گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

راهنمای خرید مودم برای خانه و محل کار: نکات و فاکتورهای مهم

04 مهر ، 1403
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

زندگی همه‌ی ما در حال حاضر به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به اینترنت وابسته است؛ به همین جهت به دنبال این هستیم که از اتصالی قدرتمند و بدون تاخیر بهره‌مند شویم. یکی از مواردی که به‌صورت مستقیم روی سرعت اتصال و دسترسی به شبکه‌ی جهانی اثر می‌گذارد، نوع مودم است. اگر می‌خواهید بهترین مدل این دستگاه کاربردی را خریداری کنید با ما در مجله‌ی گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام همراه باشید و مطالعه‌ی راهنمای خرید مودم برای محل کار و خانه را از دست ندهید.

مودم چیست؟

پیش از اینکه با مشخصات مهم خرید مودم آشنا شوید بد نیست نگاهی به ماهیت این دستگاه بیندازیم و بدانیم که مودم چیست. براساس مطالب مندرج در وب‌سایت homeowner.com به‌صورت زیر تعریف می‌شود:
«مودم دستگاهی است که وظیفه‌ی پشتیبانی از مدولاسیون سیگنال و دمدولاسیون آن را از طریق یک رابط واحد برعهده دارد.» با این حساب سیگنال آنالوگ از تلفن سیمی یا تلفن‌های متصل، به داده‌های دیجیتال قابل استفاده برای دستگاه‌های محاسباتی تبدیل می‌شود؛ به علاوه عکس این فرآیند هم توسط مودم پشتیبانی خواهد شد.

آشنایی با انواع مودم‌های موجود در بازار

در این بخش از راهنمای خرید مودم برای خانه به سراغ بررسی مدل‌های مختلف این دستگاه رفته‌ایم که باید حتماً پیش از خرید با در نظر‌گرفتن نیاز خود مناسب‌ترین نوع را انتخاب کنید:

مودم dial-up استاندارد

مودم‌های dial-up قدیمی‌ترین یا بهتر است بگوییم دستگاه‌های منسوخ‌شده‌ای هستند که تا یک دهه‌ی پیش برای دسترسی به اینترنت از اتصال مستقیم به خطوط تلفن استفاده می‌کردند. به همین جهت در زمان استفاده از اینترنت امکان استفاده از خطوط تلفن وجود نداشت. 

مودم dial-up استاندارد

مودم DSL

دسته‌ای از مودم‌ها هستند که از طریق پورت اترنت یا USB کامپیوتر یا روتر را به خط تلفن متصل و به این ترتیب امکان دسترسی آن را به اینترنت فراهم می‌کنند. البته امکان نصب مستقیم آن‌ها در اسلات کامپیوتر هم وجود دارد؛ به همین جهت کاربران می‌توانند همزمان با دسترسی به اینترنت از خطوط تلفن خود هم استفاده کنند.

مودم‌ کابلی

این بخش از راهنمای خرید مودم برای محل کار به معرفی مودم‌های کابلی اختصاص دارد که از کابل‌های کواکسیال تشکیل شده‌اند. یک سر این کابل درون مودم ثابت می‌شود و سر دیگر هم به جعبه کابل می‌چسبد. تمامی کاربرانی که به دنبال دسترسی به اینترنت با سرعتی بالا هستند باید خرید مودم‌های کابلی را در نظر داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع مودم و کاربردهای آن‌ها کلیک کنید.

ترکیب مودم/روتر

در این مدل عملکرد دو دستگاه روتر و مودم در کنار یکدیگر در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ به این ترتیب برای دسترسی به اینترنت به‌صورت بی‌سیم دیگر نیازی به تهیه‌ی روتر جداگانه ندارید. با این حال برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن توصیه می‌کنیم به جای خرید مودم/روتر از مودم جداگانه به همراه روتر در کنار یکدیگر استفاده کنید.

فاکتورهای مهم در زمان خرید مودم

حال که با مدل‌های مختلف مودم‌ها آشنا شدید تصمیم داریم در این بخش از راهنمای خرید مودم برای خانه به سراغ فاکتورهایی برویم که باید در زمان تهیه‌ی این دستگاه به دقت به آن‌ها توجه کنید:

سازگاری با ISP

دستگاه مورد نظر شما هر چقدر هم قدرتمند باشد اگر ISP یا شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت از آن پشتیبانی نکند، کار نخواهد کرد. به همین جهت باید وب‌سایت شرکت دلخواهتان و فهرست مودم‌های پشتیبانی شده توسط آن‌ها را به دقت بررسی و از پشتیبانی آن اطمینان حاصل کنید.

سازگاری با ISP از فاکتورهای مهم خرید مودم

کانال‌های آپ استریم و دان استریم

تمامی مودم‌ها مشخصه‌ای به نام کانال آپ استریم و دان استریم دارند (هرچه بالاتر، بهتر) که به ما در انتخاب بهترین مورد کمک می‌کنند و عدد واقعی مرتبط با آن‌ها با توجه به مشخصات مدل انتخابی به شکل ۴×۸ یا ۸×۳۲ نوشته می‌شود: عدد سمت چپ مخصوص به کانال دان استریم است و حجم داده‌های دانلودی را که ISP در مدت زمان مشخصی به کاربر ارائه می‌کند، نشان می‌دهد. از آنجایی که سرعت دانلود فاکتور بسیار با اهمیتی برای ما است این رقم معمولاً در مقایسه با عدد سمت راست بیشتر است. 

پروتکل‌های DOCSIS

راهنمای خرید مودم برای محل کار و خانه بدون بررسی ماهیت پروتکل‌های DOCSIS کامل نمی‌شود. به کمک این تکنولوژی شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت کابلی می‌توانند داده‌ها را به‌منظور دسترسی به اینترنت و پشتیبانی از پهنای باند از طریق کابل‌های کواکسیال ارسال کنند؛ به همین جهت سازگاری با پروتکل DOCSIS برای دستیابی به سرعت‌های بالاتر ضروری است. مطالعه‌ی مندرجات موجود در جدول زیر در این زمینه به شما کمک بزرگی خواهد کرد:

مشخصاتDOCSIS 1.0DOCSIS 1.1DOCSIS 2.0DOCSIS 3.0DOCSIS 3.1
****فناوری اولیه پهنای باند، دسترسی به اینترنت با سرعت بالاخدمات voip، گیمینگ و استریمینگسرعت بالاتر آپ استریم، ظرفیت برای سرویس‌های متقارنافزایش ظرفیت، IPv6 و channel bondingپیشرفت ظرفیت و کارآمدی، OFDM، کانال پهنای باند
ظرفیت دان استریم۴۰ مگابیت بر ثانیه۴۰ مگابیت بر ثانیه۴۰ مگابیت بر ثانیه۱ گیگابیت بر ثانیه10 گیگابیت بر ثانیه
ظرفیت آپ استریم ۱۰ مگابیت بر ثانیه۱۰ مگابیت بر ثانیه۳۰ مگابیت بر ثانیه۲۰۰ مگابیت بر ثانیه۱ تا ۲ گیگابیت بر ثانیه
تاریخ عرضه19961999200120062013

نوع پورت‌ها

اگر صرفاً به دنبال دسترسی اولیه به اینترنت هستید مودم‌هایی با یک پورت برای شما مناسب هستند؛ اما چنانچه قصد دارید خانه یا محل کار خود را به مرکز هوشمند دسترسی به اینترنت تبدیل کنید مدل‌هایی با چندین پورت انتخاب عاقلانه‌تری محسوب می‌شوند، چرا که قابلیت‌ها و امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

نوع پورت‌های مودم از فاکتورهای مهم در زمان خرید مودم

طراحی

طراحی معمولاً یکی از فاکتورهایی است که در بیشتر مطالب راهنمای خرید مودم برای خانه نادیده گرفته می‌شود؛ در حالی که باید به‌صورت ویژه به آن توجه کنید و به سراغ مدل‌هایی بروید که ظاهر زیبا و جذابی دارند و کمترین فضای ممکن را اشغال می‌کنند؛ علاوه‌بر این، وجود چراغ‌های LED که وضعیت اتصال مودم به اینترنت را مشخص می‌کنند از دیگر مواردی هستند که عیب‌یابی دستگاه را برای شما آسان‌تر می‌کنند.

طراحی از فاکتورهای مهم زمان خرید مودم

امنیت

از آنجایی که در زمان استفاده از اینترنت از طریق مودم خطرات امنیتی گوناگونی شما را تهدید می‌کنند لازم است پیش از خرید این دستگاه استانداردهای مشخصی را در نظر داشته باشید. برای مثال مودم‌هایی با پروتکل DOCSIS اجزای امنیتی خاصی را به قسمت مربوط به انتقال داده وارد می‌کنند. علاوه بر این تعدادی از مدل‌های موجود در بازار مجهز به مشخصات ویژه‌ای مانند WPS، فاکتورهای TKIP و پروتکل‌های امنیتی WPA هستند که با ممانعت از دسترسی‌های غیرمجاز از اطلاعات محرمانه شما محافظت می‌کنند.

سخن پایانی

در این مطلب با راهنمای خرید مودم برای محل کار و خانه و کلیه‌ی مواردی که باید در زمان انتخاب این دستگاه کاربردی در نظر بگیرید آشنا شدیم. البته برای اطمینان از اینکه مناسب‌ترین گزینه‌ی ممکن را تهیه کرده‌اید می‌توانید خرید مودم LTE را از وب‌سایت کاوشکام انجام دهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یکی از بهترین محصولات موجود در بازار دسترسی پیدا کنید.

سوالات متداول

آیا برای کار در خانه به مودم نیاز دارم؟

برای افرادی که در خانه و از راه دور کار می‌کنند خریداری مودم به منظور دسترسی و اتصال قدرتمند به اینترنت ضروری است.

مودم مناسب برای خانه چه مشخصاتی دارد؟

برای بیشتر اتصالات خانگی مودم‌هایی از نوع +ADSL2 یا VDSL/VDSL2 مناسب هستند.

مودم‌ها چند سال عمر می‌کنند؟

مودم‌ها بسته به کیفیت خود بین ۳ تا ۸ سال عمر می‌کنند و بعد از آن به سبب قدیمی‌شدن امکانات باید با مدل‌های جدیدتر جایگزین شوند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید