گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

نحوه اتصال لیدهای دستگاه الکتروکاردیوگرام نوار قلب (EKG) روی بدن بیمار

25 اردیبهشت ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

برای بررسی عملکرد صحیح قلب و اطمینان از سلامت آن، بهترین و ساده‌ترین روش، استفاده از نوار قلب ECG یا EKG است. نمودارهای نوار قلب که به آن‌ها الکتروکاردیوگرام گفته می‌شود، اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت قلبی و اختلالات آن در اختیار پزشک معالج قرار می‌دهد. پیشرفت تکنولوژی و استفاده از این ابزارهای مدرن سبب شده تا بتوان بیماری‌های قلبی و عروقی را کنترل کرد.

اما نکته مهم در مورد این ابزارها، نحوه استفاده صحیح از آن‌ها است. دستگاه نوار قلب به کمک لیدها و الکترودها به بدن متصل می‌شود تا بتواند تغییرات الکتریکی قلب را اندازه‌گیری و روی کاغذ نوار قلب چاپ کند. اگر این لیدها و الکترودها به شکل صحیح روی بدن بیمار قرار نگیرند، امکان تفسیر صحیح منحنی‌ها و پی بردن به مشکلات موجود وجود ندارد. به همین دلیل، برای جلوگیری از بروز خطای احتمالی، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به نحوه اتصال لید نوار قلب دستگاه الکتروکاردیوگرام  (EKG) روی بدن بیمار بپردازیم. با ما همراه باشید.

نحوه اتصال لیدهای دستگاه الکتروکاردیوگرام نوار قلب
نحوه اتصال لیدهای دستگاه الکتروکاردیوگرام نوار قلب

اهمیت محل قرارگیری لیدهای دستگاه نوار قلب

دستگاه EKG یا همان دستگاه نوار قلب یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها برای تشخیص بیماری‌ها در علوم پزشکی است. این دستگاه جریان‌های الکتریکی قلب را به کمک تصاویر موج‌شکل نشان می‌دهد. برای دریافت سیگنال‌های الکتریکی قلب، نیاز است تا بین بدن بیمار دستگاه الکتروکاردیوگراف ارتباط برقرار شود. این ارتباط از طریق الکترودها و لیدها برقرار می‌شود. 10 الکترود و 12 لید شامل دو گروه الکترودهای اندامی و الکترودهای پرکوردیال (سینه‌ای) به بدن فرد متصل می‌شوند، اطلاعات دریافتی از قلب را به دستگاه منتقل می‌کنند.

محل قرارگیری لیدهای دستگاه نوار قلب
محل قرارگیری لیدهای دستگاه نوار قلب

نکته مهم در انتقال صحیح اطلاعات قلب به دستگاه، نحوه اتصال لیدها روی بدن بیمار است. قرار دادن نادرست لیدهای دستگاه الکتروکاردیوگراف (EKG) باعث می‌شود که مشکل بیمار به درستی تشخیص داده نشود و تفسیر آن توسط پزشک به اشتباه انجام شود. خطا در تشخیص مشکلات قلبی می‌تواند مشکلات خطرناکی را به همراه داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند که اتصال نادرست لیدها حتی با فاصله 25 میلی‌متر باعث خطا در دریافت اطلاعات و گاهی بالا رفتن قطعه ST نوار قلب (نشانه انفارکتوس میوکارد یا سکته قلبی) شود. این اشتباه‌ها امکان درمان صحیح را از بین می‌برند. به همین دلیل است که جایگذاری صحیح لیدها اهمیت دارد. در ادامه محل صحیح اتصال لیدها می‌پردازیم.

جایگذاری صحیح لیدهای دستگاه نوار قلب

همانطور که گفتیم، 10 الکترود با 12 لید شامل الکترود اندامی و سینه‌ای است که اطلاعات دریافتی از قلب را به دستگاه نوار قلب منتقل می‌کند. نکته مهم این است که بیمار پیش از گرفتن نوار قلب باید ساعت و وسایل فلزی خود را در بیاورد. در زیر نحوه اتصال لیدهای الکتروکاردیوگرام را به طور کامل بیان می‌کنیم.

محل قرار دادن لیدهای (نوار قلب) اندامی

لیدهای اندامی 4 لید هستند که در دستگاه‌های استاندارد نوار قلب، هر یک از آن‌ها با رنگ خاصی مشخص شده‌اند. علاوه بر رنگ‌ها که مشخص کننده ترتیب و نحوه اتصال لیدها هستند، حروفی نیز روی آن‌ها حک شده است که محل قرارگیری لید را مشخص می‌کند. دو لید به مچ دست راست و چپ و دو لید دیگر به مچ پای راست و چپ متصل می‌شوند. در تصویر زیر می‌توانید محل اتصال لیدهای اندامی نوار قلب را مشاهده کنید:

جایگذاری لیدهای اندامی دستگاه نوار قلب
جایگذاری لیدهای اندامی دستگاه نوار قلب

دست راست رنگ سفید سر واژه Right Arm RA
دست چپ رنگ مشکی سر واژه Left Arm LA
پای راست رنگ سبز سر واژه Right Leg RL
پای چپ رنگ قرمز سر واژه Left Leg LL

مطالب بیشتر ما را از دست ندهید

جایگذاری لید‌های (نوار قلب) قفسه سینه‌ای

تعداد لیدهای سینه‌ای 6 لید است که هر از آن‌ها در بخش قدامی سینه قرار می‌گیرند. برای تعیین محل قرارگیری لیدهای قفسه سینه‌ای، روش‌های مختلفی از جمله Angle of Louis و روش Clavicular Method وجود دارد. در همه این روش‌ها، با استفاده از اعدادی که در کنار حرف V روی لید نوشته شده است، محل قرار گرفتن لیدها مشخص می‌شود. در جدول زیر محل قرار گرفتن هر یک از این لیدها را می‌توانید ببینید:
V1 قرارگیری در فاصله بین دنده چهارم و سمت راست جناغ
V2 قرارگیری در فاصله بین دنده چهارم و سمت چپ جناغ
V3 قرارگیری در فاصله بین لیدهای V1 و V2
V4 قرارگیری در فاصله بین دنده پنجم و استخوان ترقوه (روی خط میدکلاویکولار سمت چپ)
V5 رو به روی لید چهارم و در سمت چپ استخوان ترقوه (روی خط آگزیلاری قدامی سمت چپ)
V6 قرارگیری در فاصله بین لیدهای V4 و V5 (روی خط آگزیلاری میانی سمت چپ )

جایگذاری لید‌های (نوار قلب) قفسه سینه‌ای
جایگذاری لید‌های (نوار قلب) قفسه سینه‌ای

اقدامات قبل از انجام تست نوار قلب

مهم‌ترین نکاتی که قبل از انجام تست EKG باید در نظر بگیرید عبارتند از:
  • قبل از انجام تست، نباید فعالیت فیزیکی شدیدی داشته باشید. علاوه بر نحوه اتصال لیدها، آرامش بیمار پیش از انجام تست نیز بر دقیق بودن نتیجه تاثیر دارد. 
  • استرس نیز می‌تواند بر نتیجه تست تاثیر داشته باشد. پیش از انجام تست، از استرس و اضطراب دوری کنید.
  • قبل از انجام تست، غذایی سبک میل کنید.
  • آقایان پیش از مراجعه برای انجام تست باید موهای سینه را شیو کنند.  

کلام آخر

تست نوار الکتروکاردیوگرام (ECG) یا (EKG) تستی بدون درد و بی‌خطر است که با اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب، مشکلاتی از جمله آریتمی قلب، سکته قلبی، عدم اکسیژن‌رسانی به قلب و ناهنجاری‌های ساختاری قلب را نشان می‌دهد. نتیجه دقیق این تست بسیار مهم است و به تشخیص و درمان مشکلات قلبی کمک می‌کند. علاوه بر مراقبت‌های قبل از انجام تست که بیمار باید انجام دهد، نحوه اتصال لیدهای دستگاه الکتروکاردیوگرام نوار قلب (EKG)  روی بدن بیمار از سوی تکنیسین نیز اهمیت دارد. امیدواریم این مطلب شما را در نحوه صحیح اتصال لیدها کمک کرده باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)