گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

مقایسه مودم‌های سیمی و بی‌سیم: کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

04 مهر ، 1403
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

در دنیای امروز زندگی همه‌ی ما به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به اینترنت وابسته است و برای پیگیری امور مختلف خود به اتصالی قدرتمند به شبکه‌ی جهانی نیاز داریم. مودم یکی از ابزارهایی است که در برقراری ارتباطی موثر و کارآمد و اتصال به اینترنت نقش حیاتی ایفا می‌کند و انواع مختلفی از آن در بازار موجود هستند که از نظر نحوه‌ی اتصال در دو گروه کلی سیمی و بی‌سیم قرار می‌گیرند؛ اگر می‌خواهید بدانید کدام یک از این مدل‌ها برای شما مناسب‌تر است با ما تا انتهای این مطلب از وبلاگ گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام همراه باشید و مطالعه‌ی مقایسه مودم های سیمی و بی سیم را از دست ندهید.

معرفی مودم سیمی

پیش از مقایسه مودم های سیم دار و بی سیم بهتر است با ماهیت هر یک از آن‌ها به‌صورت جداگانه آشنا شویم. مودم‌های سیمی همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است با استفاده از یک کابل به صورت مستقیم به کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما متصل می‌شوند و مجهز به پورت‌های USB، LAN یا هر دو آن‌ها هستند. از بین انواع پورت‌های موجود یکی از آن‌ها در نقش دریافت‌کننده‌ی بسته‌های داده اینترنت ظاهر می‌شود و دیگری با اتصال به سیستم، بسته‌های اینترنت پردازش‌شده را توزیع می‌کنند. 
اتصال سیمی به این معنا است که نمی‌توان تلفن‌های همراه، تبلت و مواردی از این دست را به این نوع دستگاه‌ها متصل کرد؛ به همین جهت در حال حاضر مودم‌های سیمی طرفداران چندان زیادی ندارند. 

معرفی مودم سیمی

بررسی مزایا و معایب مودم‌های سیمی

استفاده از مودم‌های سیمی مزایا و معایب خاص خود را دارد که در جدول زیر به آن‌ها پرداخته شده است:

مزایامعایب
ایمنی بالاظاهر نه چندان جذاب به دلیل وجود سیم و کابل
سرعت فوق‌العادهعدم امکان اتصال گوشی و تبلت به مودم
قیمت مناسب****
اتصال پایدار****

آشنایی با مودم بدون سیم

با مقایسه مودم های سیمی و بی سیم متوجه می‌شویم که مدل‌های بدون سیم هم بسته‌های داده را به واسطه‌ی اتصال پهن باند سیمی دریافت می‌کنند و در مرحله‌ی بعد آن‌ها را از حالت کد باینری به شکل سیگنال‌های رادیویی در می‌آورند. با این حساب آنچه که منجر به تمایز این مدل‌ها از یکدیگر می‌شود استفاده از سیگنال‌های رادیویی به‌منظور انتقال بسته‌ها به دستگاه‌های الکترونیکی است.
درصورتی‌که دستگاه شما توانایی لازم را داشته باشد کاربران بی‌شماری قادر هستند در محدوده‌ی سیگنال با وارد کردن شناسه و رمز عبور به اینترنت متصل شوند.

آشنایی با مودم بدون سیم

مزایا و معایب مودم‌های بدون سیم چیست؟

بهتر است پیش از خرید مودم بدون سیم با مزایا و معایب این دستگاه به‌صورت کامل آشنا شوید:

مزایامعایب
امکان اتصال چند کاربر به دستگاه به‌صورت همزماناحتمال هک شدن و بروز مشکلات امنیتی
خریدی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه به دلیل امکان اتصال انواع دستگاه‌هاکاهش سرعت در صورت فاصله گرفتن از مودم
پوشش قدرتمند و کامل محیط مورد نظروابستگی آنتن‌دهی مودم با میزان فاصله سایر دستگاه‌ها از آن
زیبایی و نظم ظاهری بالا****
سهولت در استفاده****

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مودم برای خانه و محل کار

مقایسه مودم های سیم دار و بی سیم

حال که با ماهیت کلی و مزایا و معایب مدل‌های سیمی و بدون سیم مودم آشنا شدیم بهتر است برای تجربه‌ی خریدی بدون نقص نگاهی هم به تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر بیندازیم:

هزینه‌های کلی

خرید مودم سیمی در مقایسه با مدل‌های بدون سیم هزینه‌های پایین‌تری را به شما تحمیل می‌کند، اما در مقابل به دلیل نیاز به کابل‌ها و اتصالات سیمی گوناگون در صورت بروز آسیب در هر یک از آن‌ها هزینه‌ی نصب و نگهداری در طولانی مدت افزایش خواهد یافت.

امنیت

یکی از موارد مهمی که در زمان مقایسه مودم های سیم دار و بی سیم توجهات را به خود جلب می‌کند تفاوت امنیتی آن‌ها است. از آنجایی که مودم‌های سیمی با کابل به سیستم متصل می‌شوند هکرها نمی‌توانند به آن نفوذ کنند؛ در حالی که تمامی مدل‌های مودم بدون سیم حتی با وجود امکانات پیشرفته امنیتی هم در معرض هک شدن قرار دارند.

قابلیت‌های کلی

مودم‌های بی‌سیم در مقایسه با مدل‌های سیمی قابلیت‌های بیشتری دارند و در کنار اتصال به تبلت و تلفن همراه می‌توانند به تلویزیون‌های هوشمند و دوربین‌های مداربسته هم متصل شوند و امکان نظارت والدین بر میزان استفاده و کنترل پهنای باند را هم فراهم می‌کنند.

سرعت 

مقایسه مودم های سیمی و بی سیم از نظر سرعت نشان می‌دهد که مدل‌های کابلی به دلیل اتصال مستقیم به سیستم اتصالی پایدار و پرسرعت را فراهم می‌کنند که هیچ‌گونه نوسانی در ارسال بسته‌های داده ندارد. در‌حالی‌که سرعت مودم بدون سیم به دلایل مختلف ممکن است با کاهش مواجه شود.

مقایسه مودم های سیم دار و بی سیم

اتصال دستگاه‌های جدید

اضافه کردن دستگاه‌های جدید به شبکه در صورت استفاده از مودم بی‌سیم به‌راحتی انجام می‌شود؛ درحالی‌که در مدل‌های سیم‌دار باید برای این منظور کابل اضافه خریداری کنید و صرفاً تا محدوده‌ی مشخصی (به اندازه‌ی طول سیم) از دستگاه فاصله بگیرید. در مقابل در مدل‌های بی‌سیم می‌توان تا منطقه‌ی تحت پوشش دستگاه به سادگی به اینترنت متصل شد.

سخن پایانی

مطالعه‌ی مقایسه مودم های سیم دار و بی سیم نشان داد که هر کدام از این مدل‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ به همین جهت باید پیش از خرید به دقت به نیاز خود توجه کنید و در نهایت به سراغ مناسب‌ترین نوع بروید. البته مجموعه‌ی کاوشکام برای رفاه حال هموطنان عزیز انواع مودم های پرسرعت LTE را هم به فروش می‌رساند که می‌توانید از طریق صفحه‌ی مربوطه نسبت به بررسی مشخصات و خرید آن‌ها اقدام کنید.

سوالات متداول

کدام یک از روش‌های اتصال سیمی یا بدون سیم به اینترنت بهتر است؟

اتصالات سیمی معمولاً سرعت و پایداری بیشتری در مقایسه با انواع حالت‌های دسترسی بدون سیم دارند.

تفاوت اصلی شبکه‌های سیمی و بدون سیم چیست؟

در شبکه‌های سیمی برای اتصال از کابل‌های فیزیکی استفاده می‌شود در حالی که در شبکه‌های بدون سیم امواج رادیویی یا سیگنال‌های مادون قرمز برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرا سرعت وای‌فای در مقایسه با اتصال مستقیم اترنت پایین‌تر است؟

در اتصال سیمی دستگاه شما با استفاده از کابل اترنت مستقیم به اینترنت متصل می‌شود در حالی که وای‌فای برای این کار از امواج رادیویی استفاده می‌کند که کندتر هستند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید