گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

مودم‌های مناسب برای استریمینگ و گیمینگ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

03 مهر ، 1403
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

دسترسی به اینترنت پرسرعت تنها فاکتور حیاتی و مهم برای گیم و استریم نیست و برای رسیدن به نتیجه‌ای خارق‌العاده در این زمینه لازم است که از اتصال اینترنتی قابل اعتماد با حداقل میزان تاخیر استفاده کرد. با وجود اینکه سرعت اینترنت به صورت مداوم تغییر می‌کند، آنچه که نقش حیاتی در اتصال اینترنتی پایدار دارد، سخت‌افزاری قدرتمند به نام مودم مناسب گیمینگ است که اغلب مردم از آن نقش آن غافل هستند. برای آشنایی با ویژگی‌های مودم مناسب استریمینگ و گیم و تجربه‌ی خریدی بی‌نقص تا انتهای این مطلب از وبلاگ گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام همراه ما باشید.

ویژگی مودم‌های مناسب گیمینگ و استریمینگ

برای اینکه بتوانید بهترین مودم LTE را برای گیم یا استریم خریداری کنید لازم است که به ویژگی‌های خاصی که در ادامه به انتخاب وب‌سایت popularmechanics.com بررسی شده‌اند به دقت توجه کنید:

اتصال اینترنت

دو فاکتور مهم که باید در زمان انتخاب مودم مناسب استریمینگ به آن‌ها توجه کنید شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی (ISP) و طرح‌های ارائه‌شده توسط آن‌ها است؛ چرا که این شرکت‌ها از تمامی مودم‌های موجود در بازار پشتیبانی نمی‌کنند، پس چاره چیست؟ برای اطلاع از این مسئله می‌توانید به وب‌سایت شرکت مراجعه و فهرست مودم‌هایی را که پشتیبانی می‌شوند، بررسی کنید.
علاوه بر این در مرحله‌ی بعد لازم است که برای مودم خود بهترین طرح ممکن را انتخاب کنید تا به این ترتیب گام موثری در جهت صرفه‌جویی در هزینه‌های خود و ممانعت از بروز دردسرهای احتمالی در آینده بردارید.

DOCSIS

Data Over Cable Service Interface Specification یا DOCSIS نوعی طبقه‌بندی است که حداکثر سرعتی را که مودم شما می‌تواند به آن برسد، نشان می‌دهد و در نسخه‌های متفاوتی راه‌اندازی شده است:

  • DOCSIS 3.0: استانداردی است که در بسیاری از مودم‌ها دیده می‌شود و حداکثر سرعت ۱ گیگابایت در ثانیه در دان استریم و ۲۰۰ مگابایت در ثانیه در آپ استریم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 
  • DOCSIS 3.1: در مودم‌های جدیدتر کاربران از DOCSIS 3.1 بهره‌مند می‌شوند که بسته به نوع اتصال می‌تواند حداکثر سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه در دان استریم و ۱ تا ۲ گیگابیت بر ثانیه در آپ استریم را در اختیار مشترکین قرار می‌دهد که برای بازی‌های چند نفره با گرافیک‌های فوق‌العاده سنگین کاملاً ایده‌آل است.
  • DOCSIS 4.0: جدیدترین نسخه‌ی DOCSIS که در اواخر سال ۲۰۲۳ عرضه شد، با این حال برای عرضه‌ی مودم‌ها با این استاندارد به بازار باید مدتی صبر کنید.

DOCSIS از ویژگی های مودم گیمینگ

Channel Bonding

نوعی فناوری پیشرفته است که با ترکیب چند اتصال اینترنتی با یکدیگر یک شبکه‌ی بسیار قوی برای ارسال و دریافت داده‌ها می‌سازد. هر چقدر یک مودم بتواند تعداد کانال‌های بیشتری را با یکدیگر ترکیب کند، سرعت دانلود و آپلود بالاتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کانال‌های استریم

نوعی اصطلاح رایج در مورد مودم‌های DOCSIS 3.0 است. در مجموع هر چقدر مودم شما کانال‌های بیشتری داشته باشد در محدوده‌ی DOCSIS و ISP سرعت بالاتری را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مناسب برای منزل و محل کار

معرفی بهترین مودم‌های استریمینگ و گیمینگ

حال که با مشخصات مهم مودم‌ مناسب گیمینگ آشنا شدیم بد نیست نگاهی هم به تعدادی از بهترین مدل‌های موجود در بازار بیندازیم که می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای گیمرها و استریمرهای حرفه‌ای باشند:

مودم کابلی Netgear Nighthawk CM1200

مزایامعایب
دو کانال OFDMقیمت بالا
چهار پورت اترنت ۱ گیگابایتی****
بهینه‌سازی گیم‌پلی به واسطه‌ی تنظیمات QoS****

Netgear Nighthawk CM1200 به عنوان یکی از بهترین و مناسب‌ترین مودم‌ها برای استریم و بازی در نظر گرفته می‌شود. این محصول دارای استاندارد DOCSIS 3.1، دو کانال OFDM، کانال باندینگ ۳۲ در ۸ است که به ندرت در سایر محصولات مشابه موجود در بازار یافت می‌شود. کانال‌های ذکرشده بسته‌های داده‌ی بیشتری را با سرعت‌های بالا انتقال می‌دهند تا میزان تاخیر در بازی‌های آنلاین و استریم کاهش پیدا کند. علاوه‌بر این چهار پورت اترنت یک گیگابایتی به شما کمک می‌کنند تا سریع‌ترین اتصال سیستمی را به سایر دستگاه‌های خود تجربه کنید.
از دیگر مشخصات این مودم مناسب استریمینگ می‌توانیم به حداکثر سرعت دانلود ۲ گیگابایت در ثانیه اشاره کنیم. علاوه‌بر این تنظیمات QoS محصول هم به شما اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های متصل را اولویت‌بندی و به این ترتیب بهترین گیم‌پلی ممکن را تجربه کنید.

مودم کابلی از بهترین مودم‌های استریمینگ و گیمینگ

مودم گیمینگ ARRIS SURFboard S33

مزایامعایب
سازگاری با سرعت ۲.۵ گیگابیت بر ثانیهعدم پشتیبانی توسط بعضی از ISPها
ابعاد کوچک و جمع و جورطراحی قدیمی
طراحی ظریف****

ابعاد کوچک و توانایی محصول در استفاده همزمان از پورت‌های اترنت با سرعت‌های ۱ و ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه از مشخصات اصلی این مودم گیمینگ محسوب می‌شوند؛ البته به شرط اینکه شما دو آدرس IP ثابت به بازی اختصاص داده باشید. ARRIS SURFboard S33 دارای استاندارد DOCSIS 3.1 است و از حداکثر سرعت دان استریم ۲.۵ گیگابایت بر ثانیه (۳۲ کانال) هم پشتیبانی می‌کند.
شاید تنها نقطه ضعف دستگاه عدم پشتیبانی توسط ISPهای مشخص و طراحی پلاستیکی آن باشد که تقریباً قدیمی محسوب می‌شود. 

مودم  Motorola MB8702

مزایامعایب
مشخصات پیشرفته مودم و روترروتر ‌WiFi 5
امکان اتصال به بیشتر از ۲۵۰ دستگاه ****
سازگاری با طرح‌هایی با سرعت ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه****
2x2 OFDM/OFDMA****

Motorola MB8702 یکی دیگر از گزینه‌هایی است که در فهرست مودم مناسب استریمینگ قرار می‌گیرد، چرا که مجموعه‌ای از مشخصات و امکانات پیشرفته را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به استاندارد DOCSIS 3.1 و روتر وای فای داخلی AC3200 اشاره کنیم. مجموعه‌ی این دو مشخصه در کنار یکدیگر سرعت کافی برای طرح‌هایی با سرعت ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه را فراهم می‌کند، اما اگر ISP طرف قرارداد شما برنامه‌های سریع‌تری ارائه دهد می‌توان این سرعت را به ۳.۷ گیگابیت در ثانیه هم افزایش داد.

مودم  Motorola MB8702 از بهترین مودم‌های استریمینگ و گیمینگ

دو کانال OFDM در دان استریم و کانال‌های OFDMA هم در آپ استریم سرعت بسته‌های مربوط به داده‌های متحرک را افزایش می‌دهند. علاوه‌بر این روتر هم به مشخصات پیشرفته‌ای تجهیز شده است که شامل تقویت سیگنال به‌منظور افزایش منطقه‌ی پوشش‌دهی و امکان ارسال سیگنال در جهتی خاصی به جای فرستادن آن در همه‌ی جهت‌ها به صورت همزمان است.

سخن پایانی

برای موفقیت در زمینه استریم یا تجربه گیمینگ روان با لگ پایین باید حتماً یک مودم مناسب با مشخصات و امکانات پیشرفته خریداری کنید که به جدیدترین استانداردهای روز مجهز شده‌ است و می‌تواند در کنار یک طرح مناسب بالاترین سرعت ممکن را در اختیار شما قرار دهد. برای استعلام قیمت و سفارش مودم های پرسرعت LTE کاوشکام می‌توانید از طریق شماره 021-86045861 با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

سوالات متداول

تفاوت بین مودم مناسب گیمینگ و مودم معمولی چیست؟

مودم مناسب گیمینگ برخلاف مودم معمولی از فناوری‌های گوناگون مثل ‌کیفیت خدمات و الگوریتم‌های شکل‌دهی ترافیک به منظور بهینه‌سازی عملکرد شبکه برای بازی استفاده می‌کند.

بهترین سرعت مودم برای بازی و استریم کدام است؟

برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن در زمان گیم یا استریم سرعت پهنای باند باید ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه یا بیشتر باشد.

بهترین مودم برای گیمینگ و استریمینگ چه نام دارد؟

در حال حاضر Netgear Nighthawk CM1200 یکی از بهترین مودم‌های موجود در بازار برای گیمینگ و استریمینگ به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید