گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

10 راهکار حیاتی برای تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی

07 اسفند ، 1402
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

یکی از پربحث‌ترین نگرانی‌ها تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی است. بسیاری از افراد که برای تعطیلات بهاری آماده می‌شوند، ممکن است بسته به مقصد خود، سفر جاده‌ای را به‌جای پرواز انتخاب کنند. اگر بدون برنامه‌ریزی مناسب راهی سفر شوید، بی‌شک با موقعیت‌های خطرناکی روبه‌رو خواهید شد. 

برای کاهش خطرات جدی، راهنمایی‌های رانندگی ایمن نیاز است. نکات زیادی وجود دارند که باید قبل از شروع یک سفر طولانی‌مدت به آن توجه کنید. در این مقاله راهکارهای حیاتی رانندگی با ایمنی بیشتر در یک سفر جاده‌ای جمع‌آوری شده است که دانستن آن به شما کمک می‌کند. 

تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی 

سفر با وسایل نقلیه می‌تواند راهی سرگرم‌کننده برای تجربه چندین مکان مختلف در مسیر رسیدن به مقصد نهایی باشد. اما هزینه‌ها، عوارض و خطرات خاص خود را دارد. مهم نیست چه مسافتی را رانندگی می‌کنید، همیشه قبل از این‌که به سفر نوروزی بروید، نکاتی را باید در نظر داشته باشید تا ایمن بمانید و از تعطیلات خود نهایت لذت را ببرید. توجه داشته باشید که طبق آمار ارائه شده توسط پلیس راهور فراجا: «در سال گذشته متاسفانه ۱۲۱۷ نفر در تصادفات نوروزی، جان خود را از دست دادند» 
طبق این آمار، نسبت به سال‌های قبل افزایش ۶ درصدی مشخص شده است. ضمن این‌که باید بدانید ۶۴ درصد از علت تصادفات در تعطیلات نوروز، مربوط به خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است. در این خصوص، راهکارهای تاثیرگذار برای کاهش احتمال تصادفات و خطرات و ایمنی بیشتر رانندگان را با شما به اشتراک می‌گذاریم. 

تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی

استفاده از فناوری تلماتیک برای تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی

تلماتیک، فناوری مدرنی برای تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی به شمار می‌رود. به کمک این دستاورد، ارتباط‌گیری بین رانندگان و مدیریت ناوگان به‌صورت هوشمند برقرار می‌شود. طبق گفته بخش تحقیقات بازار جهانی تلماتیک (Statista): روند صعودی استفاده از این تکنولوژی در سال‌های گذشته تاکنون با تاثیر شگرفی، رو به رشد است. 
تلماتیک به سهولت در مسیریابی بر حسب موقعیت کمک می‌کند و راهنمای رانندگان است. ضمن این‌که باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش ایمنی آن‌ها می‌شود. علاوه‌بر این با کنترل رفتار راننده ازطریق حسگرها، میزان تصادفات را به حداقل می‌رساند. جدول زیر اثربخشی تلماتیک بر کاهش احتمال خطرات را نشان می‌دهد. 

اثربخشی تلماتیکمیزان کاهش درصد
جلوگیری از سرعت26 درصد
پیشگیری از خستگی راننده30 درصد
نظارت بر کل رفتار راننده42 درصد
کاهش هزینه سوخت55 درصد

استفاده از فناوری تلماتیک برای تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی

افزایش امنیت رانندگان با بررسی خودرو قبل از سفر

مهم‌ترین راهکار تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی بررسی وسیله نقلیه خود است. همیشه باید یک بازرسی ایمنی قبل از سفر انجام دهید و مطمئن شوید که تمام تجهیزات ایمنی و قطعات عمومی، همان‌طور که باید، کار می‌کنند. موارد زیر بررسی کنید و درصورت نیاز، تنظیم کنید: 

  • خنک‌کننده
  • روغن 
  • فشار تایر 
  • ترمز 
  • لاستیک زاپاس
  • تسمه، شیلنگ و فیلتر
  • چراغ‌ها، سیگنال‌ها و تمام تیغه‌های برف پاک‌کن

نکات تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی در شب

رانندگی در شب می‌تواند احتمال خطرات و وقوع تصادفات را دوچندان کند. علاوه‌بر این، عابران پیاده و دیگر خودروها هم در مسیر جاده‌ها، بیشتر در معرض خطر هستند. نورهای خیره‌کننده چراغ‌های جلوی وسایل نقلیه، گاهی خود باعث بروز تصادفات جبران‌ناپذیر می‌شود. چنانچه قصد رانندگی در طول شب را دارید، نکات زیر را با تاکید بیشتر مدنظر قرار دهید: 

  • قبل از غروب آفتاب، چراغ‌ها را به خوبی بررسی کنید تا از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. 
  • مسیرهای خود را از قبل، برنامه‌ریزی کنید. 
  • بیشتر مراقب وسایل نقلیه دیگر و عابرین پیاده باشید. 
  • وضعیت آب‌وهوای جاده‌ها را کنترل کنید. 
  • درصورت احساس خواب از ادامه رانندگی خودداری کنید. 

آمادگی‌های لازم و استفاده از تجهیزات برای خطرات احتمالی سفر

قبل از سفر باید برای رفتن به جاده، آماده باشید که می‌توانید با یک خواب کوتاه، بدنتان را پرانرژی کنید. همچنین، مهم است در هر کجا که سفر می‌کنید، بتوانید با اپراتورهای اورژانس به‌راحتی در تماس باشید. ضمن این‌که باید وسایل مورد نیاز در هنگام سفر را هم به‌همراه داشته باشید. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • جعبه کمک‌های اولیه 
  • کابل‌های جامپر و فلرها 
  • زنجیر یا چیزی برای کشش 
  •  بروشورها و نقشه‌های سفر
  • چراغ قوه 

سوخت‌گیری به موقع برای تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی 

سوخت‌گیری به‌موقع خودروها در تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. در سفرهای بهاری، هرگز نمی‌دانید چه زمانی ممکن است با ازدحام غیرمنتظره ترافیک مواجه شوید. بنابراین منتظر نباشید تا خودرو از سوخت‌، خالی شود؛ چون ممکن است منجر به بروز مشکلات شود و بر رفتار شما حین رانندگی تاثیر بگذارد. از قبل برنامه‌ریزی کنید تا تمرکز خود را برای پیدا کردن پمپ بنزین بعدی از دست ندهید.

سوخت‌گیری به موقع برای تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی

مهم‌ترین نکات برای بالا بردن امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی 

برای افزایش امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی نکات بسیاری وجود دارند که می‌توانند احتمال خطرات را به حداقل برساند. در این خصوص مهم‌ترین آن‌ها که شاید ساده به نظر برسند اما تاثیر بسیاری در کاهش تصادفات دارند را بررسی می‌کنیم. 

1. تاثیر احساسات منفی بر تمرکز راننده در سفر

تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی به احساسات و روحیات راننده‌ها هم بستگی دارد. احساسات منفی می‌تواند بر تمرکز راننده در جاده، تاثیر منفی بگذارد. این امر ممکن است شامل سرعت بیش از حد، سبقت گرفتن از سمت اشتباه و ندیدن وسایل نقلیه پشت سر باشد. با انجام چنین کارهایی، ایمنی خود و دیگران را در هنگام رانندگی بیشتر به خطر می‌اندازید. 
اگر روحیه خوبی ندارید، ماشین را در خط انتظار متوقف کنید و استراحت کنید. می‌توانید به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش دهید یا فقط با یک دوست تماس بگیرید. از هر طریق که می‌توانید انرژی منفی را درحین رانندگی از خود دور کنید و با آرامش ذهنی بیشتر، ادامه دهید. 

2.افزایش امنیت رانندگان با داشتن صبر و تمرکز

تمرکز رانندگان از دیگر موارد موثر بر تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی است. وقتی پشت فرمان هستید از غذا خوردن، استفاده گوشی هوشمند، تبلت یا هر وسیله الکترونیکی دیگر، خودداری کنید. این حرکات خطرناک می‌توانند در رانندگی‌ها، چشم‌های شما را از جاده دور کنند. رانندگی نیاز به غرایز و واکنش‌های سریع دارد؛ بنابراین چشمان خود را به جاده نگه دارید. 
هنگام رانندگی باید صبور باشید؛ این نکته شاید به زبان، کلیشه‌ای اما جزو ایمنی‌های معقول و اثربخش است. بسیاری از خطرات به‌دلیل عجله رانندگان و بی‌حوصلگی برای رسیدن به مقصد، ایجاد می‌شود. وقتی حین رانندگی صبر و حوصله نشان دهید، ایمنی همه افراد در جاده از جمله خودتان را تضمین می‌کنید. 

3. بررسی مداوم آب‌وهوا برای کاهش خطرات جاده‌ای

یکی از موارد تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی بررسی آب‌وهوای مسیر و مقصد مدنظر است. هوای نامساعد، یکی از بزرگ‌ترین دلایل تصادفات وسایل نقلیه است که منجر به دید کم و خطرات جاده‌ای می‌شود. در شرایط بارانی، برفی یا مه‌آلود باید اقدامات احتیاطی بیشتری را برای اطمینان از ایمنی درحین رانندگی انجام دهد. 

دستورالعمل‌های لازم را برای ایمن ماندن در موقعیت‌های خاص که با آن مواجه می‌شوید، رعایت کنید. بهتر است تا می‌توانید در شرایط جوی بد، سفر نکنید و از رانندگی‌های طولانی اجتناب کنید. اگر مجبور به رانندگی هستید، چراغ‌های ایمنی را روشن کنید تا در هر شرایط آب‌وهوایی در معرض دید باشید. 
در این مواقع برای تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی می‌توانید، سرعت خود را کم‌تر از حد معمول نگه دارید و فاصله کافی را از خودروی مقابل حفظ کنید. نکات رانندگی ایمن می‌تواند به شما در زمانی که هوا وحشتناک است، کمک کند. اما به‌طور معمول بهتر است روی ایمنی بیشتر تمرکز کنید نه این‌که به تکمیل مسیر خود بپردازید. 

4.استراحت‌های مکرر در فواصل زمانی مشخص برای امنیت بیشتر رانندگان

استراحت‌های پی در پی به تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی کمک می‌کند. به بدن خود گوش دهید و زمانی که خستگی شروع می‌شود، کمی استراحت کنید. هرگز فکر نکنید که باید یک رانندگی طولانی را در یک حرکت بدون وقفه انجام دهید. بهتر است هر 2 ساعت یک بار یا فواصل زمانی معین، استراحت کنید. 

در پارکینگ‌ها یا استراحتگاه‌ها با خیال راحت می‌توانید پارک کنید؛ از وسیله نقلیه خارج شوید و حرکات کششی انجام دهید. حتی زمانی که ارگونومی رانندگی شما به خوبی تنظیم شده باشد، نشستن طولانی‌مدت، محدودیت‌های بدنی محدود و لرزش مداوم خودرو می‌تواند باعث ایجاد استرس و خستگی در بدن شود. 
بنابراین برای تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی استراحت‌های مکرر را از قبل برنامه‌ریزی کنید. این مورد، یک نکته ساده ایمنی رانندگی است که در طول سفرهای جاده‌ای، باید آن را رعایت کنید. همچنین بهتر است در مسافت‌های طولانی با یک فرد باتجربه و قابل اعتماد دیگر، شریک شوید. رانندگی به نوبت، فشاری که هر راننده تجربه می‌کند را کاهش می‌دهد و افراد را هوشیارتر نگه می‌دارد.

5. رعایت قوانین رانندگی برای کاهش خطرات سفر

از سرعت زیاد، عقب نشینی و تغییر خطوط مکرر یا غیرقابل پیش‌بینی خودداری کنید. در ترافیک‌ها، خونسرد باشید و اقدامات رانندگان دیگر را شخصی نگیرید. اگر خودرویی با سرعت زیاد در مسیر شما بود، لجبازی نکنید و حق تقدم را تسلیم کنید. حتی اگر از نظر قانونی حق با شما باشد، بهتر است به او اجازه عبور دهید. با حرکت در جلوی خودروی مقابل، مسیر خودرو را مسدود نکنید و به هیچ وجه مانع عبور آن نشوید. 

سخن پایانی

نکات زیادی به ظاهر ساده اما تاثیرگذار وجود دارند که به افزایش آگاهی و هوشیاری در هنگام رانندگی برای مدت طولانی، کمک می‌کنند. این فاکتورها تا حدودی تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی را تضمین می‌کند. به یاد داشته باشید که رانندگی ممکن است از نظر فیزیکی سخت نباشد اما می‌تواند از نظر روحی، فشار زیادی به بدن وارد کند. به‌طور کلی ایمنی باید در اولویت لیست شما در هنگام رانندگی برای خود، مسافران یا سایر رانندگان باشد. بنابراین شیوه‌های رانندگی بهتر و رعایت نکات ایمنی به عنوان یک تلاش دوجانبه است که باید مدنظر قرار دهید. 

سوالات متداول

راهکارهای حیاتی برای تامین امنیت رانندگان در سفرهای نوروزی کدامند؟ 

استفاده از فناوری تلماتیک، اطلاعات بررسی ایمنی خودرو، کنترل شرایط آب‌وهوایی، تمرکز بر قوانین راهنمایی و رانندگی، توجه به سوخت‌گیری، تمرکز و داشتن ایمنی‌های لازم درحین سفر از نکات مهم، برای تامین امنیت هر راننده به شماره می‌روند. 

تلماتیک چه تاثیری بر ایمنی رانندگان دارد؟ 

تلماتیک با ارتباط‌گیری بین رانندگان و مدیران ناوگان به سهولت مسیرها را مشخص می‌کند. هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و بر رفتار راننده ازطریق حسگرها، کنترل دارد. همین امر، باعث کاهش تصادفات و ایمنی بیشتر رانندگان در سفرهای جاده‌ای می‌شود. 

برای آمادگی بیشتر در سفرهای نوروزی، چه وسایلی نیاز است؟ 

جعبه کمک‌های اولیه، کابل‌های جامپر و فلرها، زنجیر یا وسیله‌ای برای کشش، بروشورها، نقشه‌های سفر و چراغ قوه از مهم‌ترین وسیله‌های مورد نیاز در سفرهای نوروزی به شمار می‌روند. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید