گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

تفاوت دستگاه اکو با دستگاه نوار قلب

07 اردیبهشت ، 1401
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

تفاوت دستگاه اکو با دستگاه نوار قلب را می‌توان در نحوه عملکرد، ساختار و طراحی داخلی و قیمت مشاهده کرد و دو گروه از تجهیزات پزشکی کاملا متفاوت با هم هستند. در حقیقت در انجام نوار قلب، امواج الکتریکی نوار هندسی از عملکرد دقیق قلب را توسط دستگاه ترسیم و چاپ می‌کنند.

اما در دستگاه اکو توسط کارشناس تصاویری از قلب گرفته می‌شود. عملکرد اکو تقریبا شبیه به سونوگرافی می‌باشد. این دستگاه امواج بی‌ضرری داشته و سلامت بیمار را به خطر نمی‌اندازد. در این شرایط اگر قرار است تست سلامت قلب خود را انجام دهید، باید از هر دو دستگاه و تفاوت‌هایشان اطلاعات کامل و قابل استنادی داشته باشید. پس از آن می‌توانید با توجه به عملکرد دقیق، بهترین دستگاه را انتخاب نموده و آن را انجام دهید. با کاوشکام آسیا در این مقاله همراه باشید تا اطلاعات بهینه‌ای از این تفاوت مهم به دست آورید.

دستگاه نوار قلب و اکو و تفاوت آنها با یکدیگردستگاه نوار قلب و اکو و تفاوت آنها با یکدیگر

دستگاه اکو با دستگاه نوار قلب چه تفاوتی با هم دارند؟

در ابتدا لازم است قبل از آن که با تفاوت‌های دستگاه نوار قلب و اکو آشنا شوید؛ بهتر است بیشتر درباره دستگاه بدانید. امروزه بیماری‌های قلبی و نارسایی‌های آن در تمام جوامع بشری بسیار زیاد شده است. لازم است هر فرد پس از بروز اختلالات هر چند کوتاه مدت نیز به طور مداوم تحت نظر پزشک قرار گیرد.

در آن شرایط پزشک متخصص قلب برای شما یا نوار قلب می‌نویسد و یا شما را برای انجام تست اکوکاردیوگرافی هدایت می‌کند. هر دو مورد از تجهیزات پیشرفته پزشکی می‌باشند و در تمام مراکز و بیمارستان‌های تخصصی قلب وجود دارند. نوار قلب از سال‌ها قبل مورد استفاده قرار می‌گرفت اما پس از گذر زمان دستگاه‌های اکوکاردیوگرافی جایگاه خود را در کنار دستگاه‌های الکتروکاردیوگرام به دست آوردند. در ادامه به انواع تفاوت‌های این دو دستگاه پرداخته شده است.

تفاوت دستگاه اکو با دستگاه نوار قلب از نظر عملکرد

اکوکاردیوگرام یا همان سونار قلب در حقیقت روشی است که برای شما عملکرد قلب را به صورت یک نوار با قله و موج‌های مختص خود به تصویر می‌کشد. این روش فعالیت الکتریکی قلب را اندازه‌گیری کرده و نمودار قلب را ترسیم می‌نماید. اما در تست اکو فعالیت مکانیکی قلب شما به طور دقیق اندازه گیری می‌شود و مثل تصویر سونوگرافی شکل قلب ترسیم می‌شود.

در نوار قلب توسط الکترودها فعالیت رصد شده و نوار برای پزشک ترسیم می‌شود. اما اکو همانطور که در بالاتر گفته شد به سبک سونوگرافی توسط کارشناس و اپراتوری دستگاه که غالبا یک مهندس پزشک است انجام می‌گردد و تصاویر نتیجه برای پزشک آماده می‌شود.

تفاوت دستگاه اکو با دستگاه نوار قلب از نظر کاربرد

اکنون که با عملکرد کلی دو دستگاه آشنایی تقریبا مناسبی به دست آوردید، ممکن است برایتان سوال باشد که کاربرد هر یک از این دو مورد چیست؟ در ادامه به تشریح هر کدام از نظر کاربرد پرداخته شده است.

کاربرد دستگاه نوار قلب

از کاربردهای دستگاه نوار قلب می‌توان به بررسی قلب در صورت داشتن یک جراحی پیش رو، بروز علائم حمله قلبی و چکاپ ضروری آن، دارا بودن فشار خون، دیابت و کلسترول بالا، وجود بیماری‌های زمینه‌ای و ... اشاره کرد. در چنین شرایطی پزشک نوار قلب را برای شما تجویز می‌کند تا با عملکرد الکتریکی، قلب شما را بررسی کرده و درمان را آغاز نماید.

کاربرد دستگاه اکو کاردیوگرافی

این دستگاه اما بر خلاف نوار قلب سعی دارد با ثبت عملکرد مکانیکی قلب شما را در شرایط ضروری همچون؛ نقص در حفره و دریچه قلبی، تنگی نفس، درد در قسمت قفسه سینه و ... بررسی کند. البته لازم به ذکر است که دستگاه اکوکاردیوگرافی نقص‌های به وجود آمده در جنین‌های متولد نشده را می‌تواند بررسی نماید تا مانع از بروز خطرات و مشکلات احتمالی گردد.

کاربردهای دستگاه نوار قلبکاربردهای دستگاه نوار قلب

روش انجام تست اکو و نوار قلب

اکنون وقت است از نحوه انجام این دو روش بیشتر آشنا شده تا بتوانید از تفاوت دستگاه اکو با دستگاه نوار قلب بیشتر بدانید. زمانی که قرار است نوار قلب را انجام دهید لازم است شرایطی که توسط پزشک برای روز آزمایش به شما گفته شده است همچون اصلاح موهای زائد در قسمت مورد آزمایش را انجام دهید.

در روز موعود  پس از مراجعه به سمت اتاق مربوطه هدایت می‌شوید. پس از دراز کشیدن بر روی تخت مورد نظر تعداد 10 چست لید یا همان پدهای چسبنده به بدن شما متصل می‌شوند. در قسمت بیرونی این پدها الکترودها وصل می‌گردد تا امواج الکتریکی را به سمت قلب شما هدایت کند. در نهایت پس از انجام آزمایش نوار قلب شما که یک نمودار ترسیم شده است توسط چاپگر چاپ شده و ضمیمه پرونده شما می‌شود.

در روش اکوکاردیوگرافی اما همچون یک جلسه سونوگرافی لباس مورد نظر آماده شده و به شما داده می‌شود. پس از پوشیدن لباس باید روی تخت مربوطه به سمت چپ بخوابید. ژل مورد نظر بر روی محل ریخته شده و آزمایش اکو قلب با پروب دستگاه توسط کارشناس و اپراتور مربوطه انجام می‌گردد.

دیگر مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش دنبال نمایید

تاریخچه الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب)

دستگاه نوار قلب ECG کاوشکام چطور کار می کند؟

چه موارد و مسائلی را می توان با دستگاه نوار قلب ECG بررسی کرد؟

مدت زمان استفاده از دستگاه اکو و نوار قلب

تفاوت دستگاه اکو با دستگاه نوار قلب از نظر مدت زمان انجام عمل نیز قابل به عرض است. نوار قلب تنها در 5 دقیقه زمان قابل انجام بوده اما تست اکو به صرف مدت زمان 15 الی 20 دقیقه وقت نیاز است. البته از یاد نبرید برای انتقال امواج الکتریکی و دریافت بازخورد آن مدت زمان کمی صرف می‌شود. همچنین در هر دو روش 5 دقیقه صرف امور حاضر شدن و برقراری شرایط آزمایش از قبیل گذاشتن پدهای چسبنده در نوار قلب و یا آماده‌سازی و ریختن ژل در تست اکو می‌شود.

تفاوت دستگاه اکو با دستگاه نوار قلب از نظر تشخیص بیماری های قلبی

برای بیمار همیشه ضرورت دارد تا روشی را انتخاب کند که بتواند بیماری را به نحو احسن تشخیص دهد. در این شرایط نیز بهتر است بدانید نوار قلب و تست اکو کدام بیماری‌های قلبی را تشخیص می‌دهند. با انجام آزمایش نوار قلب، پزشک می‌تواند متوجه مشکلاتی در ریتم، ضربان قلب، بزرگ شدن قلب یا همان کاردیو مگامالی، ناهنجاری در عضله‌های قلبی و ... تشخیص داده شود. اما با انجام تست اکوکاردیوگرافی پزشک می‌تواند متوجه بروز اتفاقاتی همچون؛ تنگی دریچه میترال، گشادی دریچه قلب، ارزیابی و بررسی حملات مشکوک قلبی و ... گردد.

انجام نوار قلب و تست اکو

با توجه تمام تفاوت‌های گفته شده ممکن است بر اساس شرایط و طبق صلاحدید پزشک برای ارزیابی دقیق‌تر نوار قلب و تست اکو هر دو برای بیمار تجویز شود. البته این مورد در صورتی رخ می‌دهند که آزمایش نوار قلب به صورت نامنظم ثبت شده یا بیمار دارای تپش قلب باشد.

در این حالت ساختار زمینه‌ای قلب و عملکرد آن مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. البته از یاد نبرید اگر بیمار دارای درد در قسمت قفسه سینه بوده و در نوار قلب احتمال بروز حمله قلبی مشهود باشد، ضرورت دارد تا تست اکو نیز برای مراجعه کننده لحاظ شده تا مانع از بروز خطرات و مشکلات احتمالی گردد.

تفاوت دستگاه اکو با دستگاه نوار قلب از نظر تهاجمی بودن

همیشه برای بیماران و مراجعه کنندگان در هنگام انجام آزمایش‌ها، تهاجمی یا غیرتهاجمی بودن عمل ضرورت بسیار زیادی دارد. چرا که بیماران تمایل دارند قبل از اقدام برای درمان از آستانه تحمل خود باخبر شوند. اما خبر خوش اینجاست که تست اکو و نوار قلب تهاجمی نبوده و هیچکدام درد خاصی برای شما در طول آزمایش ندارند.

لذا ضرورت دارد که استرس خود را کنترل کرده و با آرامش خاطر برای انجام این عمل‌ها اقدام کنید. چرا که اگر اندکی عصبی باشید و یا به خود ترس و استرسی راه دهید، نتیجه آزمایش به کل با مشکل مواجه خواهد شد. این در روند تشخیص بیماری و درمان شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. پس آرامش خود را حفظ کرده و برای درمان اقدام نمایید.

آشنایی با تفاوت دستگاه نوار قلب و اکوآشنایی با تفاوت دستگاه نوار قلب و اکو

تفاوت دستگاه اکو با دستگاه نوار قلب به صورت کلی

تا به اینجا اطلاعات کاملی از این دو دستگاه به دست آوردید. اما اگر قرار باشد به صورت کلی و یکجا از تفاوت‌های این دو دستگاه در تجهیزات پزشکی بپردازیم بهتر است به موارد ذیل توجه بسیاری داشته باشید. همچون؛

  • تست اکو فناوری نوین و جدیدتری نسبت به نوار قلب می‌باشد.
  • تست اکو نشان‌دهنده نتایج دقیق از جزئیات می‌باشد. علاوه بر آن در مراکز خاص خود توسط متخصص مربوطه انجام می شود و در مطب‌ها قابل استفاده نیست.
  • تست اکو دارای انواع متفاوتی می‌باشد که با توجه به تشخیص پزشک گزینه مورد نظر برای بیمار لحاظ می‌شود. لازم است بدانید انواع آن شامل؛ اکو داپلر، اکو دو بعدی، اکو از طریق مری، اکو ورزش می‌باشد.
  • تجهیزات مرتبط با اکو از هزینه گران‌تری برخوردار است. چرا که کارایی آن به نسبت نوار قلب ضرورت بیشتری دارد.
  • برای جنین نیز قابل استفاده می‌باشد.
  • تصاویر دریافت شده توسط اکو از تمامی قسمت‌های قلب همچون، بطن‌ها، دهلیزها و ... می‌باشد. به همین علت تمام جزئیات با تست اکو قابل بررسی خواهد بود.
  • و ...

کاوشکام آسیا انتخاب بهترین ها

در این مقاله سعی شد به معرفی کاملی از تفاوت دستگاه اکو با دستگاه نوار قلب پرداخته شود. اکنون شما می‌توانید تصمیم بگیرید با توجه به ضرورت، کدام دستگاه بیشتر برایتان قابل استفاده خواهد بود. شرکت کاوشکام آسیا با بهره‌مندی از بهترین خدمات توانسته است محصولات خود را در زمینه ردیاب خودرو، مدیریت ناوگان هرمس، دستگاه نوار قلب، دیتالاگر، پایش سلامت سبز و پایش محیطی سرنا به مخاطبان و همراهان خود ارائه دهد. شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما تماس گرفته و مشاوره لازم را جهت تهیه هر یک از محصولات به طور دقیق دریافت نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)