گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

نقش هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام بیماری های قلبی

31 تیر ، 1403
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

یکی از اصلی‌ترین و شایع‌ترین عوامل مرگ و میر انسان در دنیای امروز، بیماری‌های قلبی است. در این شرایط درصورتی‌که این بیماری‌ها زودتر تشخیص داده شده و اقدامات درمانی مناسب انجام شود، می‌توان به میزان قابل توجهی از میزان مرگ و میر ناشی از آن کاست. یکی از بهترین روش‌های تشخیص زودهنگام بیماری‌های قلبی، استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین یا هوش مصنوعی است. شاید با شنیدن نام هوش مصنوعی تصور کنید که این فناوری تنها در حوزه IT کاربرد دارد؛ اما این تصور اشتباه بوده و یکی از مهم‌ترین موارد کاربرد این فناوری در تشخیص بیماری‌ها در حوزه پزشکی و بهداشتی است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم نقش هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام بیماری های قلبی را مورد بررسی قرار داده و با کاربردهای آن آشنا شویم.

هوش مصنوعی چه نقشی در تشخیص بیماری‌های قلبی دارد؟

درخصوص نقش هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام بیماری های قلبی باید گفت که ابزارهای غربالگری مدرن که به‌تازگی طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند بیماری‌ها و سکته‌هایی قلبی که هیچ علامت بالینی مشخصی در فرد ندارند را تشخیص دهند. در واقع این ابزارها نه‌تنها می‌توانند بیماری‌های فعلی در یک فرد را تشخیص دهند بلکه با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند بیماری‌ها و سکته‌های محتمل را نیز نشان دهند. در این شرایط پزشکان و متخصصان می‌توانند تصمیمات درمانی بهتری برای مراجعین اتخاذ کرده و به این ترتیب میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها را کاهش دهند.

 در مورد نقش هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام بیماری های قلبی باید گفت که این فناوری تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در حوزه پزشکی را قادر می‌سازد که بتوانند حوادث رخ داده در بدن انسان را تشخیص دهند؛ کاری که تا پیش از این توسط انسان و پزشکان متخصص در این حوزه انجام می‌شد. استفاده از این فناوری به دلیل دقت و سرعت بالا در جمع‌آوری اطلاعات جسمی افراد می‌تواند در پیش‌بینی سکته‌های قلبی مؤثر باشد.

 هوش مصنوعی چه نقشی در تشخیص بیماری‌های قلبی دارد

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌های قلبی چیست؟

در خصوص نقش هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام بیماری های قلبی باید گفت که امروزه این فناوری توانسته به مرحله عملی و درمان در حوزه پزشکی راه پیدا کرده و استفاده از آن به مرحله تحقیقات پزشکی محدود نمی‌شود. از مهم‌ترین مزایای استفاده از این فناوری در تشخیص بیماری‌های قلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص فیبریلاسیون قلب: این فناوری ریتم‌های نامنظم قلب را مورد بررسی قرار داده و فیبرلاسیون ایجاد شده در دهلیز قلب را پیش از ظاهر شدن علائم تشخیص می‌دهد.
  • پیش‌بینی نارسایی قلبی: سکته قلبی از جمله بیماری‌هایی است که با یک پمپاژ ضعیف آغاز می‌شود که منجر به کاهش خون‌رسانی به میوکارد قلب می‌شود. هوش مصنوعی می‌توان ضعف در خون‌رسانی به عضلات قلب را تشخیص داده و به این صورت از ایجاد نارسایی در قلب پیشگیری کند.
  • کاهش زمان تشخیص بیماری: یکی از مهم‌ترین موارد نقش هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام بیماری های قلبی این است که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیماری را تشخیص داده و همچنین بیماری‌‌های احتمالی را نیز پیش‌بینی کند. در واقع این فناوری با استفاده از داده‌های مختلف به دست آمده از اقدامات پاراکلینیکی مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و غیره و تحلیل آن‌ها در کمترین زمان بیماری افراد را تشخیص می‌دهد.

مطالب مرتبط: دستگاه ECG چیست؟

 مزایای استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌های قلبی چیست

موارد کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌های قلبی چیست؟

در مورد نقش هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام بیماری‌های قلبی باید گفت که هوش مصنوعی با استفاده از یادگیری ماشین و تحلیل الگوهای هر بیماری می‌تواند به تشخیص زودهنگام کمک کند. زمانی که داده‌های مختلف در مورد بیماری‌ها به هوش مصنوعی انتقال پیدا می‌کند، این فناوری با استفاده از یادگیری ماشین، اطلاعات دریافت شده را با مواردی که آموخته بررسی و مقایسه می‌کند؛ در این شرایط می‌تواند نزدیک‌ترین الگو را شناسایی کرده و بیماری قلبی را تشخیص دهد.

در مورد هوش مصنوعی باید به این موضوع اشاره کرد که این فناوری دارای یک سیستم یا شبکه عصبی است که می‌تواند با پیچیدگی‌های مغز انسان برابری کند. این فناوری با استفاده از شبکه عصبی می‌تواند اطلاعات بدن یک فرد را دریافت کرده و این اطلاعات را با سایر اطلاعاتی که دریافت کرده و آموخته مقایسه و مورد بررسی قرار داده و در نهایت خروجی و نتیجه‌گیری مناسب را انجام دهد. در مورد نقش هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام بیماری های قلبی و کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بررسی سلول‌های خونی

متخصصان در حوزه پزشکی معتقد هستند که می‌توان از طریق بررسی سلول‌های خونی مانند گلبول‌های سفید و پلاکت، رخ دادن سکته قلبی در این فرد را چند ماه زودتر پیش‌بینی کرد. بر اساس گفته متخصصان این سلول‌ها در نظر شکل در افراد مستعد دچار تغییراتی می‌شوند که ناشی از تغییرات موجود در ژنوم آن‌ها است. فناوری هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی این تغییرات و شناسایی آن‌ها، بروز چنین بیماری‌هایی در افراد را تشخیص دهد. (رفرنس مطالب)

 موارد کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص و بررسی سلول های خونی

پیش‌بینی سکته قلبی با مصرف دارو

درخصوص نقش هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام بیماری های قلبی باید گفت که داروهایی که افراد برای بیماری‌های مختلف مصرف می‌کنند، دارای عوارض جانبی هستند. برخی داروها می‌توانند سطح پروتئین و کلسیم در سلول‌های عضله قلب را کاهش دهند. هوش مصنوعی می‌تواند با دریافت سیگنال‌های مربوط این موضوع را تشخیص داده و وقوع سکته قلبی در افراد را پیش‌بینی کند.

بررسی ژنتیک انسانی

افرادی که مستعد بیماری‌هایی قلبی از جمله سکته قلبی هستند از نظر ساختار ژنتیکی با سایر افراد تفاوت‌هایی دارند. بررسی این تفاوت‌های ساختاری و الگوهای ژنتیکی توسط هوش مصنوعی می‌تواند وقوع یا عدم وقوع بیماری‌های قلبی در افراد مختلف را مورد بررسی قرار داده و مشخص کند.

بررسی تجویز یا عدم تجویز داروهای ضد پلاکت

برخی از بیماری‌های قلبی وجود دارند که با تجویز و مصرف داروهای ضد پلاکت کنترل می‌شوند؛ اما درصورتی‌که این داروها اشتباهی تجویز شده یا بیش از حد استفاده شوند، می‌توانند منجر به خون‌ریزی شوند. هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که افراد مستعد سکته قلبی و خون‌ریزی را تشخیص داده و به پزشکان در خصوص تجویز چنین داروهایی هشدار دهد.

پیشنهاد فعالیت‌های مفید به افراد مستعد

 نقش هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام بیماری های قلبی تنها به تشخیص بیماری محدود نشده بلکه می‌تواند با بررسی وضعیت بدنی و سلامتی افراد مختلف و افرادی که مستعد این بیماری‌ها هستند، فعالیت‌هایی را به‌منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها پیشنهاد کند.

تشخیص علل ایجاد کننده سکته قلبی

سکته قلبی یکی از رایج‌ترین بیماری‌های قلبی است که می‌تواند به علل مختلف رخ دهد. فشار خون بالا، چاقی، ‌وراثت و غیره نمونه‌هایی از این عوامل هستند. هوش مصنوعی نه‌تنها می‌تواند بروز این بیماری را در افراد هشدار دهد، بلکه می‌تواند علت پایه‌ای آن را نیز معرفی کرده تا بتوان با برطرف کردن علت پایه از بروز بیماری جلوگیری کرد.

مطالب مرتبط: قیمت دستگاه نوار قلب

 موارد کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌های قلبی چیست

جمع‌بندی

هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های نوین است که در سال‌ها اخیر در حال ورود به جنبه‌های مختلفی از زندگی انسان است. یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها در زندگی انسان، بحث سلامت است؛ بیماری‌های مختلفی وجود دارد که سلامت انسان را با تهدید جدی روبه‌رو می‌کند و هوش مصنوعی می‌تواند با تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها و علائم مربوط به آن، وضعیت سلامت انسان را بهبود ببخشد. امروزه نقش هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام بیماری های قلبی انکارناپذیر بوده و این فناوری می‌تواند در تشخیص یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر انسان عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته باشد.

سوالات متداول

آیا هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌های قلبی کاربرد دارد؟

بله، کاربرد هوش مصنوعی تنها به حوزه IT محدود نشده و در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه پزشکی و سلامت به‌منظور تشخیص زودهنگام بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هوش مصنوعی چطور بیماری‌های قلبی را تشخیص می‌دهد؟

این فناوری با کمک یادگیری ماشین و آموختن از اطلاعات و داده‌هایی که به آن انتقال داده شده و مقایسه آن‌ها با داده‌های دریافتی از بدن فرد، نزدیک‌ترین الگو را شناسایی کرده و به این شکل بیماری قلبی را تشخیص می‌دهد.

هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌های قلبی چه کاربردی دارد؟

از مهم‌ترین موارد کاربرد آن می‌توان به بررسی سلول‌های خونی، بررسی ژنتیک انسانی، پیش‌بینی سکته قلبی با مصرف دارو،  بررسی تجویز یا عدم تجویز داروهای ضد پلاکت، پیشنهاد فعالیت‌های مفید به افراد مستعد بیماری و غیره اشاره کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید