گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

چه موارد و مسائلی را می توان با دستگاه نوار قلب ECG بررسی کرد؟

25 اردیبهشت ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

پزشکان و محققان همیشه در تلاش بوده‌اند تا بتوانند هدف مهم خود یعنی سلامت بیشتر در جامعه دست پیدا کنند و بروز مشکلات ناگهانی برای بدن را کنترل کنید. بیماری‌های قلبی یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی در میان مردم جهان است و طبق بررسی‌ها، بیشترین آمار مرگ و میر در جهان ناشی از مشکلات قلبی و عروقی بوده است. سیستم عصبی قلب آن را در حال تپش نگه می‌دارد و سیستم هدایتی آن ریتمی منظم به تپش قلب می‌بخشند.

هر گونه اختلال موجب می‌شود تا فرد دچار حملات قلبی شود. یکی از راه‌های پیشگیری از بروز حملات قلبی و مراقبت از بیماران قلبی، استفاده از دستگاهی به نام دستگاه نوار قلب  ECG یا الکتروکاردیوگراف است. آیا با این دستگاه آشنایی دارد؟ آیا می‌دانید که چه موارد و مسائلی را می توان با دستگاه نوار قلب ECG بررسی کرد؟ کاربرد دستگاه نوار قلب ECG چیست؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با این ابزار کاربردی پزشکی آشنا شویم.

دستگاه نوار قلب ای سی جی
دستگاه نوار قلب ای سی جی

دستگاه نوار قلب  ECG چیست؟

قلب انسان دارای یک سیستم الکتریکی است که سیستم هدایتی قلب هم نامیده می‌شود. این سیستم وظیفه کنترل عملکرد پمپ قلب و انقباض و انبساط آن را دارد. عملکرد صحیح و مناسب این سیستم الکتریکی سلامت قلب را تضمین می‌کند. برای پی بردن به عملکرد صحیح این سیستم، باید سیگنال‌های ارسالی آن بررسی شوند.

به همین دلیل، زمانی که یک فرد احساس می‌کند که در ناحیه قفسه سینه دچار درد شده یا تنفس او سخت شده است و یا علائمی دارد که در حالت عادی بروز نمی‌کند، پزشک به کمک دستگاهی به نام الکتروکاردیوگراف (Electrocardiograph) یا دستگاه نوار قلب، سیگنال‌های سیستم الکتریکی قلب او را اندازه می‌گیرد. این دستگاه به اختصار ECG یا EKG نامیده می‌شود. سیگنال‌های اندازه‌گیری شده به صورت منحنی روی کاغذ چاپ می‌شوند. این منحنی، الکتروکاردیوگرام یا به اصطلاح عموم نوار قلب ECG نامیده می‌شود.

دستگاه نوار قلب
دستگاه نوار قلب

کاربرد دستگاه نوار قلب ECG چیست؟

اکنون که تا حدودی با دستگاه الکتروکاردیوگراف و نوار قلب ECG آشنا شدید، احتمالاً این سوال برایتان مطرح می‌شود که چه موارد و مسائلی را می توان با دستگاه نوار قلب ECG بررسی کرد و دستگاه نوار قلب چه کاربردهایی دارد؟ در پاسخ باید گفت که نوار قلب کاربردهای گسترده‌ای دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربرد نوار قلب ECG، استفاده از آن در بررسی سکته قلبی است. در صورتی که فرد دچار حملات قلبی شده باشد، در منحنی‌های نوار قلب او تغییراتی نشان داده می‌شود که پزشک می‌تواند هم وجود سکته قلبی را تشخیص دهد و هم شدت و محل آن را تعیین کند.
  • در صورتی که فرد مبتلا به نارسایی‌های قلبی باشد و این نارسایی موجب بزرگ شدن تمام قلب یا بخشی از آن شود، به کمک نوار قلب می‌توان این مشکل را تشخیص داد.
  • نوار قلب امکان تشخیص دقیق انواع آریتمی‌های قلبی (بی‌نظمی در ضربان قلب) را فراهم می‌کند.
  • نوار ECG امکان تشخیص اختلالات سیستم هدایتی قلب و مشکلات عضلانی آن را میسر می‌کند.
  • در افرادی که به اختلال پانیک (حملات عصبی ناگهانی) مبتلا هستند و علائمی شبیه به سکته قلبی بروز داده‌اند، استفاده از دستگاه نوار قلب امکان تشخیص و تمایز پانیک از سکته قلبی را میسر می‌کند.
  • نوار قلب به بررسی وضعیت قلبی افرادی کمک می‌کند که دچار مسمومیت‌های دارویی یا غذایی شده‌اند و یا با مصرف داروهای نامشخص قصد خودکشی داشته‌اند؛
  • بررسی وضعیت سلامت مبتلایان به بیماری کرونر قلب؛
  • پیشگیری از بروز حملات قلبی در افرادی که احتمال سکته قلبی در آن‌ها زیاد است؛
  • بررسی میزان اثربخشی بیماران قلبی که تحت درمان قرار دارند.

کاربرد دستگاه نوار قلب ECG
کاربرد دستگاه نوار قلب ECG

به طور کلی از دستگاه نوار قلب ECG نباید به عنوان وسیله‌ای برای تشخیص تمامی بیماری‌های قلبی استفاده کرد. بعضی از مشکلات و بیماری‌ها با روش‌های دیگری قابل تشخیص هستند که انتخاب روش تشخیص بر عهده متخصص قلب است. اما دستگاه نوار قلب یکی از پرکاربردترین وسیله‌های تشخیص دقیق مشکلات قلبی محسوب می‌شود.

مطالب بیشتر ما را از دست ندهید

چه مواردی در نوار قلب تشخیص داده می‌شود؟

نوار قلبی می‌تواند موارد زیر را مشخص کند:
  • تعداد ضربان‌های غیرطبیعی قلب و الگوی آن‌ها؛
  • ضخیم شدن عضلات دیواره قلب که به دلیل بیماری‌های مختلف از جمله فشار خون اتفاق افتاده؛
  • قسمت‌هایی از قلب که خون‌رسانی کافی در آن نواحی انجام نمی‌شود؛
  • اختلالات الکترولیتی بدن؛
  • حملات قلبی که اخیراً اتفاق افتاده و تاثیراتی که از حملات قلبی پیشین به جا مانده.

تشخیص های دستگاه نوار قلب
تشخیص های دستگاه نوار قلب

نحوه کار دستگاه نوار قلب ECG

برای تهیه نوار قلب ECG، الکترودهای فلزی دستگاه الکتروکاردیوگراف روی مچ پا، سینه و مچ دست قرار می گیرند تا از طریق سیم‌ها، سیگنال‌های الکتریکی قلب و اطلاعات لازم را به دستگاه انتقال دهند. دستگاه بعد از دریافت این سیگنال‌ها، آن‌ها را به صورت امواجی معنادار روی کاغذ چاپ می‌کند. با بررسی موج‌ها می‌توان به وضعیت سلامت قلب و مشکلاتی که قبلا در آن رخ داده پی برد.

در چه صورت باید برای گرفتن نوار قلب اقدام کرد؟

مشکلات و اختلالات قلب معمولاً بر فعالیت الکتریکی قلب انسان تاثیرگذار است. در صورتی که علائمی داشته باشید که پزشک احتمال دهد مشکل قلبی است، شما را به انجام تست نوار قلب توصیه می‌کند. این علائم عبارتند از:
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه؛
  • احساس تنگی نفس و تنفس دشوار؛
  • احساس خستگی و ضعف در بدن؛
  • احساس ضربان شدید قلب یا لرزش؛
  • احساس نامنظم بودن ضربان قلب (آریتمی قلبی)؛
  • شنیدن صداها غیرطبیعی از قلب در زمان معاینه پزشک؛
  • در صورتی که سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی دارید و پزشک برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها نوار قلبی را توصیه کند.

نوار قلب
نوار قلب

کلام آخر

در این مطلب سعی داشتیم تا به این موضوع بپردازیم که چه موارد و مسائلی را می توان با دستگاه نوار قلب ECG بررسی کرد و این دستگاه چه کاربردی دارد. استفاده از دستگاه نوار قلب ECG بهترین و متداول‌ترین روش برای بررسی اکثر بیماری‌های قلبی و پی بردن به حملات قلبی اخیر و پیشین است. اگر دچار حملات قلبی شده‌اید، یا احساس می‌کنید که آریتمی قلبی دارید و تپش قلب شما طبیعی نیست و یا می‌خواهید به میزان اثر بخشی داروهای قلبی پی ببرید، استفاده از دستگاه الکتروکاردیوگراف برای بررسی نوار قلبی شما توصیه می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید