌هایی است که خودروسازان اخیرا به آن توجه ویژه‌ای دارند. عده‌ای تصور می‌کنند این قابلیت تنها مختص خودروهای لوکس و گران‌قیمت است، اما به دلیل پیشرفت تکنولوژی، می‌توان از آن برای همه ماشین‌ها استفاده کرد. در این مطلب از کاوشکام قصد داریم به بررسی روش‌های کنترل خودرو از راه دور بپردازیم و اطلاعات کافی را در این باره در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه شوید.  خاموش کردن خودرو از راه دور با رله قطع کن رله قطع کن یا همان کیل سوییچ (Kill Switch) یکی از قطعات الکترومکانیک است که شباهت زیادی به کلید معمولی دارد، اما به طور دستی باز و بسته نمی‌شود و عملکرد آن با استفاده از نیروی برق است. در واقع رله باز کن، جریان برقی را که از طریق جرقه‌زنی، باتری یا فیوز وارد خودرو می‌شود، متوقف می‌کند و اجازه نمی‌دهد بدون اجازه مالک، خودرو روشن شود.  برخی از رایج‌ترین روش‌های قطع برق خودرو شامل قطع استارت خودرو، قطع پمپ بنزین، قطع ایموبلایزر و قطع سنسورهای جانبی می‌شوند.  قطع رله به کمک ردیاب پیشرفته خودرو امروزه قطع رله از طریق ردیاب‌های خودرو امکان‌پذیر است. با این کار، امنیت بالایی برای خودرو فراهم شده و جلوی سرقت آن گرفته می‌شود.  به کمک ردیاب‌های رله‌ای، امکان کنترل خودرو از راه دور فراهم است و رانندگان نه تنها از موقعیت و وضعیت آن مطلع خواهند شد، بلکه می‌توانند در مواقع اضطراری و از طریق زدن تنها یک دکمه، برق استارت خودرو را قطع کنند تا دیگر روشن نشود.  اگر حین زدن دکمه توسط ردیاب، خودرو در حال حرکت باشد تا وقتی که سرعتش به یک حد مجاز نرسیده یا متوقف نشود، خاموش نخواهد شد. با این کار جلوی تصادفات جاده‌ای به دلیل توقف یکباره نیز گرفته خواهد شد.  کنترل خودرو از راه دور   ردیاب‌های رله‌ای با مزایای زیادی همراه هستند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:  بیشتر کردن احتمال شانس برای برگرداندن خودروی سرقتی: هدف از به کار بردن کلید سوییچ در ردیاب، این است که خودرو در مواقع ضروری، مانند هنگام به سرقت رفتن، متوقف شود تا احتمال پیدا کردن و بازگرداندن آن وجود داشته باشد. جلوگیری از سرقت خودرو: اگر می‌خواهید خودرویتان را برای مدتی طولانی در یک پارکینگ پارک کنید و نگران امنیتش هستید، می‌توانید از طریق کنترل خودرو از راه دور، هر زمان که خواستید رله را قطع کنید تا سارقین نتوانند خودرو را روشن کرده و آن را به سرقت ببرند. کاهش استهلاک خودرو: اگر رله خودرو را قطع کنید، خیالتان از بابت آسیب نرسیدن به خودرو حین خاموش بودن راحت خواهد بود. سرعت عمل بالا: نحوه قطع رله توسط ردیاب بسیار راحت است و تنها با فشار دادن یک دکمه در کمتر از چند ثانیه این کار امکانپذیر خواهد بود. خاموش کردن خودکار خودرو از طریق کی لس (keyless)

در مورد خاموش کردن خودرو به این روش باید بگوییم وقتی راننده از خودرو خارج و از آن دور شود، درب‌ها به صورت خودکار قفل و خودرو خاموش خواهد شد و تا زمانی که خود راننده دوباره به ماشین نزدیک نشود، کسی نمی‌تواند درب‌ها را باز کرده یا آن را روشن کند.

کیلس ها دارای دو نوع OEM و افتر مارکت هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

کیلس OEM

این کیلس ها هنگام تولید خودرو و در کارخانه روی آن نصب می‌شوند و دارای قابلیت‌های زیر هستند:

  • امکان باز شدن درب خودرو با نزدیک شدن به آن فراهم است
  • امکان استارت زدن از راه دور فراهم است
  • دارای قابلیت صندوق پران هوشمند هستند
  • قفل فرمان برقی دارند
  • از قابلیت ورود هوشمند (تشخیص چهره و غیره) بهره می‌برند

کیلس OEM

کیلس افتر مارکت

این مدل کیلس ها را خود راننده در صورت نیاز روی خودرو نصب می‌کند و امکانات آن‌ها به شرح زیر است:

  • امکان باز شدن درب خودرو با نزدیک شدن به آن فراهم است
  • امکان استارت زدن از راه دور فراهم است
  • می‌توان استارت خودرو را زمان‌بندی کرد
  • دارای قابلیت صندوق پران هستند

تفاوت بین رله قطع کن و کیلس

تفاوت بین رله قطع کن و کیلس

هم رله قطع کن و هم کیلس، هر دو برای خاموش کردن خودرو از راه دور استفاده می‌شوند تا امنیت خودرو را در برابر سرقت تامین کنند اما به هیچ عنوان جایگزین هم نمی‌شوند، زیرا نوع عملکردشان با هم متفاوت است.

  • رله قطع کن از طریق GPS و SMS کار می‌کند و در صورتی که خودرو در فضای بسته و بدون آنتن باشد در فضای بسته و بدون آنتن باشد جواب نمی‌دهد. در صورتی که عملکرد کیلس از طریق آنتن‌های نصب شده روی خودرو امکان‌پذیر بوده و در فضاهای بسته هم کار می‌کند.
  • رله قطع کن امکان خاموش کردن خودرو از راه دور را دارد، اما کیلس فاقد این ویژگی است؛ زیرا وقتی راننده از خودرو خارج می‌شود به‌طور خودکار ماشین خاموش می‌شود و نیازی به خاموش کردن خودرو از راه دور نخواهد بود.

سخن پایانی

به‌طور کلی می‌توان گفت با پیشرفت فناوری، امکانات مختلفی به منظور افزایش امنیت خودرو و کنترل خودرو از راه دور فراهم شده است. دو نمونه از سیستم کنترل از راه دور هوشمند خودرو شامل رله قطع کن و کیلس می‌شوند که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم. هر کدام از این روش‌ها، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و مالکان باید با در نظر گرفتن نیازهایشان و همچنین امکانات خودرو، یکی را انتخاب کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)